Reisbureaumedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Reisbureaumedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Reisbureaumedewerker? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Reisbureaumedewerker wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Reisbureaumedewerker, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Reisbureaumedewerker
- Wat doet een Reisbureaumedewerker
- Salaris Reisbureaumedewerker
- Vacatures Reisbureaumedewerker
- Doorgroeien als Reisbureaumedewerker
- Opleidingen Reisbureaumedewerker
- Omscholen tot Reisbureaumedewerker
- Hoe word je Reisbureaumedewerker
- Competenties Reisbureaumedewerker
- Persoonstypen Reisbureaumedewerker
Vacatures Reisbureaumedewerker
Vacatures laden...
Wat is een Reisbureaumedewerker?
Een Reisbureaumedewerker verkoopt reizen, waarbij rekening wordt gehouden met de wensen van de klant. De Reisbureaumedewerker gaat in gesprek met klanten om vast te stellen wat hun ideale reisbestemming is, hoe ze willen reizen, wanneer ze willen reizen, in wat voor soort accommodatie ze willen verblijven en hoeveel geld ze aan de reis willen besteden.
De Reisbureaumedewerker geeft de klanten vervolgens verschillende reisopties en pakketreizen. Hij verstrekt reisinformatie en beantwoordt vragen. Als de klant een reis heeft uitgekozen, boekt de Reisbureaumedewerker deze reis voor hem. Zo boekt hij vliegtickets en de accommodatie. Vervolgens print hij de vervoersbewijzen of stuurt de klant een link naar de aanbieder.
De Reisbureaumedewerker rekent de kosten af met de klant en houdt de gegevens van boekingen en betalingen bij. Ook informeert de Reisbureaumedewerker de klant over zaken als verzekeringen, eventuele benodigde vaccinaties, visa en bagagegewicht. Hij geeft de klant brochures en ondersteunt hem als die zijn reisplannen verandert. Als er klachten of problemen zijn, probeert de Reisbureaumedewerker deze zo goed mogelijk op te lossen.
De Reisbureaumedewerker houdt tevens een klantenbestand bij en onderhoudt contact met leveranciers en klanten. Ook kan de Reisbureaumedewerker helpen met het ontwikkelen en promoten van marketingstrategieën, zoals aanbiedingen.
Past het beroep Reisbureaumedewerker bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Reisbureaumedewerker per niveau
Vacatures Reisbureaumedewerker per stad
Vacatures Reisbureaumedewerker Alkmaar
Vacatures Reisbureaumedewerker Almelo
Vacatures Reisbureaumedewerker Almere
Vacatures Reisbureaumedewerker Alphen aan den Rijn
Vacatures Reisbureaumedewerker Amersfoort
Vacatures Reisbureaumedewerker Amstelveen
Vacatures Reisbureaumedewerker Amsterdam
Vacatures Reisbureaumedewerker Apeldoorn
Vacatures Reisbureaumedewerker Arnhem
Vacatures Reisbureaumedewerker Assen
Vacatures Reisbureaumedewerker Bergen op Zoom
Vacatures Reisbureaumedewerker Breda
Vacatures Reisbureaumedewerker Capelle aan den IJssel
Vacatures Reisbureaumedewerker Delft
Vacatures Reisbureaumedewerker Den Bosch
Vacatures Reisbureaumedewerker Den Haag
Vacatures Reisbureaumedewerker Den Helder
Vacatures Reisbureaumedewerker Deventer
Vacatures Reisbureaumedewerker Doetinchem
Vacatures Reisbureaumedewerker Dordrecht
Vacatures Reisbureaumedewerker Ede
Vacatures Reisbureaumedewerker Eindhoven
Vacatures Reisbureaumedewerker Emmen
Vacatures Reisbureaumedewerker Enschede
Vacatures Reisbureaumedewerker Gouda
Vacatures Reisbureaumedewerker Groningen
Vacatures Reisbureaumedewerker Haarlem
Vacatures Reisbureaumedewerker Haarlemmermeer
Vacatures Reisbureaumedewerker Heerlen
Vacatures Reisbureaumedewerker Helmond
Vacatures Reisbureaumedewerker Hengelo
Vacatures Reisbureaumedewerker Hilversum
Vacatures Reisbureaumedewerker Hoogeveen
Vacatures Reisbureaumedewerker Hoorn
Vacatures Reisbureaumedewerker Katwijk
Vacatures Reisbureaumedewerker Leeuwarden
Vacatures Reisbureaumedewerker Leiden
Vacatures Reisbureaumedewerker Lelystad
Vacatures Reisbureaumedewerker Maastricht
Vacatures Reisbureaumedewerker Middelburg
Vacatures Reisbureaumedewerker Nieuwegein
Vacatures Reisbureaumedewerker Nijmegen
Vacatures Reisbureaumedewerker Oss
Vacatures Reisbureaumedewerker Purmerend
Vacatures Reisbureaumedewerker Roermond
Vacatures Reisbureaumedewerker Roosendaal
Vacatures Reisbureaumedewerker Rotterdam
Vacatures Reisbureaumedewerker Schiedam
Vacatures Reisbureaumedewerker Spijkenisse
Vacatures Reisbureaumedewerker Terneuzen
Vacatures Reisbureaumedewerker Tilburg
Vacatures Reisbureaumedewerker Utrecht
Vacatures Reisbureaumedewerker Veenendaal
Vacatures Reisbureaumedewerker Venlo
Vacatures Reisbureaumedewerker Vlaardingen
Vacatures Reisbureaumedewerker Westland
Vacatures Reisbureaumedewerker Zaanstad
Vacatures Reisbureaumedewerker Zeist
Salarisschaal Reisbureaumedewerker
Wat verdient een Reisbureaumedewerker?
Een Reisbureaumedewerker kan rekenen op zo’n €1900,- tot €2900,- bruto per maand bij een fulltime functie. Dit bedrag hangt af van de genoten opleiding, leeftijd, werkgever en jaren werkervaring.
Een Reisbureaumedewerker krijgt meestal een reiskostenvergoeding en soms een dertiende maand. Soms krijgt een Reisbureaumedewerker een bonus als er targets moeten worden gehaald.
Meer weten over het salaris Reisbureaumedewerker
Hoe word je een Reisbureaumedewerker?
Om Reisbureaumedewerker te worden, dien je een MBO- of HBO-opleiding richting toerisme te hebben afgerond of in het bezit te zijn van een SEPR-diploma. Laatstgenoemde diploma is hét vakdiploma voor de reisbranche.
Tevens is praktijkervaring voor de meeste werkgevers erg belangrijk.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Reisbureaumedewerker
Er zijn geen opleidingen Reisbureaumedewerker aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Reisbureaumedewerker in werkt
Bekijk alle opleidingen Reizen & RecreatieOmscholen tot Reisbureaumedewerker
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Reisbureaumedewerker. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Reisbureaumedewerker
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Reisbureaumedewerker
Als je Reisbureaumedewerker wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Reisbureaumedewerker zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Reisbureaumedewerker
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Reisbureaumedewerker?
Competenties Reisbureaumedewerker
Een Reisbureaumedewerker heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: bemiddelen, onderhandelen, overtuigen, voor zichzelf opkomen
Omschrijving
Deze personen proberen het goed te doen voor zichzelf en voor iemand anders. Per situatie bekijken assertieve mensen de voor- en nadelen voor beide partijen. In bepaalde situaties zullen deze personen eerder voor zichzelf opkomen en in andere situaties geven ze de ander zijn zin. Ze gaan confrontaties niet uit de weg en vinden het fijn om zo nu en dan wat tegengas te krijgen.
Sterke punten
Deze personen hebben lef nodig om voor zichzelf en een ander op te komen. Daarbij kunnen ze goed luisteren en anderen overtuigen. Ze geven de ander de ruimte om te praten en zullen zelf ook proberen iemand te overtuigen van hun standpunt.
Zwakke punten
In bepaalde situaties kunnen deze personen ervoor kiezen om hun gelijk te halen. Daarentegen kan het ook voorkomen dat deze personen bewust de ander zijn zin geven. Omdat dit niet vast staat, kan het zijn dat deze personen wispelturig overkomen.
Steekwoorden: cijfers, onderhandelen, geld, bewustzijn, creativiteit
Omschrijving
Deze mensen hebben een goed beeld van de cijfers. Zij weten bijvoorbeeld wat de inkomsten en uitgaven zijn van de organisatie. Zij kunnen de waarden van geld realistisch schatten en weten ook hoe ze dit toe kunnen passen in hun werkzaamheden. Ze weten hoe ze de financiële situatie kunnen verbeteren.
Sterke punten
Mensen die financieel bewust zijn, zijn vaak ook creatief. Zij weten de waarde van geld en wat ze daarvoor kunnen krijgen. Op een creatieve manier proberen zij zoveel mogelijk voor een bepaald bedrag te krijgen. Bij deze competentie passen ook de competenties ‘overtuigen’ en ‘onderhandelen’. Over geld wordt altijd gepraat en deze personen willen zoveel mogelijk waar voor hun geld. Ze willen onderhandelen en de ander overtuigen van hun standpunten. Ook weten ze waar ze op kunnen besparen en waar winsten te behalen zijn.
Zwakke punten
Mensen die teveel met cijfers bezig zijn, kunnen de aandacht voor andere zaken verliezen. Zo kan het gebeuren dat zij geen ruimte meer overlaten voor andere creatieve ideeën. Ook kunnen zij zodanig streven naar winst, dat bijvoorbeeld het welzijn van de werknemers wordt ondergesneeuwd.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: aanzetten tot actie, luisteren, sensitiviteit, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen weten op een bepaalde manier anderen te overtuigen van hun opvattingen. Zij gebruiken hiervoor argumenten, maar kunnen ook emoties gebruiken om hun verhaal kracht bij te zetten. Zij proberen hiermee anderen bijvoorbeeld aan te zetten tot actie. Overtuigers houden rekening met hun eigen belangen en dat van een ander.
Sterke punten
Overtuigers kunnen over het algemeen duidelijk en helder communiceren. Zij hebben van te voren bedacht wat ze willen vertellen en hoe ze de anderen willen overtuigen. Ze hebben een bepaalde structuur in het verhaal. Om mensen te overtuigen, luisteren deze personen ook goed. Zij proberen achterliggende opvattingen te achterhalen en baseren hierop hun argumenten. Deze mensen hebben vaak een goede balans tussen argumenten met feiten en argumenten met emotie.
Zwakke punten
Sommige overtuigers willen zo graag anderen overtuigen van hun gelijk, dat ze zich opdringen. Hierdoor wordt er een bepaalde weerstand opgebouwd, waardoor de boodschap niet meer overkomt op het publiek. Daarnaast zijn er overtuigers die teveel gebruik maken van zogenaamde drogredenen, zij voeren argumenten aan die niet feitelijk juist zijn. Dit verpakken zij in een mooi verhaal en proberen op die manier anderen te overtuigen.
Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.
Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.
Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.
Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk
Omschrijving
Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.
Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.
Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.
Vaardigheden Reisbureaumedewerker
- Luistervaardigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Resultaatgerichtheid
- Argumentatiekracht
- Spontaniteit
- Sociaal gevoel
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Ontspannenheid
- Grenzen aangeven
- Cijfermatigheid
- Onderhandelen
- Rekenvaardigheid
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Helder communiceren
- Inlevingsvermogen
- Taalkennis
Wat voor persoonlijkheid heeft een Reisbureaumedewerker nodig?
Persoonstypen die passen bij een Reisbureaumedewerker zijn Succesvolle Werker en Gever.
Een Reisbureaumedewerker is gedreven, heeft een energieke uitstraling en probeert de verkoopdoelen te behalen (Succesvolle Werker).
Tevens leeft de Reisbureaumedewerker zich goed in in klanten. Hij helpt klanten bij het uitzoeken van een leuke reis, bij problemen en klachten en is erg ondersteunend (Gever).
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Reisbureaumedewerker
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Reisbureaumedewerker?
Er zijn redelijk veel vacatures voor Reisbureaumedewerkers. Wel kunnen er steeds meer reizen via internet worden geboekt, dus steeds minder mensen gaan echt langs bij een reisbureau. Natuurlijk moeten de reisbureaus wel telefonisch bereikbaar zijn, dus daar zijn ook Reisbureaumedewerkers voor nodig.
Een Reisbureaumedewerker kan doorgroeien door zich te specialiseren in een bepaalde sector binnen de reiswereld, zoals de zakelijke reizen. Eventueel kan een Reisbureaumedewerker doorgroeien naar Manager Reisbureau.
De actuele kans op werk voor een Reisbureaumedewerker
Het beroep Reisbureaumedewerker is onderdeel van de beroepsfamilie Reisadviseurs en reisbureaumedewerkers. De kans op werk voor de beroepsfamilie Reisadviseurs en reisbureaumedewerkers is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Reisbureaumedewerker
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Reisbureaumedewerker
Het beroep Reisbureaumedewerker is onderdeel van de beroepsfamilie Reisadviseurs en reisbureaumedewerkers.
Verwante beroepen Reisbureaumedewerker
Mogelijke specialisaties voor een Reisbureaumedewerker
medewerker inkomende groepsreizen
medewerker inkoop reisorganisatie
reisprogrammeur reisorganisatie
balieadviseur particulieren (bankbedrijf, postbank: reizen)
baliebediende bankbedrijf (reizen)
loketmedewerker bankbedrijf, postkantoor (reizen)
balieassistent bankbedrijf (reizen)
spaarbankemployé: loketbediende (reizen)
reserveringsmedewerker touroperator
medewerker lijndiensten (reisadvies)
documentalist reisbemiddeling (verzorgen reisdocumenten)
Waar werkt een Reisbureaumedewerker?
Een Reisbureaumedewerker komt te werken bij een reisbureau. Deze bedrijven streven naar winst, dus ze behoren tot de profitsector.
Met wie werkt een Reisbureaumedewerker samen?
Een Reisbureaumedewerker komt natuurlijk veel in aanraking met klanten die een reis komen boeken. Ook komt de Reisbureaumedewerker in contact met de Manager Reisbureau, want aan hem legt hij verantwoording af. De Reisbureaumedewerker komt ook in aanraking met andere mensen die werkzaam zijn in de toeristische sector, zoals Reisadviseurs, Reisleiders en Receptionisten van hotels waar de Reisbureaumedewerker contact mee opneemt.
- Klant
- Reisadviseur
- Manager Reisbureau
- Reisleider
- Receptionist
Verwante beroepen Reisbureaumedewerker:
Opleiding: MBO HBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Opleiding: MBO HBO
Baankans: Onbekend
Baankans
Opleiding: MBO HBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Alles over het beroep Reisbureaumedewerker in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Klant
- Reisadviseur
- Manager Reisbureau
- Reisleider
- Receptionist
Salarisindicatie:
- Van €1900 tot €2900