Telecommunicatiemanager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Telecommunicatiemanager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Telecommunicatiemanager? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Telecommunicatiemanager wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Telecommunicatiemanager, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Telecommunicatiemanager
- Wat doet een Telecommunicatiemanager
- Salaris Telecommunicatiemanager
- Vacatures Telecommunicatiemanager
- Doorgroeien als Telecommunicatiemanager
- Opleidingen Telecommunicatiemanager
- Omscholen tot Telecommunicatiemanager
- Hoe word je Telecommunicatiemanager
- Competenties Telecommunicatiemanager
- Persoonstypen Telecommunicatiemanager
Vacatures Telecommunicatiemanager
Vacatures laden...
Wat is een Telecommunicatiemanager?
De Telecommunicatiemanager geeft binnen een organisatie vorm aan beleid voor telematica; de combinatie van computers en telecommunicatie. De inhoud van de functie verschilt per bedrijf, de ene keer zal de Telecommunicatiemanager een adviserende rol hebben, de andere keer doet hij op basis van onderzoeksresultaten beleidsvoorstellen en levert hij dus een inhoudelijke bijdrage aan de strategische koers van een organisatie.
Onderzoek en analyse vormen de grondslag van zijn werk. Hij inventariseert de informatiebehoefte binnen bedrijf en bekijkt of bestaande systemen en componenten (als netwerken) hierin voorzien, of dat deze uitgebreid of vernieuwd moeten worden. Hij bekijkt welke nieuwe toepassingen geschikt zijn en vernieuwt systemen en voert aanpassingen door. De Telecommunicatiemanager verzorgt handleidingen en stelt protocollen op, zodat werknemers met nieuwe of uitgebreide systemen kunnen werken. Wanneer nodig geeft hij demonstraties en voorlichting en begeleidt hij het personeel bij het werken met het systeem.
Verder onderzoekt de Teleommunicatiemanager de mogelijkheden voor nieuwe communicatie(vormen) binnen een bedrijf of voor een klant. Ook hierover adviseert hij en verleent hij de nodige ondersteuning bij het gebruik van de nieuwe communicatiemiddelen. Hij kan bijvoorbeeld onderzoeken of het nuttig is om een callcenter op te zetten.
Onderzoeksresultaten, adviezen en beleidsvoorstellen verwerkt hij in rapporten die hij presenteert aan hoger management of de directie. Naast het begeleiden van werknemers kan het ook zijn dat hij personeel aanstuurt en werkzaamheden controleert.
Past het beroep Telecommunicatiemanager bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Telecommunicatiemanager per niveau
Vacatures Telecommunicatiemanager per stad
Vacatures Telecommunicatiemanager Alkmaar
Vacatures Telecommunicatiemanager Almelo
Vacatures Telecommunicatiemanager Almere
Vacatures Telecommunicatiemanager Alphen aan den Rijn
Vacatures Telecommunicatiemanager Amersfoort
Vacatures Telecommunicatiemanager Amstelveen
Vacatures Telecommunicatiemanager Amsterdam
Vacatures Telecommunicatiemanager Apeldoorn
Vacatures Telecommunicatiemanager Arnhem
Vacatures Telecommunicatiemanager Assen
Vacatures Telecommunicatiemanager Bergen op Zoom
Vacatures Telecommunicatiemanager Breda
Vacatures Telecommunicatiemanager Capelle aan den IJssel
Vacatures Telecommunicatiemanager Delft
Vacatures Telecommunicatiemanager Den Bosch
Vacatures Telecommunicatiemanager Den Haag
Vacatures Telecommunicatiemanager Den Helder
Vacatures Telecommunicatiemanager Deventer
Vacatures Telecommunicatiemanager Doetinchem
Vacatures Telecommunicatiemanager Dordrecht
Vacatures Telecommunicatiemanager Ede
Vacatures Telecommunicatiemanager Eindhoven
Vacatures Telecommunicatiemanager Emmen
Vacatures Telecommunicatiemanager Enschede
Vacatures Telecommunicatiemanager Gouda
Vacatures Telecommunicatiemanager Groningen
Vacatures Telecommunicatiemanager Haarlem
Vacatures Telecommunicatiemanager Haarlemmermeer
Vacatures Telecommunicatiemanager Heerlen
Vacatures Telecommunicatiemanager Helmond
Vacatures Telecommunicatiemanager Hengelo
Vacatures Telecommunicatiemanager Hilversum
Vacatures Telecommunicatiemanager Hoogeveen
Vacatures Telecommunicatiemanager Hoorn
Vacatures Telecommunicatiemanager Katwijk
Vacatures Telecommunicatiemanager Leeuwarden
Vacatures Telecommunicatiemanager Leiden
Vacatures Telecommunicatiemanager Lelystad
Vacatures Telecommunicatiemanager Maastricht
Vacatures Telecommunicatiemanager Middelburg
Vacatures Telecommunicatiemanager Nieuwegein
Vacatures Telecommunicatiemanager Nijmegen
Vacatures Telecommunicatiemanager Oss
Vacatures Telecommunicatiemanager Purmerend
Vacatures Telecommunicatiemanager Roermond
Vacatures Telecommunicatiemanager Roosendaal
Vacatures Telecommunicatiemanager Rotterdam
Vacatures Telecommunicatiemanager Schiedam
Vacatures Telecommunicatiemanager Spijkenisse
Vacatures Telecommunicatiemanager Terneuzen
Vacatures Telecommunicatiemanager Tilburg
Vacatures Telecommunicatiemanager Utrecht
Vacatures Telecommunicatiemanager Veenendaal
Vacatures Telecommunicatiemanager Venlo
Vacatures Telecommunicatiemanager Vlaardingen
Vacatures Telecommunicatiemanager Westland
Vacatures Telecommunicatiemanager Zaanstad
Vacatures Telecommunicatiemanager Zeist
Salarisschaal Telecommunicatiemanager
Wat verdient een Telecommunicatiemanager?
De Telecommunicatiemanager verdient rond de €2416 bruto per maand bij aanvang. Dit kan oplopen tot ongeveer €3083 bruto per maand. Werkervaring, opleidingsniveau en precieze functieinhoud zijn van invloed op het salaris.
Eventuele secundaire voorwaarden zijn een vakantietoeslag van 8% van je gemiddelde maandinkomen, auto van de zaak.
Meer weten over het salaris Telecommunicatiemanager
Hoe word je een Telecommunicatiemanager?
De Telecommunicatiemanager moet minimaal HBO werk- en denkniveau hebben. Er zijn meerdere technische studies waarmee je Telecommunicatiemanager kan worden, bijvoorbeeld Bedrijfskundige Informatica en Informatica.
Op Universitair niveau zijn de volgende opleidingen geschikt: Bedrijfswiskunde en Informatica, Bedrijfsinformatietechnologie en Communicatie- en Informatiewetenschappen.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Telecommunicatiemanager
Er zijn geen opleidingen Telecommunicatiemanager aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Telecommunicatiemanager in werkt
Bekijk alle opleidingen ICTOmscholen tot Telecommunicatiemanager
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Telecommunicatiemanager. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Telecommunicatiemanager
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Telecommunicatiemanager
Als je Telecommunicatiemanager wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Telecommunicatiemanager zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Telecommunicatiemanager
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Telecommunicatiemanager?
Competenties Telecommunicatiemanager
Een Telecommunicatiemanager heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: ideeën, creatief, conceptueel denken
Omschrijving
Deze mensen zijn in staat om patronen en randvoorwaarden los te laten en oplossingen of nieuwe manier van denken te ontwikkelen. Zij kijken eerst naar het resultaat, bedenken vervolgens oplossingen en betrekken vervolgens pas de randvoorwaarden en regels. Tijdens brainstormsessies komen deze mensen vaak met heel veel ideeën.
Sterke punten
De competentie ‘innovatief’ heeft veel overeenkomsten met de competentie ‘creativiteit’. Deze mensen hebben vaak veel verschillende creatieve ideeën. Daarbij houden ze het resultaat wel voor ogen. Verder kunnen deze innovators vaak goed conceptueel denken, zij zien oplossingen voor problemen en kijken hierbij niet direct naar de regels en randvoorwaarden.
Zwakke punten
Hierbij geldt dat creativiteit een valkuil kan zijn, veel verschillende ideeën kunnen zorgen voor chaos. Deze mensen hebben zoveel verschillende ideeën en soms bestaan deze enkel uit losse flodders. Daarbij kunnen de ideeën onrealistisch zijn, omdat ze geen rekening houden met regels en randvoorwaarden.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Steekwoorden: samenwerken, resultaten, assertiviteit
Omschrijving
Goed samenwerken is bijdragen aan het samenwerkingsproces, de resultaten en de harmonie binnen een team. Deze personen willen niet alleen een goede bijdrage leveren aan de opdracht, maar ook aan de sfeer binnen het team. Onder deze competentie vallen verschillende aspecten: respect hebben voor andere groepsgenoten, elkaar helpen met taken en meedenken.
Sterke punten
Een sterk punt is dat deze personen vaak een goede mensenkennis hebben, zij kunnen anderen goed inschatten en houden daarbij het resultaat en de taken in het achterhoofd. Deze mensen zijn vaak assertief, zij houden hun persoonlijke doel en het doel van de ander goed in de gaten. Ook goed kunnen netwerken is te benoemen als sterk punt.
Zwakke punten
Mensen die teveel samenwerken, kunnen hun onafhankelijkheid verliezen. Ze vinden het moeilijk om nog alleen te werken, omdat ze altijd reactie/feedback krijgen van groepsgenoten. Ook zijn de relaties van deze mensen soms belangrijker dan de werkzaamheden. Het moet vooral gezellig zijn.
Steekwoorden: structureel werken, zakelijk en kalm, energie
Omschrijving
Deze personen kunnen blijven presteren in zware tijden. Ze laten zich niet aan de kant zetten door extra werk, tijdsdruk of tegenvallende resultaten. Het maakt deze personen niet uit hoeveel taken ze nog moeten doen, ze hebben doorzettingsvermogen om de taken af te ronden. Deze personen communiceren duidelijk over hun werkzaamheden en over wat zij wel/of niet willen.
Sterke punten
Ondanks de vele werkzaamheden en taken blijven deze personen rustig. Zij kunnen goed relativeren en hun energie goed verdelen over de verschillende werkzaamheden. Deze personen handelen vaak zakelijk en kalm en op deze manier weten zij ook het overzicht te bewaren. Ook structureel werken valt binnen deze competentie. Op die manier kunnen zij veel werkzaamheden naast elkaar uitvoeren. In zware tijden laten deze stressbestendige personen doorzettingsvermogen zien, ze willen graag de verschillende doelen behalen. Het resultaat staat bij deze personen dan ook centraal.
Zwakke punten
Er bestaat een gevaar dat deze mensen stress niet onderkennen. Hierdoor kan het gebeuren dat zij zichzelf voorbij lopen en lopen zij een verhoogd risico op gezondheidsklachten. De eigenschappen ‘zakelijk’ en ‘kalm’ kunnen ook een zwak punt zijn, deze personen kunnen afstandelijk overkomen naar hun omgeving.
Steekwoorden: toekomst, zelfontwikkeling, resultaatgericht, zelfkennis
Omschrijving
Deze mensen hebben een duidelijk toekomstbeeld. Hierbij houden ze rekening met de verschillende mogelijkheden en wegen die zij kunnen bewandelen. Deze mensen kunnen zaken vanaf een afstand bekijken en objectieve besluiten nemen. Verder onderzoeken deze mensen vaak nieuwe dingen en willen ze graag op de hoogte blijven van ontwikkelingen.
Sterke punten
Deze mensen hebben een duidelijke visie, die ze goed onder woorden kunnen brengen. Ze willen dit toekomstbeeld bereiken en zijn dus resultaatgericht. Bovendien hebben ze vaak een goede zelfkennis en zelfontwikkeling.
Zwakke punten
Mensen kunnen een te abstracte of onrealistische visie hebben. Ze hebben dan niet helder in hun hoofd waar ze naar toe willen en hoe ze dit moeten bereiken. Ook kunnen ze koppig en eigenwijs overkomen omdat ze teveel aan hun visie vasthouden. Ze zijn er dan van overtuigd dat hun visie de beste is.
Vaardigheden Telecommunicatiemanager
- Doorzettingsvermogen
- Doelgericht werken
- Ambitie
- Incasseringsvermogen
- Rust bewaren
- Vernieuwend zijn
- Verbeeldingskracht
- Creatief denken
- Sensitiviteit
- Harmonie creëren
- Gezamenlijk resultaat bereiken
- Voorstellingsvermogen
- Toekomstgerichtheid
- Probleemoplossend
Wat voor persoonlijkheid heeft een Telecommunicatiemanager nodig?
Het werk van de Telecommunicatiemanager vraagt om precisie. Hij heeft te maken met een veelheid aan onderzoeksgegevens waaruit hij de belangrijkste informatie moet kunnen halen en deze vertalen naar bruikbare adviezen. Werken in de ICT betekent sowieso werken binnen bepaalde kaders, met systemen en componenten. De Telecommunicatiemanager heeft een verantwoordelijke functie en werkt met een hoge standaard (Perfectionist).
De Telecommuncatiemanager moet verder communicatief vaardig zijn, om klanten of directie te overtuigen van het belang van zijn adviezen. Daarnaast heeft hij een leidinggevende functie en moet hij werknemers aan zich kunnen binden en enthousiasmeren voor de vernieuwingen (Levensgenieter).
Wat voor persoonlijkheidstype is de levensgenieter? De levensgenieter heeft een opvallende persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De levensgenieter is erg optimistisch, en kan dit optimisme goed op anderen overbrengen door overtuigend, en vooral ook veel, te praten. Hij zit vol nieuwe ideeën en potentiële toekomstvisies. Ook is hij actief en innovatief. Hij kan anderen goed motiveren en overtuigen van zijn eigen ideeën en snel schakelen tussen onderwerpen en projecten.
Zwakke eigenschappen
Een levensgenieter kan niet tegen routine. Hij is niet goed in dingen afmaken en hij rent weg van emoties en plichten. Grenzen moet je een levensgenieter dan ook vooral niet op willen leggen.
Omgang
Een levensgenieter is uiterst goed gezelschap. Hij is grappig en intrigerend en kan veel fascinerende verhalen vertellen. Het moet alleen niet te serieus worden, want dan rent de levensgenieter weg.
Wat voor persoonlijkheidstype is de perfectionist? Voor de perfectionist is het niet gauw goed. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De perfectionist is integer, idealistisch en gedisciplineerd. Hij is een streber. De hoge eisen die een perfectionist zichzelf stelt vertalen zich naar sterke, rechtvaardige keuzes en nauwkeurig beredeneerde eindresultaten. Als de perfectionist zich ergens voor inzet, dan is dat ook volledig.
Zwakke eigenschappen
De perfectionist kan dwangmatig werken en snel gefrustreerd raken als iets tegenzit.
Verder is de perfectionist erg gespannen en kan zo in de eigen denkbeelden vast komen te zitten.
Omgang
In de samenwerking met anderen is de perfectionist vaak inflexibel en veeleisend. De sociale omgang verloopt dus stroef.
Eigenschappen Telecommunicatiemanager
- Optimisme
- Energiek
- Vindingrijkheid
- Idealistisch
- Gedisciplineerdheid
- Punctueel
Wat zijn de baankansen voor een Telecommunicatiemanager?
Het arbeidsmarktperspectief is niet gunstig. De Telecommunicatiemanager heeft een hogere functie in de ICT, een branche die niet is ontkomen aan de economische crisis. Vacatures zijn nauwelijks te vinden.
Eenmaal in functie kan de Telecommunicatiemanager meer leidinggevende taken naar zich toetrekken of in plaats van adviseren over beleid, beleid vorm gaan geven.
Doorgroei mogelijkheden Telecommunicatiemanager
Het beroep Telecommunicatiemanager is onderdeel van de beroepsfamilie Managers telecom.
Verwante beroepen Telecommunicatiemanager
Mogelijke specialisaties voor een Telecommunicatiemanager
Doorgroei beroepen voor een Telecommunicatiemanager
Hoofd informatievoorziening en automatisering
Bedrijfsleider / ondernemer ict-bedrijf
bedrijfsleider automatiseringsbedrijf
bedrijfsleider computerbedrijf
ondernemer automatiseringsbedrijf
service level agreement (sla) beheerder ict
hoofd beheer technische infrastructuur ict
hoofd systeem- en netwerkbeheer
manager technische infrastructuur ict
teamleider software ontwikkeling
hoofd systeemanalyse en -programmering
Waar werkt een Telecommunicatiemanager?
- Bedrijven
- Beurzen
- Helpdesk
Met wie werkt een Telecommunicatiemanager samen?
De Telecommunicatiemanager heeft veel contact met hoger management en directie (of opdrachtgever), waaraan hij rapporteert of die hij adviseert. Verder heeft hij contact met werknemers binnen een bedrijf die hij informeert over nieuwe communicatievormen en van wie hij informatie ontvangt die hij nodig heeft bij het onderzoek naar lacunes in communicatiemogelijkheden.
- Directie
- Medewerkers
Alles over het beroep Telecommunicatiemanager in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Directie
- Medewerkers
Salarisindicatie:
- Van €2416 tot €3083