Medewerker Klantenservice: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Medewerker Klantenservice: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden

Dus je wilt misschien wel werken als Medewerker Klantenservice? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Medewerker Klantenservice wilt worden.

Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Medewerker Klantenservice, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.

Alles over het werken als Medewerker Klantenservice


Vacatures Medewerker Klantenservice

Nationale Beroepengids

Vacatures laden...


Wat is een Medewerker Klantenservice?

De Medewerker Klantenservice helpt klanten bij problemen, klachten en vragen. De Klantenservicemedewerker biedt waar nodig ondersteuning en diensten aan bestaande klanten. Zo kunnen klanten vragen hebben over het gebruik van een aangeschaft product, klachten hebben over een product of dienst of andere problemen ondervinden.

Veel klantenserive medewerkers worden tegenwoordig ook callcentermedewerker inbound genoemd, of contact center medewerker. 

 


Past het beroep Medewerker Klantenservice bij jou?

Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.

Bekijk jouw baansuggesties

Wat doet een Medewerker Klantenservice?

De Medewerker Klantenservice probeert de klant zo goed mogelijk verder te helpen en de problemen op te lossen. Een klantgerichte instelling is hiervoor erg belangrijk. Maar ook communicatieve vaardigheden en het goed kunnen omgaan met verschillende typen mensen zijn belangrijke vaardigheden.

De klantenservice medewerker doet dit meestal telefonisch. Maar de service kan ook via e-mail, de website, social media, via chat of op locatie verleend worden. Er zijn tegenwoordig al wel veel bedrijven waar de klantservice volledig via chat verloopt. 

Veel grote bedrijven hebben een eigen afdeling Klantenservice waar alle Klantenservicemedewerkers werken. Vaak werken de medewerkers in teams en hebben een teamleider die hen aanstuurt en in gesprekken helpt bij de verdere ontwikkeling en eventuele problemen met de klanten. 

De klantenservice werkt vaak nauw samen met de verkoopafdeling. Naast het ondersteunen van de klanten bij de huidige producten en diensten, kan de Medewerker Klantenservice ook advies en informatie geven over nieuwe producten en zo toekomstige klanten binnen proberen te halen. Het is hiervoor belangrijk dat de Klantenservicemedewerker commerciële kansen snel weet te signaleren. In sommige gevallen doet de klantservice medewerker deze verkoop zelf, soms is het gescheiden en zet hij/zij de klant voor naar de verkoopafdeling.

Voorbeeldwerkzaamheden Klantenservice medwerker:

  • geeft informatie en advies via telefoon, chat, e-mail, etc.
  • beantwoordt vragen en/of lost problemen op
  • helpt klanten om artikelen te retourneren of hun aankoop te wijzigen
  • registreert en behandelt klachten
  • neemt evnetueel bestellingen op
  • legt gegevens en gesprekshistorie vast in de computer

 

Heb je wel eens gedacht aan?

Omscholen naar een beroep met baankansen?
Nationale Beroepengids

Vacatures laden...

Salarisschaal Medewerker Klantenservice

Bovenstaande bedragen zijn bruto maandsalarissen.

Wat verdient een Medewerker Klantenservice?

Het gemiddelde salaris van een Medewerker Klantenservice in Nederland ligt tussen de € 2.371 en € 3.194 per maand, afhankelijk van ervaring en kennis. Een Senior Medewerker Klantenservice kan tot € 3.400 verdienen.

Dit salaris geldt bij een 40-urige werkweek. Bekijk ook Het gemiddelde bruto jaarsalaris en uurloon voor een Medewerker Klantenservice, of het salaris per ervaringsniveau.


Meer weten over het salaris Medewerker Klantenservice

Salaris Medewerker Klantenservice per ervaringsniveau Salaris per uur, per maand, per jaar


Hoe word je een Medewerker Klantenservice? 

Om aan de slag te kunnen als Medewerker Klantenservice wordt vaak geen specifieke opleiding gevraagd. Wel zijn er opleidingen en cursussen beschikbaar die je kunnen opleidingen tot Klantenservicemedewerker en je vaardigheden hiervoor kunnen verbeteren.

Opleidingen Medewerker Klantenservice

Vervolgopleiding Medewerker Klantenservice
Is service verlenen voor jou vanzelfsprekend en word jij blij van tevreden klanten? Dan is de vervolgopleiding Klantenservice Medewerker van Fabius echt iets voor jou! Klantenservice medewerkers zijn veel gevraagd. …
Vervolgopleiding Medewerker Klantenservice
Opleiding Medewerker Klantenservice
Is service verlenen voor jou vanzelfsprekend en word jij blij van tevreden klanten? Dan is de opleiding Klantenservice Medewerker van Fabius echt iets voor jou! Klantenservice medewerkers zijn veel gevraagd. …
Opleiding Medewerker Klantenservice
Klant- en servicegericht telefoneren / Efficiënte telefonische service- en advies gesprekken / Telefoontraining / Customer service / Klantenservice
Gesprek leiden en sturen, gespreksstructuur, telefoonetiquette, vraagtechnieken, efficiënt doorverbinden, spiegelen aan klanttypen, omgaan met irritatie en ongenoegen.  Wat is het doel van deze training? U leert uw telefonische servicegesprekken op …
Klant- en servicegericht telefoneren / Efficiënte telefonische service- en advies gesprekken / Telefoontraining / Customer service / Klantenservice
Opleiding Medewerker Klantenservice
OPLEIDING MEDEWERKER KLANTENSERVICE Wil je een opleiding Medewerker Klantenservice volgen om aan de slag te kunnen in een administratieve functie? Bij LSSO Opleidingen kun je direct starten! De opleiding Medewerker Klantenservice …
Opleiding Medewerker Klantenservice
CUSTOMER SERVICE MEDEWERKER / KLANTENSERVICE
Algemene informatie: De wijze waarop het telefonisch contact met je klant verloopt, bepaalt grotendeels het beeld van een organisatie. Vaak is dit een belangrijk visitekaartje. Wil je weten en leren …
CUSTOMER SERVICE MEDEWERKER / KLANTENSERVICE



Interesse en Motivatie Medewerker Klantenservice

Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.

Wat doet een Medewerker Klantenservice?


Competenties Medewerker Klantenservice

Een Medewerker Klantenservice heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.

Anticiperen
Anticiperen
Conflicten beheersen
Conflicten beheersen
Creativiteit
Creativiteit
Energie
Energie
Klantgerichtheid
Klantgerichtheid
Luisteren
Luisteren
Sociabiliteit
Sociabiliteit
Uitdrukkingsvaardigheid
Uitdrukkingsvaardigheid

Vaardigheden Medewerker Klantenservice

  • Luistervaardigheid
  • Belangstelling hebben
  • Vragen stellen
  • Spontaniteit
  • Sociaal gevoel
  • Analytisch vermogen
  • Initiatief ontplooien
  • Inzicht in omgeving
  • Integriteit
  • Zelfbeheersing
  • Bemiddelingskracht
  • Nieuwe oplossingen bedenken
  • Buiten kaders denken
  • Durf
  • Vitaliteit
  • Levenslust
  • Positiviteit
  • Vriendelijkheid
  • Respectvol
  • Dienstverlenendheid
  • Helder communiceren
  • Inlevingsvermogen
  • Taalkennis
Bekijk meer Bekijk minder

Wat voor persoonlijkheid heeft een Medewerker Klantenservice nodig? 

De Medewerker Klantenservice moet een klantgerichte instelling hebben, beschikken over goede communicatieve vaardigheden en goed met verschillende soorten mensen om kunnen gaan (Gever). Daarnaast moet de medewerker ook beschikken over commercieel inzicht en hard kunnen werken om zoveel mogelijk klanten zo snel mogelijk bij klachten en problemen te woord te kunnen staan (Succesvolle werker).


Eigenschappen Medewerker Klantenservice

  • Empathie
  • Behulpzaamheid
  • Vriendelijkheid
  • Trouw
  • Integriteit
  • Punctueel
  • Enthousiasme
  • Zelfverzekerdheid
  • Ondernemendheid



Wat zijn de baankansen voor een Medewerker Klantenservice?

Er is een ruime vraag naar Medewerkers Klantenservice, dus er zijn veel vacatures voor klantenservice medewerker te vinden. Verschillende bedrijven zijn op zoek naar geschikte kandidaten voor deze functie. Door ervaring op te doen en aanvullende cursussen te volgen zijn er ook doorgroeimogelijkheden binnen dit beroep. Doorgroeien tot teamleider Klantenservice behoort ook vaak tot de mogelijkheden.

De actuele kans op werk voor een Medewerker Klantenservice

Het beroep Medewerker Klantenservice is onderdeel van de beroepsfamilie Medewerkers klantenservice. De kans op werk voor de beroepsfamilie Medewerkers klantenservice is in de huidige periode goed

Huidige aantal vacatures

13

Baankans Medewerker Klantenservice

logo uwv

Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen


Waar werkt een Medewerker Klantenservice?

De Medewerker klantenservice kan bij uiteenlopende bedrijven werken. Veel (grotere) bedrijven hebben een eigen afdeling Klantenservice. De Klantenservicemedewerker werkt doorgaans in de profit sector, maar kan ook in de non-profit sector werkzaam zijn.


Met wie werkt een Medewerker Klantenservice samen? 

De Klantenservicemedewerker werkt vaak in een team onder leidingen van een teamleider. Daarnaast werkt de afdeling vaak nauw samen met de verkoopafdeling en de verkopers die daar werkzaam zijn.


  • Teamleider Klantenservice
  • Verkoper
Medewerker Klantenservice

Alles over het beroep Medewerker Klantenservice in één oogopslag

Beroepsgroep:

Netwerk:

  • Teamleider Klantenservice
  • Verkoper

Opleidingsniveau:

Salarisindicatie:

  • Van €2371 tot €3400

Baankans:

Aantal vacatures:

Aantal opleidingen:

Baankans

Huidige aantal vacatures

13



Zoek een ander beroep

Bekijk ook

Ga direct naar