Tandarts: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Tandarts: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Tandarts? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Tandarts wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Tandarts, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Tandarts
Vacatures Tandarts
Vacatures laden...
Wat is een Tandarts?
Een Tandarts is een gespecialiseerd medicus die problemen met mond of gebit diagnosticeert, verhelpt en voorkomt. Een Tandarts kan werken in een eigen praktijk, een groepspraktijk of in loondienst bij bijvoorbeeld een centrum voor tandheelkunde of in de gehandicaptenzorg.
Past het beroep Tandarts bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesWat doet een Tandarts?
De Tandarts controleert gebitten op afwijkingen en ziekten en behandelt geconstateerde problemen (zoals gaatjes, rotte en zwakke tanden). Bij de werkzaamheden van een Tandarts hoort het vullen van gaatjes (waarbij in de tanden geboord wordt), plaatselijk verdoven (bijvoorbeeld bij een wortelkanaalbehandeling), het eventueel reinigen van het gebit, het trekken van kiezen en tanden, het plaatsen van kronen en bruggen en het maken van röntgenfoto’s van gebitten ter controle. Een Tandarts moet heel precies kunnen werken (bijvoorbeeld bij het boren of bij verdovingsinjectie) en kleine afwijkingen in de mond kunnen opmerken.
Tevens geeft een Tandarts advies en uitleg aan patiënten over mondverzorging; over hoe de mond schoon te houden en te verzorgen en hoe je slechte adem kunt voorkomen. Een Tandarts moet uitleg kunnen geven over de behandelingen en moet patiënten gerust kunnen stellen.
De administratie van de patiënten moet worden bijhouden. Dit kan door de Tandarts zelf gedaan worden of door een assistent. Dan is het de taak van de Tandarts om als eindverantwoordelijke de administratie te controleren. Een Tandarts kan binnen de praktijk aan het hoofd staan van een groep assistenten en collega’s.
Het is belangrijk dat een Tandarts vakliteratuur bijhoudt en cursussen en lezingen volgt. Zo is hij op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van tandheelkunde, bijvoorbeeld nieuwe behandelmethoden.
Hij kan patiënten doorverwijzen naar mondhygiënisten, orthodontisten, kaakchirurgen of huisartsen. Als het trekken van een verstandskies te gecompliceerd is wordt de kaakchirurg ingeschakeld, bij scheven tanden de orthodontist en bij slechte mondhygiëne de mondhygiënist.
Taken, verantwoordelijkheden en werkzaamheden van een Tandarts
- advies geven over voeding en de impact ervan op de mondgezondheid
- afgesleten gebit herstellen
- afwijkingen aan de tand- en gezichtsstructuur vaststellen
- afwijkingen aan het kaakgewricht herstellen
- bevindingen van medische onderzoeken interpreteren
- blootstelling van tandmerg behandelen
- cliënten en patiënten doorverwijzen
- infecties in de mond beheersen
- instructies geven tijdens orthodontische procedures
- leiding geven aan mondheelkundige medewerkers
- lokale anesthesie toedienen bij tandheelkundige ingrepen
- materiaal voor orthodontische hulpmiddelen selecteren
- natuurlijke kleur van tanden herstellen
- omgaan met angst van patiënten
- onderscheid maken tussen normaal en abnormaal kaak- en aangezichtsweefsel
- orthodontische instrumenten gebruiken
- periodontale behandelingen geven
- tandbederf behandelen
- tandheelkundig klinisch onderzoek uitvoeren
- tandheelkundige behandelingsmogelijkheden bespreken met de patiënt
- tandheelkundige noodgevallen behandelen
- tandheelkundige recepten voor geneesmiddelen uitschrijven
- voorlichten over preventie van ziekte
Mede mogelijk gemaakt door ESCO
Heb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Tandarts per niveau
Vacatures Tandarts per stad
Salarisschaal Tandarts
Wat verdient een Tandarts?
Het salaris van een Tandarts is afhankelijk van het dienstverband en het aantal jaren ervaring. Er is voor het tandartssalaris geen CAO of richtlijn vastgesteld zoals dat ander type artsen wel het geval is. Het salaris voor een Tandarts in loondienst ligt tussen de €3200 en €6400 bruto per maand.
Het inkomen van een salaris met een eigen praktijk of groepspraktijk is afhankelijk van het aantal patiënten en de behandelingen die de Tandarts verricht. Het inkomen van een tandarts kan oplopen tot ongeveer € 150.000 per jaar met een goed lopende praktijk.
Meer weten over het salaris Tandarts
Hoe word je een Tandarts?
Om Tandarts te worden moet je minstens de opleiding Tandheelkunde (WO) hebben afgerond. Deze opleiding bestaat uit een driejarige Bachelor en een tweejarige Master.
Het volgen van cursussen en bijhouden literatuur is belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de tandheelkunde.
Daarnaast is een BIG registratie verplicht, dit geeft je garantie op een erkende en beschermde titel.
Je kunt verder leren door bijvoorbeeld nascholingscursussen te volgen of je te specialiseren, bijvoorbeeld in endontologie.
Opleidingen Tandarts
Omscholen tot Tandarts
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Tandarts. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Tandarts
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Tandarts
Als je Tandarts wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Tandarts zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Tandarts
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Tandarts
Een Tandarts heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Steekwoorden: overzicht, leiderschap, uitdrukkingsvaardig, luisteren, overtuigen, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze competentie valt voor een deel samen met leiderschap. Een goede leider moet kunnen delegeren. Deze mensen geven bepaalde taken uit handen en beslissen wie geschikt is voor welke taak. Hij behoudt hierbij het overzicht.
Sterke punten
Deze personen geven medewerkers de ruimte om zich te ontwikkelen. Ze krijgen hun eigen taak en moeten die goed uit zien te voeren. Verder zijn delegerende mensen resultaatgericht. Ze communiceren duidelijk en helder wat ze van iedereen verwachten. Ook kunnen deze personen goed luisteren en anderen overtuigen van de noodzaak van een taak.
Zwakke punten
Delegerende mensen kunnen lui en gemakzuchtig overkomen. Anderen krijgen dan het idee dat deze persoon zelf niets meer hoeft te doen. Dit kan irritaties opwekken.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: analytisch vermogen, overtuigen, vragen stellen, accuratesse
Omschrijving
Deze mensen beoordelen en analyseren opdrachten op hun eigen manier. Ze leggen een lijst met criteria langs de opdracht en bekijken zo bijvoorbeeld de haalbaarheid van de opdracht. Bij iedere taak stellen zij zichzelf verschillende vragen en plaatsen vervolgens kanttekeningen. Over het algemeen beschikken deze mensen over een brede kennis en zijn ze goed op de hoogte van hun omgeving.
Sterke punten
Deze mensen kunnen vaak ook goed analyseren. Omdat ze erg precies zijn, bekijken ze taken vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast werken kritische mensen accuraat en netjes. Ook overtuigen is een eigenschap die past bij kritisch zijn. Kritische mensen bekijken opdrachten vanuit verschillende perspectieven en stellen vervolgens argumenten op. Deze argumenten gebruiken ze vervolgens om anderen op een goede manier te overtuigen.
Zwakke punten
Mensen die te kritisch zijn, kunnen overkomen als de zogenaamde ‘pietlutten’. Verder kunnen deze mensen weleens star overkomen. Zij zijn te kritisch en willen hun mening niet bijstellen. Hierdoor kan een discussie weleens lastig zijn.
Steekwoorden: analytisch, zelfontwikkeling, zelfsturing, resultaatgericht, netwerken
Omschrijving
Deze personen weten op een effectieve manier nieuwe informatie tot zich te nemen. Hierbij maken ze gebruik van verschillende middelen, zoals eigen ervaring, informatie van hun netwerk en theoretische kennis. Verder leggen ze verbanden tussen de verschillende informatiestromen. Ze houden zich bezig met veranderingen en de oorzaken en de gevolgen daarvan.
Sterke punten
Deze mensen werken zelfstandig en zijn dan ook onafhankelijk. Ze hebben een duidelijk doel voor ogen en ze kunnen deze nieuwe informatie tot zich nemen en toepassen. Deze personen beschikken dan ook over voldoende zelfontwikkeling en zelfsturing. Deze personen weten wat ze kunnen en wat ze niet kunnen en werken aan verbetering.
Zwakke punten
Mensen die teveel leren kunnen zich verliezen in details en de belangrijke zaken en prioriteiten daardoor uit het oog verliezen.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: structureel, plannen en organiseren, resultaat, perfectionistisch
Omschrijving
Deze mensen hebben details en procedures goed in hun hoofd zitten. Deze personen letten bij opdrachten op de details, zij controleren bijvoorbeeld de spelling en houden zich bezig met de vormgeving. Daarnaast houden deze mensen zich vaak bezig met de planning en organisatie van werkzaamheden.
Sterke punten
Deze mensen zijn precies en werken structureel. Zij kijken met een kritisch oog naar opdrachten. Daarnaast beschikken deze mensen ook vaak over de competentie ‘plannen en organiseren’. Zij hebben een goed beeld in het hoofd van het resultaat en de taken die uitgevoerd moeten worden.
Zwakke punten
De kritische houding kan ervoor zorgen dat de omgeving hen ziet als ‘pietluttig’. Verder kan het zijn dat ze zo opgaan in details dat de creativiteit van deze mensen eronder lijdt. Ook kunnen ze doorslaan en hoofdzaken uit het oog verliezen.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Vaardigheden Tandarts
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Evalueren
- Redeneren
- Overzicht hebben
- Leiderschap
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Zelfontwikkeling
- Concentratievermogen
- Resultaatgerichtheid
- Luistervaardigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Gestructureerd werken
- Accuratesse
- Zorgvuldigheid
- Doelgericht werken
- Doorzettingsvermogen
- Ambitie
Wat voor persoonlijkheid heeft een Tandarts nodig?
Je moet verzorgend en betrokken zijn en je moet rekening houden met de behoeften van de patiënten (Gever).
Je moet analytisch en inzichtelijk zijn (Waarnemer).
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Loyalist? De loyalist is een zeer trouw persoon. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De loyalist is door diens twijfel in anderen zelf erg punctueel, concreet en probleemgericht. Daarnaast heeft de loyalist een goede intuïtie en is hij trouw. Vaak ondersteunt hij het gezag op alle mogelijke manieren. Verder is hij door zijn twijfel en behoefte aan controle goed in het opsporen van fouten en het opzetten en controleren van processen.
Zwakke eigenschappen
De loyalist is erg slecht in het vertrouwen van anderen, en daardoor vaak erg onrustig en teruggetrokken. Door de angst is het moeilijk voor de loyalist om de gevoelens van anderen en die van zichzelf te onderscheiden, waardoor de twijfel in anderen ook erg subjectief is. Ook kan hij zich door zijn twijfel gaan verzetten tegen het gezag.
Omgang
Een loyalist is over het algemeen prettig in de omgang. Hij laat het nooit zien als er iets mis is, maakt grapjes en komt zijn afspraken altijd na. Wel kan de loyalist onrustig zijn in de omgang. Dit kan leiden tot misverstanden. De verhouding tot de autoriteit kan verder tot stroeve relaties met collega’s leiden.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Tandarts
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
- Trouw
- Integriteit
- Punctueel
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Tandarts?
De behoefte aan Tandartsen is op dit moment groot. Hierbij moet wel de kanttekening gemaakt worden dat veel werkzaamheden van Tandartsen worden overgenomen door gespecialiseerde branches in de tandheelkunde zoals mondzorgkunde, of door tandartsassistenten. In dit licht zou het kunnen dat er in de toekomst minder Tandartsen nodig zijn.
Je kunt een eigen praktijk opzetten.
De actuele kans op werk voor een Tandarts
Het beroep Tandarts is onderdeel van de beroepsfamilie Tandartsen en kaakchirurgen. De kans op werk voor de beroepsfamilie Tandartsen en kaakchirurgen is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Tandarts
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Tandarts
Het beroep Tandarts is onderdeel van de beroepsfamilie Tandartsen en kaakchirurgen.
Verwante beroepen Tandarts
Mogelijke specialisaties voor een Tandarts
arts-assistent mondziekten en kaakchirurgie
arts in opleiding tot specialist (aios) mondziekten en kaakchirurgie
arts niet in opleiding tot specialist (anios) mondziekten en kaakchirurgie
Waar werkt een Tandarts?
- Eigen praktijk of groepspraktijk
- Centrum voor tandheelkunde
- Afdeling tandheelkunde bij een instelling voor bijv. gehandicaptenzorg
- Jeugdtandverzorging
Met wie werkt een Tandarts samen?
Je werkt op de praktijk samen met tandartsassistenten waar je leiding aan geeft en eventueel met mondhygiënisten. Je kan patiënten doorverwijzen naar de huisarts, de kaarkchirurg of de orthodontist.
De doelgroep van een Tandarts bestaat uit cliënten van alle leeftijden die komen voor controle of met mondklachten. Dat wil zeggen kiespijn, ontstoken tandvlees, gaatjes, scheve tanden, slechte mondhygiëne, enz.
Alles over het beroep Tandarts in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €3200 tot €11600