Sales Director: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Sales Director: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Sales Director? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Sales Director wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Sales Director, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Sales Director
Vacatures Sales Director
Vacatures laden...
Wat is een Sales Director?
Een Sales Director is hoofdverantwoordelijk voor het verkopen van producten en diensten en geeft leiding aan een team van andere salesprofessionals. Het kan zijn dat de Sales Director leiding geeft aan een aantal Salesmanagers, die op hun berut weer leding geven aan Account managers. Vaak werkt een Sales Director voor grotere organisaties, of specifiek binnen bepaalde branches zoals media en ICT.
Past het beroep Sales Director bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesWat doet een Sales Director?
De Sales Director werkt nauw samen met de Marketingmanager en andere leden van de directie. Daarnaast stuurt hij of zij de salesafdeling aan.
Werkzaamheden van een Sales Director zijn:
- Analyseren van de markt en in kaart brengen
- Formuleren van de strategische visie
- Vertalen van deze visie naar een operationeel salesplan en resultaatgerichte acties
- Focussen op professionalisering en optimalisatie van processen en procedures
- Bespreken en bewaken van de voortgang van salestrajecten en andere doelstellingen
- Leidinggeven aan het salesteam
- Rapporteren aan de directeur
- Relaties aanknopen en onderhouden met klanten
Heb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Sales Director per niveau
Vacatures Sales Director per stad
Vacatures Sales Director Alkmaar
Vacatures Sales Director Almelo
Vacatures Sales Director Almere
Vacatures Sales Director Alphen aan den Rijn
Vacatures Sales Director Amersfoort
Vacatures Sales Director Amstelveen
Vacatures Sales Director Amsterdam
Vacatures Sales Director Apeldoorn
Vacatures Sales Director Arnhem
Vacatures Sales Director Assen
Vacatures Sales Director Bergen op Zoom
Vacatures Sales Director Breda
Vacatures Sales Director Capelle aan den IJssel
Vacatures Sales Director Delft
Vacatures Sales Director Den Bosch
Vacatures Sales Director Den Haag
Vacatures Sales Director Den Helder
Vacatures Sales Director Deventer
Vacatures Sales Director Doetinchem
Vacatures Sales Director Dordrecht
Vacatures Sales Director Eindhoven
Vacatures Sales Director Emmen
Vacatures Sales Director Enschede
Vacatures Sales Director Gouda
Vacatures Sales Director Groningen
Vacatures Sales Director Haarlem
Vacatures Sales Director Haarlemmermeer
Vacatures Sales Director Heerlen
Vacatures Sales Director Helmond
Vacatures Sales Director Hengelo
Vacatures Sales Director Hilversum
Vacatures Sales Director Hoogeveen
Vacatures Sales Director Hoorn
Vacatures Sales Director Katwijk
Vacatures Sales Director Leeuwarden
Vacatures Sales Director Leiden
Vacatures Sales Director Lelystad
Vacatures Sales Director Maastricht
Vacatures Sales Director Middelburg
Vacatures Sales Director Nieuwegein
Vacatures Sales Director Nijmegen
Vacatures Sales Director Purmerend
Vacatures Sales Director Roermond
Vacatures Sales Director Roosendaal
Vacatures Sales Director Rotterdam
Vacatures Sales Director Schiedam
Vacatures Sales Director Spijkenisse
Vacatures Sales Director Terneuzen
Vacatures Sales Director Tilburg
Vacatures Sales Director Utrecht
Vacatures Sales Director Veenendaal
Vacatures Sales Director Venlo
Vacatures Sales Director Vlaardingen
Vacatures Sales Director Westland
Vacatures Sales Director Zaanstad
Vacatures Sales Director Zeist
Salarisschaal Sales Director
Wat verdient een Sales Director?
Een Sales Director verdient tussen de €3800,- en €7500,-. Het bedrag hangt af van de bedrijfsgrootte, de omzetverantwoordelijkheid en de ervaring.
Vaak gelden aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden. Denk hierbij aan:
- een mobiele telefoon
- een laptop
- een auto van de zaak
- pensioensregeling
- kinderopvangregeling
- een dertiende maand
- opleidingsmogelijkheden
- een bonusregeling of winstdeling
Meer weten over het salaris Sales Director
Hoe word je een Sales Director?
Vaak wordt iemand gevraagd met een HBO Marketing- of soortgelijk diploma. Belangrijker is ervaring. Ook worden goede communicatieve vaardigheden gevraagd en een ondernemende persoonlijkheid.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Sales Director
Er zijn geen opleidingen Sales Director aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Sales Director in werkt
Bekijk alle opleidingen Marketing & CommunicatieOmscholen tot Sales Director
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Sales Director. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Sales Director
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Sales Director
Als je Sales Director wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Sales Director zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Sales Director
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Sales Director
Een Sales Director heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: analytisch vermogen, initiatief ontplooien, inzicht in omgeving, inlevingsvermogen
Omschrijving
Deze personen lopen vaak voorop en herkennen situaties. Ze weten vervolgens hoe ze deze het beste kunnen aanpakken. Deze personen leggen verbanden tussen verleden, heden en proberen hier in de toekomst op in te spelen.
Sterke punten
Deze personen hebben over het algemeen een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Ze leggen verbanden en scheiden hoofd- en bijzaken. Daarnaast nemen deze personen vaak initiatief en proberen ze zich in te leven in de situatie en andere personen.
Zwakke punten
Doordat deze personen veel van te voren weren, kan ze voorspelbaar overkomen. Door sommige mensen wordt dit als saai ervaren. Verder kan deze competentie de creativiteit beperken. Doordat veel zaken van tevoren vast liggen, is er minder ruimte voor creatieve oplossingen.
Wat betekent de competentie coachen? De competentie coachen heeft de steekwoorden: motiveren, leiderschap, assertiviteit, luisteren
Omschrijving
In teamverband kunnen deze mensen ervoor zorgen dat taken voltooid worden. De coach motiveert anderen, op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. De coach is betrokken en wil het beste voor zichzelf en voor de ander. Deze mensen luisteren goed en proberen de juiste vragen te stellen. Op die manier proberen ze anderen een bepaalde ontwikkeling door te laten maken.
Sterke punten
De coaches kunnen anderen vaak goed inspireren en motiveren. Bij tegenslagen zijn dit de mensen die het team en de werkzaamheden weer op gang krijgen. Ze motiveren niet alleen, maar zijn over het algemeen ook goede leiders. Ze kunnen mensen aansturen en begeleiden. Daarnaast zijn deze coaches over het algemeen betrouwbaar en willen ze iedereen graag helpen. Deze mensen zijn vaak zelfverzekerd en willen het beste voor zichzelf en voor de ander.
Zwakke punten
Het is mogelijk dat de betrokkenheid van de coach zo groot wordt, dat de prioriteiten op verkeerde aspecten komen te liggen. Deze grote betrokkenheid kan ervoor zorgen dat anderen zich gecontroleerd voelen.
Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren
Omschrijving
Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.
Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: overtuigen, luisteren, creativiteit, durf, bemiddelen
Omschrijving
In bepaalde situaties is het nodig dat er onderhandeld wordt. Onderhandelaars proberen op een bepaalde manier te onderhandelen zodat het voor beide partijen een win-winsituatie is. Zij maken hierbij gebruik van argumenten, maar luisteren ook naar het verhaal van anderen. Tijdens onderhandelingen komt deze persoon met verschillende ideeën die het conflict op een goede manier kan oplossen.
Sterke punten
Onderhandelaars kunnen goed overtuigen, maar ook luisteren. Zij proberen voor beide partijen de beste oplossing te zoeken. Verder zijn deze mensen vaak creatief en durven ze ideeën te opperen.
Zwakke punten
Teveel willen onderhandelen, kan leiden tot frustratie. Er zijn onderhandelaars die overal een onderhandeling/wedstrijd van maken. Hierdoor kan het lijken alsof ze niet luisteren of niets aannemen van andere mensen. Dit wekt irritaties op. Tevens kunnen tijdens een onderhandeling de spanningen nog weleens oplopen, waardoor het kan zijn dat een onderhandelaar ‘op de man gaat spelen’. Hij wil inspelen op de emoties om zo de ander te overtuigen van zijn gelijk.
Steekwoorden: aanzetten tot actie, luisteren, sensitiviteit, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen weten op een bepaalde manier anderen te overtuigen van hun opvattingen. Zij gebruiken hiervoor argumenten, maar kunnen ook emoties gebruiken om hun verhaal kracht bij te zetten. Zij proberen hiermee anderen bijvoorbeeld aan te zetten tot actie. Overtuigers houden rekening met hun eigen belangen en dat van een ander.
Sterke punten
Overtuigers kunnen over het algemeen duidelijk en helder communiceren. Zij hebben van te voren bedacht wat ze willen vertellen en hoe ze de anderen willen overtuigen. Ze hebben een bepaalde structuur in het verhaal. Om mensen te overtuigen, luisteren deze personen ook goed. Zij proberen achterliggende opvattingen te achterhalen en baseren hierop hun argumenten. Deze mensen hebben vaak een goede balans tussen argumenten met feiten en argumenten met emotie.
Zwakke punten
Sommige overtuigers willen zo graag anderen overtuigen van hun gelijk, dat ze zich opdringen. Hierdoor wordt er een bepaalde weerstand opgebouwd, waardoor de boodschap niet meer overkomt op het publiek. Daarnaast zijn er overtuigers die teveel gebruik maken van zogenaamde drogredenen, zij voeren argumenten aan die niet feitelijk juist zijn. Dit verpakken zij in een mooi verhaal en proberen op die manier anderen te overtuigen.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Steekwoorden: to-the-point, structureel, verstaanbaar, helder, ordelijk
Omschrijving
Deze mensen kunnen hun gedachten goed onder woorden brengen. Dit kan zowel op papier als mondeling. Ze kunnen helder en duidelijk communiceren naar de lezer/luisteraar. Ze kunnen hun boodschap vertellen zonder teveel uit te weiden naar irrelevante informatie.
Sterke punten
Helderheid en duidelijkheid zijn twee sterke punten. Zowel mondeling als schriftelijk kunnen deze mensen een boodschap goed verwoorden. Ze passen hun tekst aan op de doelgroep en ze spreken dan ook vaak de taal van het publiek. Tevens kunnen ze op een goede manier vragen beantwoorden, ze maken dan vaak gebruik van heldere voorbeelden.
Zwakke punten
Bij mondelinge uitdrukkingsvaardigheid kan het voorkomen dat de spreker en andere non-verbale houding heeft. Hierdoor kan zijn boodschap verkeerd overkomen op de ontvanger. Sommige van deze mensen gebruiken veel vaktermen, hierdoor kan de boodschap verkeerd worden geïnterpreteerd.
Vaardigheden Sales Director
- Luistervaardigheid
- Feedback geven
- Stimuleren
- Resultaatgerichtheid
- Argumentatiekracht
- Analytisch vermogen
- Initiatief ontplooien
- Inzicht in omgeving
- Integriteit
- Zelfbeheersing
- Bemiddelingskracht
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Overtuigingskracht
- Creativiteit
- Bemiddelen
- Doelgericht werken
- Doorzettingsvermogen
- Ambitie
- Helder communiceren
- Inlevingsvermogen
- Taalkennis
Wat voor persoonlijkheid heeft een Sales Director nodig?
Persoonstypen die passen bij een Sales Director zijn Baas en Waarnemer.
Het is belangrijk dat een Sales Director goed leiding kan geven. Hij moet streng zijn, maar ook inspirerend en open voor problemen en vragen. Hij is zelfverzekerd en weet hoe te handelen (Baas).
Bovendien moet hij veel inzicht hebben in de markt en trends kunnen opmerken en analyseren. Ook moet hij goed weten waar zijn team mee bezig is en waar hij verbeteringen kan doorvoeren (Waarnemer).
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Sales Director
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Zelfverzekerdheid
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Sales Director?
Het arbeidsmarktperspectief voor een Sales Director is vrij goed. Er staan veel vacatures open voor deze functie. Wel moet je ervaring hebben, anders kom je er moeilijk tussen.
Er zijn niet altijd veel doorgroeimogelijkheden, omdat een Sales Director al een hoge positie heeft. Hij kan zijn kennis eventueel op peil houden of uitbreiden door middel van cursussen. Op die manier krijgt hij wellicht nog meer verantwoordelijkheden en een groter team onder zich.
De actuele kans op werk voor een Sales Director
Het beroep Sales Director is onderdeel van de beroepsfamilie Managers verkoop en marketing. De kans op werk voor de beroepsfamilie Managers verkoop en marketing is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Sales Director
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Sales Director
Het beroep Sales Director is onderdeel van de beroepsfamilie Managers verkoop en marketing.
Mogelijke specialisaties voor een Sales Director
Waar werkt een Sales Director?
Een Sales Director werkt in de profitsector. In deze sector wordt gestreefd naar zo veel mogelijk winst. Dit kunnen bedrijven zijn uit allerlei sectoren. Vaak zijn het middelgrote of grote bedrijven, maar het kunnen ook kleinere bedrijven zijn. Voorbeelden van bedrijven waarvoor een Sales Director kan gaan werken zijn hotels, kledingzaken of verzekeringsorganisaties.
Met wie werkt een Sales Director samen?
Een Sales Director komt in aanraking met:
- Sales Medewerkers
- Marketing Medewerkers
- Algemeen Directeur
- Klanten
- Andere relaties
- Sales Medewerkers
- Markering Medewerkers
- Algemeen Directeur
- Klanten
- Andere relaties
Verwante beroepen Sales Director:
Opleiding: Cursus / Bijscholing HBO WO
Baankans: Onbekend
Baankans
Opleiding: Geen
Baankans: Onbekend
Baankans
Opleiding: HBO WO
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Sales Director in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Netwerk:
- Sales Medewerkers
- Markering Medewerkers
- Algemeen Directeur
- Klanten
- Andere relaties
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €3800 tot €7500