PR Adviseur: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
PR Adviseur: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als PR Adviseur? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je PR Adviseur wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als PR Adviseur, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als PR Adviseur
Vacatures PR Adviseur
Vacatures laden...
Wat is een PR Adviseur?
Een pr adviseur geeft advies aan bedrijven en particulieren over hoe deze het beste om kunnen gaan met de Public Relations (PR). Public Relations staat voor het bevorderen van de communicatie tussen een organisatie (of persoon) en de publieksgroepen waar de organisatie mee te maken heeft. Het doel van PR is het creëren en behouden van een goed imago.
Het is de taak van de pr adviseur om ervoor te zorgen dat een bedrijf of persoon de juiste pr heeft. De werkzaamheden van de pr adviseur zijn erg divers. Voorkomende werkzaamheden voor een pr adviseur zijn: persberichten opstellen, schrijven voor kranten en websites, communicatieplannen opzetten, het pr budget beheren, pers contact onderhouden en het nieuws analyseren. Naast deze voorkomende werkzaamheden kan een pr adviseur ook een strategische functie hebben. Als bijvoorbeeld een organisatie slecht in het nieuws komt kan een pr adviseur de te volgen communicatiestrategie voor het bedrijf bepalen.
Een pr adviseur moet een goed inzicht in de omgeving hebben, weten wat er speelt in de wereld en communicatief vaardig zijn. Een pr adviseur werkt doorgaands bij een pr- of communicatieadviesbureau en wordt ingehuurd door verschillende soorten organisaties om over de pr te adviseren. Grote organisaties waarbij het imago van groot belang is (banken, energiemaatschappijen, de overheid) hebben zelf vast pr personeel in dienst.
Past het beroep PR Adviseur bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures PR Adviseur per niveau
Vacatures PR Adviseur per stad
Vacatures PR Adviseur Alphen aan den Rijn
Vacatures PR Adviseur Amersfoort
Vacatures PR Adviseur Amstelveen
Vacatures PR Adviseur Amsterdam
Vacatures PR Adviseur Apeldoorn
Vacatures PR Adviseur Bergen op Zoom
Vacatures PR Adviseur Capelle aan den IJssel
Vacatures PR Adviseur Den Bosch
Vacatures PR Adviseur Den Haag
Vacatures PR Adviseur Den Helder
Vacatures PR Adviseur Deventer
Vacatures PR Adviseur Doetinchem
Vacatures PR Adviseur Dordrecht
Vacatures PR Adviseur Eindhoven
Vacatures PR Adviseur Enschede
Vacatures PR Adviseur Groningen
Vacatures PR Adviseur Haarlemmermeer
Vacatures PR Adviseur Hilversum
Vacatures PR Adviseur Hoogeveen
Vacatures PR Adviseur Leeuwarden
Vacatures PR Adviseur Lelystad
Vacatures PR Adviseur Maastricht
Vacatures PR Adviseur Middelburg
Vacatures PR Adviseur Nieuwegein
Vacatures PR Adviseur Nijmegen
Vacatures PR Adviseur Purmerend
Vacatures PR Adviseur Roermond
Vacatures PR Adviseur Roosendaal
Vacatures PR Adviseur Rotterdam
Vacatures PR Adviseur Schiedam
Vacatures PR Adviseur Spijkenisse
Vacatures PR Adviseur Terneuzen
Vacatures PR Adviseur Veenendaal
Vacatures PR Adviseur Vlaardingen
Vacatures PR Adviseur Westland
Vacatures PR Adviseur Zaanstad
Salarisschaal PR Adviseur
Wat verdient een PR Adviseur?
Het salaris van een pr adviseur is afhankelijk van de werkzaamheden, de ervaring en het type organisatie waarvoor de pr adviseur werkt. Op het moment dat een pr adviseur een meer adviserende (strategische) rol heeft dan verdient de pr adviseur doorgaands meer. Gemiddeld verdient een pr adviseur tussen de 2000 en 4000 euro per maand.
Meer weten over het salaris PR Adviseur
Hoe word je een PR Adviseur?
Een pr adviseur is doorgaands HBO of WO opgeleidt in een communicatieve richting. Opleidingen zoals HBO Communicatie, WO Bedrijfscommunicatie en WO Communicatiewetenschappen zijn goede vooropleidingen om als pr adviseur aan de slag te kunnen gaan. In sommige gevallen is een journalistieke opleiding voor een pr adviseur gewenst. Vooral in de gevallen waar er veel contact wordt onderhouden met de pers kan een journalistieke i.p.v. een communicatie studie een pre zijn.
Opleidingen PR Adviseur
Omscholen tot PR Adviseur
Je kan op verschillende manieren omscholen tot PR Adviseur. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor PR Adviseur
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot PR Adviseur
Als je PR Adviseur wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar PR Adviseur zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie PR Adviseur
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties PR Adviseur
Een PR Adviseur heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Steekwoorden: creativiteit, analytisch vermogen, legt verbanden, concepten
Omschrijving
Deze mensen hebben het vermogen om in concepten te denken. Bij een probleem zien zij vrijwel meteen verschillende oplossingen en vormen ze hierbij een duidelijk beeld. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende oogpunten en komen met die informatie tot de beste oplossing. Naderhand evalueren zij deze oplossing grondig en kijken ze wat er eventueel nog meer mogelijk is. Ze bedenken constant nieuwe concepten voor verschillende problemen.
Sterke punten
Een sterk punt van deze mensen is hun creativiteit. Daarnaast hebben ze over het algemeen een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende hoeken en komen dan met meerdere creatieve oplossingen.
Zwakke punten
De creatieve ideeën die deze mensen hebben, kunnen onpraktisch zijn. Zij hebben veel verschillende oplossingen en concepten in hun hoofd, maar deze zijn niet altijd uitvoerbaar. Deze creativiteit kan ook er ook voor zorgen dat deze mensen ‘zweverig’ overkomen.
Steekwoorden: vitaliteit, uithoudingsvermogen, actief, levenlust.
Omschrijving
Energiekelingen zitten vol levenslust. Ze willen graag werken en dit kunnen ze dan ook uren achter elkaar. Deze mensen zetten hun energie gericht in en plannen efficiënt hun taken in, waardoor ze geen onnodige energie verspillen. Ook al krijgt deze persoon extra werk en draait hij veel overuren, deze mensen hoor je niet. Ze laten zich niet zomaar uit het veld slaan.
Sterke punten
Mensen met een hoog energielevel zijn vaak doorzetters. Als zich problemen voordoen, blijven ze optimistisch en pakken ze het probleem met beide handen aan. Ook zijn energiekelingen vaak behoorlijk stressbestendig. Omdat ze hun energie effeciënt inzetten, ervaren ze vaak minder stress dan anderen. Deze mensen kunnen als actief worden omschreven. Naast het werk hebben ze nog veel andere bezigheden. Een ander sterk punt van deze mensen is de resultaatgerichtheid. Ze willen graag presteren en door hun energie effectief te verdelen, boeken ze vele resultaten.
Zwakke punten
De uitdrukking ‘teveel hooi op je vork nemen’ komt bij deze mensen vaker voor. Ze willen graag anderen helpen en nemen hen werk uit handen. Er zijn energiekelingen die weleens willen doorslaan. Aan het eind van een lange werkdag willen ze graag nog een vergadering om bepaalde punten te bespreken of gaan eenmaal thuis meteen weer andere energiekostende dingen doen.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: spontaan, relaties, nieuwe contacten, sociabiliteit
Omschrijving
Deze mensen bouwen relaties en netwerken op met verschillende mensen. En deze netwerken en relaties gebruiken ze om in de toekomst zaken voor elkaar te krijgen. Deze netwerkers zijn vaak in het gezelschap van anderen en leggen vaak gemakkelijk contact met mensen. Ook vinden deze mensen het leuk om nieuwe dingen uit te proberen om op die manier nieuwe contacten te leggen. Ze brengen mensen binnen in hun netwerk met elkaar in contact zodat zij hier hun voordeel mee kunnen doen.
Sterke punten
Deze mensen nemen vaak initiatief op verschillende gebieden. Op een proactieve manier proberen ze nieuwe relaties te leggen. Deze mensen kunnen vaak goed luisteren en zich inleven in andere personen. Deze netwerkers zijn hulpvaardig, spontaan en erg sociaal.
Zwakke punten
Mensen die te graag willen netwerken kunnen ‘gemaakt’ overkomen en opdringerig overkomen. Het lijkt ze niet meer te gaan om de persoon maar puur om hun netwerk uit te breiden. Daarnaast kunnen ze zich ook teveel inleven in anderen. Het lijkt dan of ze zich overal mee willen bemoeien.
Steekwoorden: aanzetten tot actie, luisteren, sensitiviteit, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen weten op een bepaalde manier anderen te overtuigen van hun opvattingen. Zij gebruiken hiervoor argumenten, maar kunnen ook emoties gebruiken om hun verhaal kracht bij te zetten. Zij proberen hiermee anderen bijvoorbeeld aan te zetten tot actie. Overtuigers houden rekening met hun eigen belangen en dat van een ander.
Sterke punten
Overtuigers kunnen over het algemeen duidelijk en helder communiceren. Zij hebben van te voren bedacht wat ze willen vertellen en hoe ze de anderen willen overtuigen. Ze hebben een bepaalde structuur in het verhaal. Om mensen te overtuigen, luisteren deze personen ook goed. Zij proberen achterliggende opvattingen te achterhalen en baseren hierop hun argumenten. Deze mensen hebben vaak een goede balans tussen argumenten met feiten en argumenten met emotie.
Zwakke punten
Sommige overtuigers willen zo graag anderen overtuigen van hun gelijk, dat ze zich opdringen. Hierdoor wordt er een bepaalde weerstand opgebouwd, waardoor de boodschap niet meer overkomt op het publiek. Daarnaast zijn er overtuigers die teveel gebruik maken van zogenaamde drogredenen, zij voeren argumenten aan die niet feitelijk juist zijn. Dit verpakken zij in een mooi verhaal en proberen op die manier anderen te overtuigen.
Steekwoorden: boodschap, structureel, publiek, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen kunnen op een duidelijke en heldere manier hun boodschap overbrengen. Zij stemmen hun presentatie af op het publiek. Deze presentatoren maken hierbij vaak gebruik van middelen als PowerPoint, hand-outs of digitale beelden. Deze middelen sluiten goed aan bij het verhaal en op deze manier wordt de boodschap overgebracht op het publiek.
Sterke punten
Goede presentatoren kunnen gestructureerd een verhaal vertellen, maar ook spontaan reageren op onverwachte situaties. Daarnaast zijn ze resultaatgericht: ze willen de boodschap overbrengen. Ook hebben deze mensen vaak weinig last van zenuwen.
Zwakke punten
Mensen die teveel willen presenteren kunnen gemaakt overkomen. Zij hebben soms een onnatuurlijke houding en reageren op een verkeerde manier op onverwachte situaties.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk
Omschrijving
Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.
Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.
Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.
Vaardigheden PR Adviseur
- Luistervaardigheid
- Kansen zien
- Contacten leggen
- Resultaatgerichtheid
- Argumentatiekracht
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Verbanden leggen
- Creatief denken
- Nieuwe oplossingen bedenken
- Vitaliteit
- Levenslust
- Positiviteit
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Ontspannenheid
- Improvisatievermogen
- Doelgericht werken
- Doorzettingsvermogen
- Ambitie
- Helder communiceren
- Inlevingsvermogen
- Taalkennis
Wat voor persoonlijkheid heeft een PR Adviseur nodig?
Een pr adviseur moet naast communicatief vaardig erg analytisch zijn. Een pr adviseur moet immers weten wat het imago van een organisatie is voordat deze veranderd kan worden. Het hebben van scherp inzicht is hierbij erg van belang. In de pr gaat het immers veel om "waarnemen". Het persoonstype dat het beste past bij de pr adviseur is dan ook de waarnemer. Naast inzicht is ook scherpzinnigheid en inlevingsvermogen van de pr adviseur verreist. Een goede pr adviseur moet zich in kunnen leven in de organisatie die de pr adviseur vertegenwoordigt. Het persoonstype de romanticus past dan ook goed bij de pr adviseur.
Wat voor persoonlijkheidstype is de romanticus? De romanticus is een bijzonder mens. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De romanticus is erg origineel en creatief, waardoor deze innovatieve oplossingen weet te vinden. Hij kan zich ook goed inleven in anderen.
Zwakke eigenschappen
De romanticus is nooit tevreden en streeft altijd naar het onbereikbare. Hij komt vaak met innovatieve oplossingen die niet altijd praktisch zijn. Daarnaast is de romanticus door diens gedachtenproces ook vaak bezig met pijnlijke gevoelens en depressie, waardoor de romanticus zichzelf vaak in de weg zit. Hij voelt zich vaak onbegrepen. Hij is moeilijk te doorgronden en dat kan lastig zijn op de werkvloer.
Omgang
De romanticus heeft niet veel contact met anderen. Denkprocessen zijn voor de romanticus moeilijk te vertalen naar gesprekken. Hij is graag op zichzelf, maar áls hij contact heeft met anderen, gaat dit vaak heel diep.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen PR Adviseur
- Originaliteit
- Creativiteit
- Passie
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een PR Adviseur?
PR is van alle tijden. Er zal dan dus ook altijd behoefte zijn aan mensen die de pr in goede banen kunnen leiden. Op het moment dat het economisch minder gaat is het pr-budget echter wel vaak hetgeen waar de organisatie in gaat snijden. Dit is natuurlijk van invloed op de werkgelegenheid van de pr adviseurs. Maar over het algemeen is het werk en arbeidsperspectief van een pr adviseur goed te noemen.
Bij goed functioneren kan een pr adviseur doorgroeien naar een meer strategische functie als pr adviseur of promoveren naar pr- of communicatiemanager.
De actuele kans op werk voor een PR Adviseur
Het beroep PR Adviseur is onderdeel van de beroepsfamilie Communicatie- en public relations adviseurs. De kans op werk voor de beroepsfamilie Communicatie- en public relations adviseurs is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
18
Baankans PR Adviseur
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden PR Adviseur
Het beroep PR Adviseur is onderdeel van de beroepsfamilie Communicatie- en public relations adviseurs.
Verwante beroepen PR Adviseur
Mogelijke specialisaties voor een PR Adviseur
Doorgroei beroepen voor een PR Adviseur
Waar werkt een PR Adviseur?
Een pr adviseur kan bij zowel een profit organisatie (bank, verzekeringsmaatschappij, levenmiddelenindustrie) als een non-profit organisatie (de overheid) in dienst zijn.
Met wie werkt een PR Adviseur samen?
Een pr adviseur werkt doorgaands in een team samen met andere pr adviseurs. Het pr team wordt geleidt door een communicatie of pr manager. Een pr adviseur heeft doorgaands veel extern contact met klanten, de pers en eventuele andere belangengroepen.
- Communicatie manager
- PR manager
Verwante beroepen PR Adviseur:
Opleiding: HBO WO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Opleiding: HBO WO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Alles over het beroep PR Adviseur in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Communicatie manager
- PR manager
Salarisindicatie:
- Van €2000 tot €4000