Marketing Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Marketing Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Marketing Manager? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Marketing Manager wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Marketing Manager, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Marketing Manager
Vacatures Marketing Manager
Vacatures laden...
Wat is een Marketing Manager?
Een Marketingmanager is verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten van een onderneming. Een marketing manager ontwikkelt marketingstrategieën en plannen. Een marketing manager analyseert de winstgevendheid van deze plannen, ontwikkelt prijsstrategieën. Het doel van deze activiteiten is bekendheid van producten en de onderneming onder de beoogde afnemers.
Verschillende typen Marketing Manager
Er zijn verschillende specialsaties qua Marketing Manager. Dit zijn specialisaties op klanttype; bijvoorbeeld consumenten- of Business-to-Business (B2B-marketing). Maar ook op geografisch (International Marketing Manager), of op middelen. (Digital Marketting Manager). Wanneer de Marketing Manager dit soort specialisten aanstuurt spreken we vaak over een Marketing Directeur, of Chief Marketing Officer.
Past het beroep Marketing Manager bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesWat doet een Marketing Manager?
Een marketing manager kijkt naar de wensen van klanten van een bedrijf om zo producten aan de man te brengen. De marketing manager adviseert de directie over nieuwe producten en nieuwe markten. De marketing manager stelt uiteindelijk de potentiële doelgroep klanten vast. Een marketing manager onderzoekt de vraag naar producten en kijkt naar de concurrentie. Ook onderzoekt de marketing manager wat klanten van een product, merk of bedrijf vinden en wat ze graag verbeterd zouden willen zien.
Een marketing manager moet voortdurend nieuwe dingen bedenken om de afnemersdoelgroep te blijven prikkelen. Bij nieuwe producten doet de marketing manager dieper onderzoek. Hiervoor worden marktonderzoekers ingeschakeld. Soms zijn deze in dienst van het bedrijf waar de marktonderzoeker werkt, soms wordt het uitbesteed aan een ander bedrijf.
Een marketing manager kan er dus voor kiezen een nieuwe markt aan te boren of een nieuw product te ontwikkelen. Uiteindelijk bedenkt de marketing manager een goede marketing- of reclamecampagne.
Dit gaat vaak in samenwerking met een reclamebureau. De marketing manager nodigt een paar reclamebureaus uit die hun plannen presenteren. Bij het maken van marktstrategiën wordt rekening gehouden met de doelstellingen van het bedrijf, de marktkenmerken en factoren als kosten en winstmarges. Een marketing manager geeft hier zelf regelmatig presentaties over aan de directie, klanten en de pers. De ideeën van een marketing manager gaan vaak over grote veranderingen, er wordt daarom regelmatig overlegd met andere afdelingshoofden. De directie neemt uiteindelijk een beslissing.
De marketing manager is ook verantwoordelijk voor de communicatie en promotie. Daarnaast organiseert een marketing manager activiteiten om collega's te coachen, bijvoorbeeld teambuilding, werkevaluatie en motivatie.
Taken, verantwoordelijkheden en werkzaamheden van een Marketingmanager
- businessplannen meedelen aan medewerkers
- een jaarlijkse marketingbegroting opstellen
- externe factoren van bedrijven analyseren
- inspanningen coördineren voor bedrijfsontwikkeling
- interne factoren van bedrijven analyseren
- kernprestatie-indicatoren bepalen en volgen
- marketingactiviteiten coördineren
- marketinginhoud evalueren
- marketingstrategieën integreren in de globale strategie
- marketingstrategieën plannen
- marktonderzoek uitvoeren
- meetbare marketingdoelstellingen definiëren
- mogelijke markten voor bedrijven identificeren
- onderzoeken inzake klantendiensten analyseren
- reclamecampagnes plannen
- samenwerken bij de ontwikkeling van marketingstrategieën
Leidinggevende activiteiten Marketingmanager
- Leiding geven aan een team
- personeel aannemen
- personeel beheren
- personeel werven
- personeel motiveren
Mede mogelijk gemaakt door ESCO
Heb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Marketing Manager per niveau
Vacatures Marketing Manager per stad
Vacatures Marketing Manager Alkmaar
Vacatures Marketing Manager Almelo
Vacatures Marketing Manager Almere
Vacatures Marketing Manager Alphen aan den Rijn
Vacatures Marketing Manager Amersfoort
Vacatures Marketing Manager Amstelveen
Vacatures Marketing Manager Amsterdam
Vacatures Marketing Manager Apeldoorn
Vacatures Marketing Manager Arnhem
Vacatures Marketing Manager Assen
Vacatures Marketing Manager Bergen op Zoom
Vacatures Marketing Manager Breda
Vacatures Marketing Manager Capelle aan den IJssel
Vacatures Marketing Manager Delft
Vacatures Marketing Manager Den Bosch
Vacatures Marketing Manager Den Haag
Vacatures Marketing Manager Den Helder
Vacatures Marketing Manager Deventer
Vacatures Marketing Manager Doetinchem
Vacatures Marketing Manager Dordrecht
Vacatures Marketing Manager Ede
Vacatures Marketing Manager Eindhoven
Vacatures Marketing Manager Emmen
Vacatures Marketing Manager Enschede
Vacatures Marketing Manager Gouda
Vacatures Marketing Manager Groningen
Vacatures Marketing Manager Haarlem
Vacatures Marketing Manager Haarlemmermeer
Vacatures Marketing Manager Heerlen
Vacatures Marketing Manager Helmond
Vacatures Marketing Manager Hengelo
Vacatures Marketing Manager Hilversum
Vacatures Marketing Manager Hoogeveen
Vacatures Marketing Manager Hoorn
Vacatures Marketing Manager Katwijk
Vacatures Marketing Manager Leeuwarden
Vacatures Marketing Manager Leiden
Vacatures Marketing Manager Lelystad
Vacatures Marketing Manager Maastricht
Vacatures Marketing Manager Middelburg
Vacatures Marketing Manager Nieuwegein
Vacatures Marketing Manager Nijmegen
Vacatures Marketing Manager Oss
Vacatures Marketing Manager Purmerend
Vacatures Marketing Manager Roermond
Vacatures Marketing Manager Roosendaal
Vacatures Marketing Manager Rotterdam
Vacatures Marketing Manager Schiedam
Vacatures Marketing Manager Spijkenisse
Vacatures Marketing Manager Terneuzen
Vacatures Marketing Manager Tilburg
Vacatures Marketing Manager Utrecht
Vacatures Marketing Manager Veenendaal
Vacatures Marketing Manager Venlo
Vacatures Marketing Manager Vlaardingen
Vacatures Marketing Manager Westland
Vacatures Marketing Manager Zaanstad
Vacatures Marketing Manager Zeist
Salarisschaal Marketing Manager
Wat verdient een Marketing Manager?
Het salaris van een marketing manager kan nogal variëren. Het hangt van het aantal jaren ervaring, eerder behaalde successen en de organisatie waar je als marketing manager komt te werken. Over het algemeen verdient een marketing manager tussen de 3700 en 6500 euro bruto per maand. Dit salaris kan tevens worden verhoogd door bonussen en provisieregelingen bij goede prestaties.
Secundaire Arbeidsvoorwaarden Marketing Manager:
Een marketing manager krijgt vaak de mogelijkheden tot een auto, telefoon en laptop van de zaak.
Een marketingmanager werkt vaak met winsttargets. Dat gaat vaak samen met een bonussysteem of winstdeling.
Meer weten over het salaris Marketing Manager
Hoe word je een Marketing Manager?
Basisopleiding: HBO Marketing Management, HBO commerciële economie, HBO bedrijfskunde en management. Ook biedt NIMA- opleidingen de mogelijkheid tot omscholing tot marketing manager aan. Met een WO Opleiding Marketing Management of WO Marketing (met specialisatie MA Marketing Management) heb je nog meer carrierekansen. Tevens vormen managementopleidingen een prima basis. Duidelijk is dat bij deze functie een opleiding niet volstaat, ervaring is een eis.
Opleidingen Marketing Manager
Omscholen tot Marketing Manager
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Marketing Manager. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Marketing Manager
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Marketing Manager
Als je Marketing Manager wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Marketing Manager zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Marketing Manager
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Marketing Manager?
Competenties Marketing Manager
Een Marketing Manager heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Wat betekent de competentie coachen? De competentie coachen heeft de steekwoorden: motiveren, leiderschap, assertiviteit, luisteren
Omschrijving
In teamverband kunnen deze mensen ervoor zorgen dat taken voltooid worden. De coach motiveert anderen, op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. De coach is betrokken en wil het beste voor zichzelf en voor de ander. Deze mensen luisteren goed en proberen de juiste vragen te stellen. Op die manier proberen ze anderen een bepaalde ontwikkeling door te laten maken.
Sterke punten
De coaches kunnen anderen vaak goed inspireren en motiveren. Bij tegenslagen zijn dit de mensen die het team en de werkzaamheden weer op gang krijgen. Ze motiveren niet alleen, maar zijn over het algemeen ook goede leiders. Ze kunnen mensen aansturen en begeleiden. Daarnaast zijn deze coaches over het algemeen betrouwbaar en willen ze iedereen graag helpen. Deze mensen zijn vaak zelfverzekerd en willen het beste voor zichzelf en voor de ander.
Zwakke punten
Het is mogelijk dat de betrokkenheid van de coach zo groot wordt, dat de prioriteiten op verkeerde aspecten komen te liggen. Deze grote betrokkenheid kan ervoor zorgen dat anderen zich gecontroleerd voelen.
Steekwoorden: creativiteit, analytisch vermogen, legt verbanden, concepten
Omschrijving
Deze mensen hebben het vermogen om in concepten te denken. Bij een probleem zien zij vrijwel meteen verschillende oplossingen en vormen ze hierbij een duidelijk beeld. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende oogpunten en komen met die informatie tot de beste oplossing. Naderhand evalueren zij deze oplossing grondig en kijken ze wat er eventueel nog meer mogelijk is. Ze bedenken constant nieuwe concepten voor verschillende problemen.
Sterke punten
Een sterk punt van deze mensen is hun creativiteit. Daarnaast hebben ze over het algemeen een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende hoeken en komen dan met meerdere creatieve oplossingen.
Zwakke punten
De creatieve ideeën die deze mensen hebben, kunnen onpraktisch zijn. Zij hebben veel verschillende oplossingen en concepten in hun hoofd, maar deze zijn niet altijd uitvoerbaar. Deze creativiteit kan ook er ook voor zorgen dat deze mensen ‘zweverig’ overkomen.
Steekwoorden: durf, lateraal denken, initiatief, verfrissend
Omschrijving
Bij een project of opdracht is het handig om er een creatieveling bij te hebben. Deze mensen komen vaak met verfrissende ideeën input. Wanneer werkzaamheden vastlopen, kan deze creatieveling met goede oplossingen komen. Creatievelingen kunnen omspringen met veranderende omstandigheden op de werkvloer.
Sterke punten
Deze mensen zijn goed in out-of-the-box denken, zij kunnen vaste patronen of ideeën loslaten en komen met een compleet nieuw perspectief. Deze mensen hebben vaak lef en zijn initiatiefrijk. Zij komen vaak zelf met andere oplossingen.
Zwakke punten
Creatieve mensen hebben vaak veel verschillende ideeën, maar dit kunnen er ook teveel zijn. Deze mensen kunnen dan ook vaker nogal chaotisch overkomen. Hun ideeën bestaan voor het overgrote deel uit losse flodders en duidelijkheid ontbreekt dan. Deze mensen hebben vaak wel een goede sfeer of inspiratie nodig. Ontbreekt het hieraan, dan kan de creatieveling nog weleens vastlopen. Bepaalde creatievelingen kunnen erg eigenwijs zijn, zij hebben dan het idee dat hun plan het beste is.
Steekwoorden: ideeën, creatief, conceptueel denken
Omschrijving
Deze mensen zijn in staat om patronen en randvoorwaarden los te laten en oplossingen of nieuwe manier van denken te ontwikkelen. Zij kijken eerst naar het resultaat, bedenken vervolgens oplossingen en betrekken vervolgens pas de randvoorwaarden en regels. Tijdens brainstormsessies komen deze mensen vaak met heel veel ideeën.
Sterke punten
De competentie ‘innovatief’ heeft veel overeenkomsten met de competentie ‘creativiteit’. Deze mensen hebben vaak veel verschillende creatieve ideeën. Daarbij houden ze het resultaat wel voor ogen. Verder kunnen deze innovators vaak goed conceptueel denken, zij zien oplossingen voor problemen en kijken hierbij niet direct naar de regels en randvoorwaarden.
Zwakke punten
Hierbij geldt dat creativiteit een valkuil kan zijn, veel verschillende ideeën kunnen zorgen voor chaos. Deze mensen hebben zoveel verschillende ideeën en soms bestaan deze enkel uit losse flodders. Daarbij kunnen de ideeën onrealistisch zijn, omdat ze geen rekening houden met regels en randvoorwaarden.
Steekwoorden: delegeren, luisteren, overtuigen, taken verdelen
Omschrijving
Deze mensen kunnen individuen en groepen aansturen. De leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Deze personen leggen anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.
Sterke punten
Een goede leider kan luisteren, iemand opfleuren, maar ook overtuigen. De leider maakt beslissingen en probeert ervoor iedereen het beste uit te halen. Een goede leider laat dingen los, maar probeert ook overzicht te houden. Ook kan een goede leider anderen inspireren en motiveren om gezamenlijk een doel te bereiken. Hij neemt hierbij het resultaat als uitgangspunt.
Zwakke punten
Sommige leiders willen teveel zelf doen, hierdoor krijgen werknemers niet de kans om zich te ontwikkelen. Ook kan dit voor frustratie en stress zorgen. Ook kunnen leiders het resultaat zo voorop stellen dat de omgeving wegvalt.
Steekwoorden: aanzetten tot actie, luisteren, sensitiviteit, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen weten op een bepaalde manier anderen te overtuigen van hun opvattingen. Zij gebruiken hiervoor argumenten, maar kunnen ook emoties gebruiken om hun verhaal kracht bij te zetten. Zij proberen hiermee anderen bijvoorbeeld aan te zetten tot actie. Overtuigers houden rekening met hun eigen belangen en dat van een ander.
Sterke punten
Overtuigers kunnen over het algemeen duidelijk en helder communiceren. Zij hebben van te voren bedacht wat ze willen vertellen en hoe ze de anderen willen overtuigen. Ze hebben een bepaalde structuur in het verhaal. Om mensen te overtuigen, luisteren deze personen ook goed. Zij proberen achterliggende opvattingen te achterhalen en baseren hierop hun argumenten. Deze mensen hebben vaak een goede balans tussen argumenten met feiten en argumenten met emotie.
Zwakke punten
Sommige overtuigers willen zo graag anderen overtuigen van hun gelijk, dat ze zich opdringen. Hierdoor wordt er een bepaalde weerstand opgebouwd, waardoor de boodschap niet meer overkomt op het publiek. Daarnaast zijn er overtuigers die teveel gebruik maken van zogenaamde drogredenen, zij voeren argumenten aan die niet feitelijk juist zijn. Dit verpakken zij in een mooi verhaal en proberen op die manier anderen te overtuigen.
Steekwoorden: boodschap, structureel, publiek, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen kunnen op een duidelijke en heldere manier hun boodschap overbrengen. Zij stemmen hun presentatie af op het publiek. Deze presentatoren maken hierbij vaak gebruik van middelen als PowerPoint, hand-outs of digitale beelden. Deze middelen sluiten goed aan bij het verhaal en op deze manier wordt de boodschap overgebracht op het publiek.
Sterke punten
Goede presentatoren kunnen gestructureerd een verhaal vertellen, maar ook spontaan reageren op onverwachte situaties. Daarnaast zijn ze resultaatgericht: ze willen de boodschap overbrengen. Ook hebben deze mensen vaak weinig last van zenuwen.
Zwakke punten
Mensen die teveel willen presenteren kunnen gemaakt overkomen. Zij hebben soms een onnatuurlijke houding en reageren op een verkeerde manier op onverwachte situaties.
Steekwoorden: toekomst, zelfontwikkeling, resultaatgericht, zelfkennis
Omschrijving
Deze mensen hebben een duidelijk toekomstbeeld. Hierbij houden ze rekening met de verschillende mogelijkheden en wegen die zij kunnen bewandelen. Deze mensen kunnen zaken vanaf een afstand bekijken en objectieve besluiten nemen. Verder onderzoeken deze mensen vaak nieuwe dingen en willen ze graag op de hoogte blijven van ontwikkelingen.
Sterke punten
Deze mensen hebben een duidelijke visie, die ze goed onder woorden kunnen brengen. Ze willen dit toekomstbeeld bereiken en zijn dus resultaatgericht. Bovendien hebben ze vaak een goede zelfkennis en zelfontwikkeling.
Zwakke punten
Mensen kunnen een te abstracte of onrealistische visie hebben. Ze hebben dan niet helder in hun hoofd waar ze naar toe willen en hoe ze dit moeten bereiken. Ook kunnen ze koppig en eigenwijs overkomen omdat ze teveel aan hun visie vasthouden. Ze zijn er dan van overtuigd dat hun visie de beste is.
Vaardigheden Marketing Manager
- Luistervaardigheid
- Creatief denken
- Nieuwe oplossingen bedenken
- Feedback geven
- Stimuleren
- Verbanden leggen
- Buiten kaders denken
- Durf
- Vernieuwend zijn
- Verbeeldingskracht
- Resultaatgerichtheid
- Argumentatiekracht
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Besluitvaardigheid
- Delegeren
- Motiveren
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Ontspannenheid
- Improvisatievermogen
- Voorstellingsvermogen
- Toekomstgerichtheid
- Probleemoplossend
Wat voor persoonlijkheid heeft een Marketing Manager nodig?
Een marketing manager werkt vaak met winsttargets en is daarom vaak competitief en wil graag het meest succesvol zijn. De gestelde doelen moeten zo efficiënt mogelijk worden bereikt. Daarnaast moet een marketing manager actiegericht kunnen werken.
Wat voor persoonlijkheidstype is de baas? De baas heeft een zeer karakteristieke persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De baas heeft een sterke uitstraling en een natuurlijk overmacht. Hij kan goed leidinggeven, is zelfstandig en kan goed tegen kritiek. Verder is de baas loyaal aan de mensen onder zich en is hij erg resultaatgericht. Hij deinst niet terug voor een uitdaging.
Zwakke eigenschappen
De baas kan te direct zijn tegenover werknemers, en zich snel kritisch of woedend opstellen zonder zelf de impact van diens acties door te hebben. Verder heeft de baas geen tollerantie voor zwakheid, vooral van zichzelf, en vaak ook geen geduld. Alles moet op zijn manier.
Omgang
De baas is charismatisch en indrukwekkend als gesprekspartner, maar ook erg direct en kritisch. Doordat de baas de eigen interesses als absoluut bestempelt, zorgt de baas soms ook onbedoeld voor veel conflict en paniek onder de werknemers.
Wat voor persoonlijkheidstype is de levensgenieter? De levensgenieter heeft een opvallende persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De levensgenieter is erg optimistisch, en kan dit optimisme goed op anderen overbrengen door overtuigend, en vooral ook veel, te praten. Hij zit vol nieuwe ideeën en potentiële toekomstvisies. Ook is hij actief en innovatief. Hij kan anderen goed motiveren en overtuigen van zijn eigen ideeën en snel schakelen tussen onderwerpen en projecten.
Zwakke eigenschappen
Een levensgenieter kan niet tegen routine. Hij is niet goed in dingen afmaken en hij rent weg van emoties en plichten. Grenzen moet je een levensgenieter dan ook vooral niet op willen leggen.
Omgang
Een levensgenieter is uiterst goed gezelschap. Hij is grappig en intrigerend en kan veel fascinerende verhalen vertellen. Het moet alleen niet te serieus worden, want dan rent de levensgenieter weg.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Marketing Manager
- Zelfverzekerdheid
- Overwicht
- Gedrevenheid
- Enthousiasme
- Ondernemendheid
- Optimisme
- Energiek
- Vindingrijkheid
Wat zijn de baankansen voor een Marketing Manager?
Een marketing manager is in alle sectoren nodig en kan binnen verschillende organisaties werken. Driekwart van de afgestudeerden vindt snel een baan. Omdat er veel afgestudeerden zijn wordt er voor de komende jaren een overschot verwacht. Ook zijn de gevolgen van de economische crisis nog te merken binnen de sector. Toch zijn de vooruitzichten vooralsnog goed.
Een marketing manager heeft doorgroeimogelijkheden tot (commercieel) directeur en senior adviseur.
De actuele kans op werk voor een Marketing Manager
Het beroep Marketing Manager is onderdeel van de beroepsfamilie Managers verkoop en marketing. De kans op werk voor de beroepsfamilie Managers verkoop en marketing is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
3
Baankans Marketing Manager
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Marketing Manager
Het beroep Marketing Manager is onderdeel van de beroepsfamilie Managers verkoop en marketing.
Verwante beroepen Marketing Manager
Mogelijke specialisaties voor een Marketing Manager
Waar werkt een Marketing Manager?
Een marketing manager kan bij alle sectoren werkzaam zijn en bij heel uiteenlopende bedrijven werken. Marketing managers zijn werkzaam in zowel profit als non-profit zaken.
Met wie werkt een Marketing Manager samen?
Een Marketing Manager komt dagelijks met ontzettend veel mensen in contact. Hij is namelijk verwantwoordelijk voor de gehele sales/marketing afdeling. Als marketing manager spreek je regelmatig marktonderzoekers die op basis van data jou informeren over de laatste trends. Je bespreekt (potentiële of lopende) opdrachten met reclamebureaus, je treedt de pers tegemoet om te communiceren aangaande het beleid en uiteraard om ook met de klanten van je bedrijf in contact te blijven. Tevens spreek je andere afdelingshoofden en mensen van het management team. Intern moet je namelijk de marketingstrategie kunnen verwoorden.
Alles over het beroep Marketing Manager in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
Salarisindicatie:
- Van €3700 tot €6500