Manager Reisbureau: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Manager Reisbureau: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Manager Reisbureau? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Manager Reisbureau wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Manager Reisbureau, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Manager Reisbureau


Vacatures Manager Reisbureau

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Manager Reisbureau?

Voordat je Reisbureau Manager wordt werk je vaak eerst als reisadviseur. Dat betekent dat je net als andere reisadviseurs in eerste instantie lijndiensttickets, reizen, tripjes, reisverzekeringen en annuleringsverzekeringen verkoopt. Je doet boekingen en organiseert de vakanties van klanten.

Als je eenmaal de branche een beetje kent kun je als (aankomend) Reisbureau Manager aan de slag. Dat wil zeggen dat je de meer de leidende en organiserende taken van het reisbureau op je zult nemen. De reisadviseurs leggen verantwoording aan je af en jij  legt weer verantwoording af aan de regiomanager.

Als Reisbureau Manager geef je dus leiding aan je afdeling, maar daarnaast stel je ook reizen samen en verkoop je deze. Je oriënteert je op de mogelijke bestemmingen en bedenkt nieuwe reismogelijkheden. Je hebt hierin binnen een kleinere organisatie natuurlijk meer vrijheid dan binnen een grote reisorganisatie waarin veel vanuit een hoofdvestiging wordt beslist. Ook de inkoop van vliegtuigstoelen, hotelbedden en eventuele excursies behoren, afhankelijk van de werkgever, tot je taken.


Past het beroep Manager Reisbureau bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...



Vacatures Manager Reisbureau per stad

Vacatures Manager Reisbureau Alkmaar

Vacatures Manager Reisbureau Almelo

Vacatures Manager Reisbureau Almere

Vacatures Manager Reisbureau Alphen aan den Rijn

Vacatures Manager Reisbureau Amersfoort

Vacatures Manager Reisbureau Amstelveen

Vacatures Manager Reisbureau Amsterdam

Vacatures Manager Reisbureau Apeldoorn

Vacatures Manager Reisbureau Arnhem

Vacatures Manager Reisbureau Assen

Vacatures Manager Reisbureau Bergen op Zoom

Vacatures Manager Reisbureau Breda

Vacatures Manager Reisbureau Capelle aan den IJssel

Vacatures Manager Reisbureau Delft

Vacatures Manager Reisbureau Den Bosch

Vacatures Manager Reisbureau Den Haag

Vacatures Manager Reisbureau Den Helder

Vacatures Manager Reisbureau Deventer

Vacatures Manager Reisbureau Doetinchem

Vacatures Manager Reisbureau Dordrecht

Vacatures Manager Reisbureau Ede

Vacatures Manager Reisbureau Eindhoven

Vacatures Manager Reisbureau Emmen

Vacatures Manager Reisbureau Enschede

Vacatures Manager Reisbureau Gouda

Vacatures Manager Reisbureau Groningen

Vacatures Manager Reisbureau Haarlem

Vacatures Manager Reisbureau Haarlemmermeer

Vacatures Manager Reisbureau Heerlen

Vacatures Manager Reisbureau Helmond

Vacatures Manager Reisbureau Hengelo

Vacatures Manager Reisbureau Hilversum

Vacatures Manager Reisbureau Hoogeveen

Vacatures Manager Reisbureau Hoorn

Vacatures Manager Reisbureau Katwijk

Vacatures Manager Reisbureau Leeuwarden

Vacatures Manager Reisbureau Leiden

Vacatures Manager Reisbureau Lelystad

Vacatures Manager Reisbureau Maastricht

Vacatures Manager Reisbureau Middelburg

Vacatures Manager Reisbureau Nieuwegein

Vacatures Manager Reisbureau Nijmegen

Vacatures Manager Reisbureau Oss

Vacatures Manager Reisbureau Purmerend

Vacatures Manager Reisbureau Roermond

Vacatures Manager Reisbureau Roosendaal

Vacatures Manager Reisbureau Rotterdam

Vacatures Manager Reisbureau Schiedam

Vacatures Manager Reisbureau Spijkenisse

Vacatures Manager Reisbureau Terneuzen

Vacatures Manager Reisbureau Tilburg

Vacatures Manager Reisbureau Utrecht

Vacatures Manager Reisbureau Veenendaal

Vacatures Manager Reisbureau Venlo

Vacatures Manager Reisbureau Vlaardingen

Vacatures Manager Reisbureau Westland

Vacatures Manager Reisbureau Zaanstad

Vacatures Manager Reisbureau Zeist

Vacatures Manager Reisbureau Zoetermeer

Vacatures Manager Reisbureau Zwolle

Meer steden Minder steden

Salarisschaal Manager Reisbureau

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Manager Reisbureau?

Het salaris van een Reisbureau Manager ligt meestal ergens tussen de €2200 euro en €3800. Dit hangt aan de ene kant af van je leeftijd, maar meer nog van je ervaring. Ervaring waar naar wordt gekeken is niet alleen binnen de reisbranche als medewerker op een reisbureau, maar vooral ook als leidinggevende.


Meer weten over het salaris Manager Reisbureau

Salaris aankomend Manager Reisbureau Salaris junior Manager Reisbureau Wat is het salaris van een medior Manager Reisbureau? Welk salaris krijgt een senior Manager Reisbureau?


Hoe word je een Manager Reisbureau? 

De meest voor de hand liggende opleiding voor een Reisbureau Manager is (Internationaal)Toeristisch Management of Manager Verkoop Reizen. De HBO opleiding duurt drie jaar en levert je een internationaal erkend diploma op. De MBO opleiding duurt drie tot vier jaar.

Er is binnen de opleiding aandacht voor reizen, bestemmingen en alles wat daarmee te maken heeft, maar ook hoe je leiding moet geven, coördineren, begeleiden en aannemen. Ook het bewaken van de doelstellingen, plannen, marketing en contact onderhouden met klanten zijn onderdeel van de opleiding

Opleidingen, cursussen en trainingen tot Manager Reisbureau

Er zijn geen opleidingen Manager Reisbureau aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Manager Reisbureau in werkt

Bekijk alle opleidingen Reizen & Recreatie


Omscholen tot Manager Reisbureau

Je kan op verschillende manieren omscholen tot Manager Reisbureau. Zelfstandig of georganiseerd.

Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Manager Reisbureau

Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Manager Reisbureau

Als je Manager Reisbureau wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Manager Reisbureau zijn de volgende zaken belangrijk:

Interesse en Motivatie Manager Reisbureau

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Manager Reisbureau?

Ga naar de omschoolwijzer


Competenties Manager Reisbureau

Een Manager Reisbureau heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Financieel bewustzijn
Financieel bewustzijn

Steekwoorden: cijfers, onderhandelen, geld, bewustzijn, creativiteit

Omschrijving

Deze mensen hebben een goed beeld van de cijfers. Zij weten bijvoorbeeld wat de inkomsten en uitgaven zijn van de organisatie. Zij kunnen de waarden van geld realistisch schatten en weten ook hoe ze dit toe kunnen passen in hun werkzaamheden. Ze weten hoe ze de financiële situatie kunnen verbeteren.

Sterke punten
Mensen die financieel bewust zijn, zijn vaak ook creatief. Zij weten de waarde van geld en wat ze daarvoor kunnen krijgen. Op een creatieve manier proberen zij zoveel mogelijk voor een bepaald bedrag te krijgen. Bij deze competentie passen ook de competenties ‘overtuigen’ en ‘onderhandelen’. Over geld wordt altijd gepraat en deze personen willen zoveel mogelijk waar voor hun geld. Ze willen onderhandelen en de ander overtuigen van hun standpunten. Ook weten ze waar ze op kunnen besparen en waar winsten te behalen zijn. 

Zwakke punten
Mensen die teveel met cijfers bezig zijn, kunnen de aandacht voor andere zaken verliezen. Zo kan het gebeuren dat zij geen ruimte meer overlaten voor andere creatieve ideeën. Ook kunnen zij zodanig streven naar winst, dat bijvoorbeeld het welzijn van de werknemers wordt ondergesneeuwd.

Klantgerichtheid
Klantgerichtheid

Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend

Omschrijving

Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.

Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.

Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.

Leiderschap
Leiderschap

Steekwoorden: delegeren, luisteren, overtuigen, taken verdelen

Omschrijving

Deze mensen kunnen individuen en groepen aansturen. De leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Deze personen leggen anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.

Sterke punten
Een goede leider kan luisteren, iemand opfleuren, maar ook overtuigen. De leider maakt beslissingen en probeert ervoor iedereen het beste uit te halen. Een goede leider laat dingen los, maar probeert ook overzicht te houden. Ook kan een goede leider anderen inspireren en motiveren om gezamenlijk een doel te bereiken. Hij neemt hierbij het resultaat als uitgangspunt.

Zwakke punten
Sommige leiders willen teveel zelf doen, hierdoor krijgen werknemers niet de kans om zich te ontwikkelen. Ook kan dit voor frustratie en stress zorgen. Ook kunnen leiders het resultaat zo voorop stellen dat de omgeving wegvalt. 

Plannen en organiseren
Plannen en organiseren

Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten

Omschrijving

Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.

Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.

Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen. 

Resultaatgerichtheid
Resultaatgerichtheid

Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus

Omschrijving

Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.

Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.

Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out. 

Vaardigheden Manager Reisbureau

  • Cijfermatigheid
  • Onderhandelen
  • Rekenvaardigheid
  • Vriendelijkheid
  • Respectvol
  • Dienstverlenendheid
  • Besluitvaardigheid
  • Delegeren
  • Motiveren
  • Voorbereiden
  • Gestructureerd werken
  • Prioriteiten stellen
  • Doelgericht werken
  • Doorzettingsvermogen
  • Ambitie
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Manager Reisbureau nodig? 

Als je werkt in de functie van Reisbureau Manager, moet je leiding kunnen geven aan de mensen op de werkvloer. Een gezonde dosis zelfvertrouwen is hiervoor nodig en het is mooi meegenomen als je van nature enig gezag uitstraalt (Baas).

Een Reisbureau Manager moet gedreven zijn om de financiële targets van het reisbureau te halen en medewerkers hierin ook aansporen. Een doelgerichte werkwijze met daarbij oog voor de praktijk waarin de medewerkers werken en de klanten terecht komen draagt bij aan het succesvol vervullen van de functie van Reisbureau Manager (Succesvolle werker).


Eigenschappen Manager Reisbureau

  • Zelfverzekerdheid
  • Overwicht
  • Gedrevenheid
  • Enthousiasme
  • Ondernemendheid



Wat zijn de baankansen voor een Manager Reisbureau?

Elk reisbureau heeft een Reisbureau Manager nodig. Dit kan zijn wanneer nieuwe bureaus worden opgestart of wanneer doorstroom binnen de organisatie plaatsvindt. De meeste afgestudeerden op het gebied van management van een reisbureau vinden vrij snel een baan, maar vaak ook is dat een functie onder opleidingsniveau.

Vaak start je als niet meteen als Reisbureau Manager, maar begin je in de functie van reisadviseur. Nadat je goed bekend bent met de organisatie en de branche groei je door tot de functie van Reisbureau Manager. Daarna kun je binnen een grotere organisatie ook nog doorgroeien naar de functie van regiomanager en eventueel hogere managementfuncties. Afhankelijk van je wensen, interesses en kennis kan je ook nog aan de slag als sales manager of marketing manager .


Doorgroei mogelijkheden Manager Reisbureau

Het beroep Manager Reisbureau is onderdeel van de beroepsfamilie Managers toerisme.


Waar werkt een Manager Reisbureau?

De reisbranche is in zijn geheel een profit branche. Als medewerker binnen een dergelijke organisatie, en dus ook als Reisbureau Manager, ben je werkzaam binnen de profit sector.


Met wie werkt een Manager Reisbureau samen? 

Een Reisbureau Manager legt bij een grotere keten van reisbureaus verantwoording af aan de regiomanager. Daarnaast geeft hij leiding aan de medewerkers op de wervloer.

Ook moet je soms voor inkoopdoeleinden of in verband met onduidelijkheden of service contact opnemen met diverse andere betrokken organisaties. Dit kunnen vliegtuigmaatschappijen zijn, maar ook reisorganisaties, hotels of andere reisbureaus.


Manager Reisbureau

Alles over het beroep Manager Reisbureau in één oogopslag

Persoonstype:

Netwerk:

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €2200 tot €3800

Baankans:

Aantal vacatures:

0

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

0



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar