Service Analist: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Service Analist: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Service Analist? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Service Analist wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Service Analist, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Service Analist
Vacatures Service Analist
Vacatures laden...
Wat is een Service Analist?
De (IT) Service Analist maakt analyses van de IT services in een bedrijf, om zo de kosten, capaciteit, beschikbaarheid en veiligheid van het informatiesysteem in kaart te brengen. Op basis van deze analyse geeft de Service Analist advies over door te voeren veranderingen en helpt hij om de benodigde veranderingen daadwerkelijk te implementeren.
Als Service Analist is het dus belangrijk een helikopterview te hebben en aandacht voor gegevens die specifiek het bedrijf in kwestie betreffen.
Naast een goed rapport van de analyse en eventuele conclusies die daaraan verbonden zijn, moet de Service Analist ook een plan opzetten voor de afhandeling van mogelijke probleemscenario's. Dit plan moet dan overgedragen worden aan de personen die verantwoordelijk zijn voor onderhoud aan het systeem.
En omdat elk systeem anders is, is iedere opdracht ook anders en kan de Analist niet zomaar een bedrijf binnenlopen, advies geven, en weer weggaan. Specifieke kennis is even essentieel als analytisch vermogen en communicatieve vaardigheden om als Service Analist het werk goed te kunnen doen.
Past het beroep Service Analist bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Service Analist per niveau
Vacatures Service Analist per stad
Vacatures Service Analist Alkmaar
Vacatures Service Analist Almelo
Vacatures Service Analist Almere
Vacatures Service Analist Alphen aan den Rijn
Vacatures Service Analist Amersfoort
Vacatures Service Analist Amstelveen
Vacatures Service Analist Amsterdam
Vacatures Service Analist Apeldoorn
Vacatures Service Analist Arnhem
Vacatures Service Analist Assen
Vacatures Service Analist Bergen op Zoom
Vacatures Service Analist Breda
Vacatures Service Analist Capelle aan den IJssel
Vacatures Service Analist Delft
Vacatures Service Analist Den Bosch
Vacatures Service Analist Den Haag
Vacatures Service Analist Den Helder
Vacatures Service Analist Deventer
Vacatures Service Analist Doetinchem
Vacatures Service Analist Dordrecht
Vacatures Service Analist Eindhoven
Vacatures Service Analist Emmen
Vacatures Service Analist Enschede
Vacatures Service Analist Gouda
Vacatures Service Analist Groningen
Vacatures Service Analist Haarlem
Vacatures Service Analist Haarlemmermeer
Vacatures Service Analist Heerlen
Vacatures Service Analist Helmond
Vacatures Service Analist Hengelo
Vacatures Service Analist Hilversum
Vacatures Service Analist Hoogeveen
Vacatures Service Analist Hoorn
Vacatures Service Analist Katwijk
Vacatures Service Analist Leeuwarden
Vacatures Service Analist Leiden
Vacatures Service Analist Lelystad
Vacatures Service Analist Maastricht
Vacatures Service Analist Middelburg
Vacatures Service Analist Nieuwegein
Vacatures Service Analist Nijmegen
Vacatures Service Analist Purmerend
Vacatures Service Analist Roermond
Vacatures Service Analist Roosendaal
Vacatures Service Analist Rotterdam
Vacatures Service Analist Schiedam
Vacatures Service Analist Spijkenisse
Vacatures Service Analist Terneuzen
Vacatures Service Analist Tilburg
Vacatures Service Analist Utrecht
Vacatures Service Analist Veenendaal
Vacatures Service Analist Venlo
Vacatures Service Analist Vlaardingen
Vacatures Service Analist Westland
Vacatures Service Analist Zaanstad
Vacatures Service Analist Zeist
Salarisschaal Service Analist
Wat verdient een Service Analist?
De Service Analist werkt als een consultant en wordt zo per uur betaald. Een maandsalaris ligt waarschijnlijk tussen de €2200 en €7800.
Omdat de Service Analist steeds op contractbasis achter werk aan moet gaan, is het loon verder afhankelijk van de vaardigheid om nieuwe klanten te strikken. Erg specifieke arbeidsvoorwaarden zijn dan ook onmogelijk om te voorspellen.
Meer weten over het salaris Service Analist
Hoe word je een Service Analist?
Met een HBO of WO diploma in de IT kan men een baan als Service Analist krijgen.
Opleidingen Service Analist
Omscholen tot Service Analist
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Service Analist. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Service Analist
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Service Analist
Als je Service Analist wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Service Analist zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Service Analist
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Service Analist
Een Service Analist heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Steekwoorden: creativiteit, analytisch vermogen, legt verbanden, concepten
Omschrijving
Deze mensen hebben het vermogen om in concepten te denken. Bij een probleem zien zij vrijwel meteen verschillende oplossingen en vormen ze hierbij een duidelijk beeld. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende oogpunten en komen met die informatie tot de beste oplossing. Naderhand evalueren zij deze oplossing grondig en kijken ze wat er eventueel nog meer mogelijk is. Ze bedenken constant nieuwe concepten voor verschillende problemen.
Sterke punten
Een sterk punt van deze mensen is hun creativiteit. Daarnaast hebben ze over het algemeen een goed ontwikkeld analytisch vermogen. Zij bekijken het probleem vanuit verschillende hoeken en komen dan met meerdere creatieve oplossingen.
Zwakke punten
De creatieve ideeën die deze mensen hebben, kunnen onpraktisch zijn. Zij hebben veel verschillende oplossingen en concepten in hun hoofd, maar deze zijn niet altijd uitvoerbaar. Deze creativiteit kan ook er ook voor zorgen dat deze mensen ‘zweverig’ overkomen.
Steekwoorden: ideeën, creatief, conceptueel denken
Omschrijving
Deze mensen zijn in staat om patronen en randvoorwaarden los te laten en oplossingen of nieuwe manier van denken te ontwikkelen. Zij kijken eerst naar het resultaat, bedenken vervolgens oplossingen en betrekken vervolgens pas de randvoorwaarden en regels. Tijdens brainstormsessies komen deze mensen vaak met heel veel ideeën.
Sterke punten
De competentie ‘innovatief’ heeft veel overeenkomsten met de competentie ‘creativiteit’. Deze mensen hebben vaak veel verschillende creatieve ideeën. Daarbij houden ze het resultaat wel voor ogen. Verder kunnen deze innovators vaak goed conceptueel denken, zij zien oplossingen voor problemen en kijken hierbij niet direct naar de regels en randvoorwaarden.
Zwakke punten
Hierbij geldt dat creativiteit een valkuil kan zijn, veel verschillende ideeën kunnen zorgen voor chaos. Deze mensen hebben zoveel verschillende ideeën en soms bestaan deze enkel uit losse flodders. Daarbij kunnen de ideeën onrealistisch zijn, omdat ze geen rekening houden met regels en randvoorwaarden.
Steekwoorden: boodschap, structureel, publiek, resultaatgericht
Omschrijving
Deze mensen kunnen op een duidelijke en heldere manier hun boodschap overbrengen. Zij stemmen hun presentatie af op het publiek. Deze presentatoren maken hierbij vaak gebruik van middelen als PowerPoint, hand-outs of digitale beelden. Deze middelen sluiten goed aan bij het verhaal en op deze manier wordt de boodschap overgebracht op het publiek.
Sterke punten
Goede presentatoren kunnen gestructureerd een verhaal vertellen, maar ook spontaan reageren op onverwachte situaties. Daarnaast zijn ze resultaatgericht: ze willen de boodschap overbrengen. Ook hebben deze mensen vaak weinig last van zenuwen.
Zwakke punten
Mensen die teveel willen presenteren kunnen gemaakt overkomen. Zij hebben soms een onnatuurlijke houding en reageren op een verkeerde manier op onverwachte situaties.
Steekwoorden: samenwerken, resultaten, assertiviteit
Omschrijving
Goed samenwerken is bijdragen aan het samenwerkingsproces, de resultaten en de harmonie binnen een team. Deze personen willen niet alleen een goede bijdrage leveren aan de opdracht, maar ook aan de sfeer binnen het team. Onder deze competentie vallen verschillende aspecten: respect hebben voor andere groepsgenoten, elkaar helpen met taken en meedenken.
Sterke punten
Een sterk punt is dat deze personen vaak een goede mensenkennis hebben, zij kunnen anderen goed inschatten en houden daarbij het resultaat en de taken in het achterhoofd. Deze mensen zijn vaak assertief, zij houden hun persoonlijke doel en het doel van de ander goed in de gaten. Ook goed kunnen netwerken is te benoemen als sterk punt.
Zwakke punten
Mensen die teveel samenwerken, kunnen hun onafhankelijkheid verliezen. Ze vinden het moeilijk om nog alleen te werken, omdat ze altijd reactie/feedback krijgen van groepsgenoten. Ook zijn de relaties van deze mensen soms belangrijker dan de werkzaamheden. Het moet vooral gezellig zijn.
Vaardigheden Service Analist
- Creatief denken
- Verbanden leggen
- Nieuwe oplossingen bedenken
- Vernieuwend zijn
- Verbeeldingskracht
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Ontspannenheid
- Improvisatievermogen
- Sensitiviteit
- Harmonie creëren
- Gezamenlijk resultaat bereiken
Wat voor persoonlijkheid heeft een Service Analist nodig?
De Service Analist moet zich steeds kunnen aanpassen aan een nieuw bedrijf en een nieuw systeem en moet dus veel van uitdaging houden. Ook moet hij innovatief zijn om veranderingen voor te kunnen stellen en door te voeren (Levensgenieter).
Om een goede analyse te kunnen maken, moet de Service Analist verder juist ook gericht zijn op details en alles tot op de bodem uit willen zoeken (Waarnemer).
Wat voor persoonlijkheidstype is de levensgenieter? De levensgenieter heeft een opvallende persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De levensgenieter is erg optimistisch, en kan dit optimisme goed op anderen overbrengen door overtuigend, en vooral ook veel, te praten. Hij zit vol nieuwe ideeën en potentiële toekomstvisies. Ook is hij actief en innovatief. Hij kan anderen goed motiveren en overtuigen van zijn eigen ideeën en snel schakelen tussen onderwerpen en projecten.
Zwakke eigenschappen
Een levensgenieter kan niet tegen routine. Hij is niet goed in dingen afmaken en hij rent weg van emoties en plichten. Grenzen moet je een levensgenieter dan ook vooral niet op willen leggen.
Omgang
Een levensgenieter is uiterst goed gezelschap. Hij is grappig en intrigerend en kan veel fascinerende verhalen vertellen. Het moet alleen niet te serieus worden, want dan rent de levensgenieter weg.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Service Analist
- Optimisme
- Energiek
- Vindingrijkheid
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Service Analist?
In Nederland zijn er niet veel banen voor specifiek de Service Analist gericht zijn. Vaak komt men in een soortgelijke analistenfunctie terecht, die dan weer net een andere focus heeft.
Als Analist kan men in een bedrijf de leidinggevende worden, maar dit is vaak moeilijk te bereiken omdat de Service Analist zoveel op projectbasis bij verschillende bedrijven werkt.
De actuele kans op werk voor een Service Analist
Het beroep Service Analist is onderdeel van de beroepsfamilie Managers ict (ontwikkeling). De kans op werk voor de beroepsfamilie Managers ict (ontwikkeling) is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Service Analist
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Service Analist
Het beroep Service Analist is onderdeel van de beroepsfamilie Managers ict (ontwikkeling).
Verwante beroepen Service Analist
Mogelijke specialisaties voor een Service Analist
Doorgroei beroepen voor een Service Analist
Manager telecommunicatiebedrijf
Hoofd informatievoorziening en automatisering
Bedrijfsleider / ondernemer ict-bedrijf
bedrijfsleider automatiseringsbedrijf
bedrijfsleider computerbedrijf
ondernemer automatiseringsbedrijf
service level agreement (sla) beheerder ict
hoofd beheer technische infrastructuur ict
hoofd systeem- en netwerkbeheer
manager technische infrastructuur ict
Waar werkt een Service Analist?
De Service Analist werkt bij een IT consultancybureau of op contractbasis bij verschillende IT bedrijven.
Met wie werkt een Service Analist samen?
De Service Analist is ten eerste afhankelijk van de klant en moet dus een goede relatie in stand houden met de klanten om te kunnen werken en de analyses aan te rapporteren.
Verder is het vaak nodig voor de Service Analist om met IT'ers om te gaan, die hem dingen kunnen uitleggen en ook in samenwerking met de Service Analist naar oplossingen kunnen zoeken voor de problemen die zijn geconstateerd.
- Klant
- IT'er
Verwante beroepen Service Analist:
Opleiding: HBO WO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Alles over het beroep Service Analist in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Klant
- IT'er
Salarisindicatie:
- Van €2200 tot €7800