Manager Reisbureau: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Manager Reisbureau: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Manager Reisbureau? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Manager Reisbureau wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Manager Reisbureau, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Manager Reisbureau
Vacatures Manager Reisbureau
Vacatures laden...
Wat is een Manager Reisbureau?
Voordat je Reisbureau Manager wordt werk je vaak eerst als reisadviseur. Dat betekent dat je net als andere reisadviseurs in eerste instantie lijndiensttickets, reizen, tripjes, reisverzekeringen en annuleringsverzekeringen verkoopt. Je doet boekingen en organiseert de vakanties van klanten.
Als je eenmaal de branche een beetje kent kun je als (aankomend) Reisbureau Manager aan de slag. Dat wil zeggen dat je de meer de leidende en organiserende taken van het reisbureau op je zult nemen. De reisadviseurs leggen verantwoording aan je af en jij legt weer verantwoording af aan de regiomanager.
Als Reisbureau Manager geef je dus leiding aan je afdeling, maar daarnaast stel je ook reizen samen en verkoop je deze. Je oriënteert je op de mogelijke bestemmingen en bedenkt nieuwe reismogelijkheden. Je hebt hierin binnen een kleinere organisatie natuurlijk meer vrijheid dan binnen een grote reisorganisatie waarin veel vanuit een hoofdvestiging wordt beslist. Ook de inkoop van vliegtuigstoelen, hotelbedden en eventuele excursies behoren, afhankelijk van de werkgever, tot je taken.
Past het beroep Manager Reisbureau bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Manager Reisbureau per niveau
Vacatures Manager Reisbureau per stad
Vacatures Manager Reisbureau Alkmaar
Vacatures Manager Reisbureau Almelo
Vacatures Manager Reisbureau Almere
Vacatures Manager Reisbureau Alphen aan den Rijn
Vacatures Manager Reisbureau Amersfoort
Vacatures Manager Reisbureau Amstelveen
Vacatures Manager Reisbureau Amsterdam
Vacatures Manager Reisbureau Apeldoorn
Vacatures Manager Reisbureau Arnhem
Vacatures Manager Reisbureau Assen
Vacatures Manager Reisbureau Bergen op Zoom
Vacatures Manager Reisbureau Breda
Vacatures Manager Reisbureau Capelle aan den IJssel
Vacatures Manager Reisbureau Delft
Vacatures Manager Reisbureau Den Bosch
Vacatures Manager Reisbureau Den Haag
Vacatures Manager Reisbureau Den Helder
Vacatures Manager Reisbureau Deventer
Vacatures Manager Reisbureau Doetinchem
Vacatures Manager Reisbureau Dordrecht
Vacatures Manager Reisbureau Ede
Vacatures Manager Reisbureau Eindhoven
Vacatures Manager Reisbureau Emmen
Vacatures Manager Reisbureau Enschede
Vacatures Manager Reisbureau Gouda
Vacatures Manager Reisbureau Groningen
Vacatures Manager Reisbureau Haarlem
Vacatures Manager Reisbureau Haarlemmermeer
Vacatures Manager Reisbureau Heerlen
Vacatures Manager Reisbureau Helmond
Vacatures Manager Reisbureau Hengelo
Vacatures Manager Reisbureau Hilversum
Vacatures Manager Reisbureau Hoogeveen
Vacatures Manager Reisbureau Hoorn
Vacatures Manager Reisbureau Katwijk
Vacatures Manager Reisbureau Leeuwarden
Vacatures Manager Reisbureau Leiden
Vacatures Manager Reisbureau Lelystad
Vacatures Manager Reisbureau Maastricht
Vacatures Manager Reisbureau Middelburg
Vacatures Manager Reisbureau Nieuwegein
Vacatures Manager Reisbureau Nijmegen
Vacatures Manager Reisbureau Oss
Vacatures Manager Reisbureau Purmerend
Vacatures Manager Reisbureau Roermond
Vacatures Manager Reisbureau Roosendaal
Vacatures Manager Reisbureau Rotterdam
Vacatures Manager Reisbureau Schiedam
Vacatures Manager Reisbureau Spijkenisse
Vacatures Manager Reisbureau Terneuzen
Vacatures Manager Reisbureau Tilburg
Vacatures Manager Reisbureau Utrecht
Vacatures Manager Reisbureau Veenendaal
Vacatures Manager Reisbureau Venlo
Vacatures Manager Reisbureau Vlaardingen
Vacatures Manager Reisbureau Westland
Vacatures Manager Reisbureau Zaanstad
Vacatures Manager Reisbureau Zeist
Salarisschaal Manager Reisbureau
Wat verdient een Manager Reisbureau?
Het salaris van een Reisbureau Manager ligt meestal ergens tussen de €2200 euro en €3800. Dit hangt aan de ene kant af van je leeftijd, maar meer nog van je ervaring. Ervaring waar naar wordt gekeken is niet alleen binnen de reisbranche als medewerker op een reisbureau, maar vooral ook als leidinggevende.
Meer weten over het salaris Manager Reisbureau
Hoe word je een Manager Reisbureau?
De meest voor de hand liggende opleiding voor een Reisbureau Manager is (Internationaal)Toeristisch Management of Manager Verkoop Reizen. De HBO opleiding duurt drie jaar en levert je een internationaal erkend diploma op. De MBO opleiding duurt drie tot vier jaar.
Er is binnen de opleiding aandacht voor reizen, bestemmingen en alles wat daarmee te maken heeft, maar ook hoe je leiding moet geven, coördineren, begeleiden en aannemen. Ook het bewaken van de doelstellingen, plannen, marketing en contact onderhouden met klanten zijn onderdeel van de opleiding
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Manager Reisbureau
Er zijn geen opleidingen Manager Reisbureau aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Manager Reisbureau in werkt
Bekijk alle opleidingen Reizen & RecreatieOmscholen tot Manager Reisbureau
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Manager Reisbureau. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Manager Reisbureau
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Manager Reisbureau
Als je Manager Reisbureau wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Manager Reisbureau zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Manager Reisbureau
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Manager Reisbureau?
Competenties Manager Reisbureau
Een Manager Reisbureau heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: cijfers, onderhandelen, geld, bewustzijn, creativiteit
Omschrijving
Deze mensen hebben een goed beeld van de cijfers. Zij weten bijvoorbeeld wat de inkomsten en uitgaven zijn van de organisatie. Zij kunnen de waarden van geld realistisch schatten en weten ook hoe ze dit toe kunnen passen in hun werkzaamheden. Ze weten hoe ze de financiële situatie kunnen verbeteren.
Sterke punten
Mensen die financieel bewust zijn, zijn vaak ook creatief. Zij weten de waarde van geld en wat ze daarvoor kunnen krijgen. Op een creatieve manier proberen zij zoveel mogelijk voor een bepaald bedrag te krijgen. Bij deze competentie passen ook de competenties ‘overtuigen’ en ‘onderhandelen’. Over geld wordt altijd gepraat en deze personen willen zoveel mogelijk waar voor hun geld. Ze willen onderhandelen en de ander overtuigen van hun standpunten. Ook weten ze waar ze op kunnen besparen en waar winsten te behalen zijn.
Zwakke punten
Mensen die teveel met cijfers bezig zijn, kunnen de aandacht voor andere zaken verliezen. Zo kan het gebeuren dat zij geen ruimte meer overlaten voor andere creatieve ideeën. Ook kunnen zij zodanig streven naar winst, dat bijvoorbeeld het welzijn van de werknemers wordt ondergesneeuwd.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: delegeren, luisteren, overtuigen, taken verdelen
Omschrijving
Deze mensen kunnen individuen en groepen aansturen. De leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Deze personen leggen anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.
Sterke punten
Een goede leider kan luisteren, iemand opfleuren, maar ook overtuigen. De leider maakt beslissingen en probeert ervoor iedereen het beste uit te halen. Een goede leider laat dingen los, maar probeert ook overzicht te houden. Ook kan een goede leider anderen inspireren en motiveren om gezamenlijk een doel te bereiken. Hij neemt hierbij het resultaat als uitgangspunt.
Zwakke punten
Sommige leiders willen teveel zelf doen, hierdoor krijgen werknemers niet de kans om zich te ontwikkelen. Ook kan dit voor frustratie en stress zorgen. Ook kunnen leiders het resultaat zo voorop stellen dat de omgeving wegvalt.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Vaardigheden Manager Reisbureau
- Cijfermatigheid
- Onderhandelen
- Rekenvaardigheid
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Besluitvaardigheid
- Delegeren
- Motiveren
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Prioriteiten stellen
- Doelgericht werken
- Doorzettingsvermogen
- Ambitie
Wat voor persoonlijkheid heeft een Manager Reisbureau nodig?
Als je werkt in de functie van Reisbureau Manager, moet je leiding kunnen geven aan de mensen op de werkvloer. Een gezonde dosis zelfvertrouwen is hiervoor nodig en het is mooi meegenomen als je van nature enig gezag uitstraalt (Baas).
Een Reisbureau Manager moet gedreven zijn om de financiële targets van het reisbureau te halen en medewerkers hierin ook aansporen. Een doelgerichte werkwijze met daarbij oog voor de praktijk waarin de medewerkers werken en de klanten terecht komen draagt bij aan het succesvol vervullen van de functie van Reisbureau Manager (Succesvolle werker).
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Manager Reisbureau
- Zelfverzekerdheid
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Enthousiasme
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Manager Reisbureau?
Elk reisbureau heeft een Reisbureau Manager nodig. Dit kan zijn wanneer nieuwe bureaus worden opgestart of wanneer doorstroom binnen de organisatie plaatsvindt. De meeste afgestudeerden op het gebied van management van een reisbureau vinden vrij snel een baan, maar vaak ook is dat een functie onder opleidingsniveau.
Vaak start je als niet meteen als Reisbureau Manager, maar begin je in de functie van reisadviseur. Nadat je goed bekend bent met de organisatie en de branche groei je door tot de functie van Reisbureau Manager. Daarna kun je binnen een grotere organisatie ook nog doorgroeien naar de functie van regiomanager en eventueel hogere managementfuncties. Afhankelijk van je wensen, interesses en kennis kan je ook nog aan de slag als sales manager of marketing manager .
Doorgroei mogelijkheden Manager Reisbureau
Het beroep Manager Reisbureau is onderdeel van de beroepsfamilie Managers toerisme.
Verwante beroepen Manager Reisbureau
Mogelijke specialisaties voor een Manager Reisbureau
Doorgroei beroepen voor een Manager Reisbureau
Bedrijfsleider / ondernemer parkeergarage
Bedrijfsleider / ondernemer autoverhuurbedrijf / leasebedrijf
filiaalbeheerder autoverhuurbedrijf
filiaalleider autoverhuurbedrijf
filiaalmanager autoverhuurbedrijf
rental manager autoverhuurbedrijf
assistent-bedrijfsleider autoverhuurbedrijf
bedrijfsleider autoverhuurbedrijf
Manager leasemaatschappij voertuigen
Manager transportmiddelen-, kraanverhuurbedrijf
manager transportmiddelenverhuurbedrijf
manager kraanservice (bouw, verhuur)
Manager autoschadeherstelbedrijf
Bedrijfsleider / ondernemer autoschadeherstelbedrijf
bedrijfsleider autoschadebedrijf
bedrijfsbeheerder autoschadeherstelbedrijf
bedrijfsbeheerder autoschadebedrijf
Bedrijfsleider / ondernemer autogaragebedrijf
bedrijfsbeheerder automobielbedrijf
bedrijfsbeheerder autogaragebedrijf
Waar werkt een Manager Reisbureau?
De reisbranche is in zijn geheel een profit branche. Als medewerker binnen een dergelijke organisatie, en dus ook als Reisbureau Manager, ben je werkzaam binnen de profit sector.
Met wie werkt een Manager Reisbureau samen?
Een Reisbureau Manager legt bij een grotere keten van reisbureaus verantwoording af aan de regiomanager. Daarnaast geeft hij leiding aan de medewerkers op de wervloer.
Ook moet je soms voor inkoopdoeleinden of in verband met onduidelijkheden of service contact opnemen met diverse andere betrokken organisaties. Dit kunnen vliegtuigmaatschappijen zijn, maar ook reisorganisaties, hotels of andere reisbureaus.
Alles over het beroep Manager Reisbureau in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
Salarisindicatie:
- Van €2200 tot €3800