Werkcoach: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Werkcoach: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Werkcoach? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Werkcoach wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Werkcoach, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Werkcoach
Vacatures Werkcoach
Vacatures laden...
Wat is een Werkcoach?
Een Werkcoach is iemand die werkzoekenden koppelt aan werkgevers.
Mensen die maar geen baan kunnen vinden of mensen die niet weten wat voor werk ze willen doen, kloppen aan bij een Werkcoach. De Werkcoach praat met hen en brengt hun persoonlijke situatie in kaart. Hij probeert verborgen kwaliteiten naar boven te halen en mensen het beste in zichzelf naar boven te laten halen. Vervolgens gaat de Werkcoach op zoek naar een geschikte baan voor de werkzoekenden. Hij voert overleg met werkgevers over mogelijkheden en behoeftes en hoopt zo een match te vinden.
Verder informeert de Werkcoach de klant over zijn rechten en plichten en spreekt hem erop aan als hij zich niet aan de afspraken houdt. Ook adviseert de Werkcoach werkzoekenden over hoe zij hun kansen op de arbeidsmarkt kunnen vergroten. Samen met hen stelt hij een actieplan op. Bovendien koopt de Werkcoach re-integratiemiddelen en organiseert hij bijeenkomsten en workshops. Eventueel schakelt de Werkcoach specialisten in.
Past het beroep Werkcoach bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Werkcoach per niveau
Vacatures Werkcoach per stad
Vacatures Werkcoach Alphen aan den Rijn
Vacatures Werkcoach Amersfoort
Vacatures Werkcoach Amstelveen
Vacatures Werkcoach Bergen op Zoom
Vacatures Werkcoach Capelle aan den IJssel
Vacatures Werkcoach Den Helder
Vacatures Werkcoach Doetinchem
Vacatures Werkcoach Haarlemmermeer
Vacatures Werkcoach Leeuwarden
Vacatures Werkcoach Maastricht
Vacatures Werkcoach Middelburg
Vacatures Werkcoach Nieuwegein
Vacatures Werkcoach Roosendaal
Vacatures Werkcoach Spijkenisse
Vacatures Werkcoach Veenendaal
Vacatures Werkcoach Vlaardingen
Salarisschaal Werkcoach
Wat verdient een Werkcoach?
Een Werkcoach kan rekenen op zo’n €2200,- tot €3400,- bruto per maand. Het bedrag hangt af van de leeftijd en ervaring van de Werkcoach, maar ook van zijn werkplek en precieze functieomschrijving.
Overige arbeidsvoorwaarden hangen af van de werkgever van de Werkcoach. Voorbeelden van veel voorkomende secundaire arbeidsvoorwaarden zijn een werktelefoon, vakantiegeld en een eindejaarsuitkering.
Meer weten over het salaris Werkcoach
Hoe word je een Werkcoach?
Om Werkcoach te worden, hoeft meestal niet een specifieke opleiding gevolgd te worden. De meeste organisaties vragen echter wel om kandidaten met minimaal een afgeronde HBO-opleiding. Denk aan de opleidingen HRM, Personeelswetenschappen en Maatschappelijke Dienstverlening.
Vaak wordt ook om een aantal jaar relevante werkervaring gevraagd en kennis van wet- en regelgeving, bijvoorbeeld van het vakgebied WWB (Wet Werk en Bijstand).
Opleidingen, cursussen en trainingen tot Werkcoach
Er zijn geen opleidingen Werkcoach aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een Werkcoach in werkt
Bekijk alle opleidingen Uitzendbureaus & Werving & SelectieOmscholen tot Werkcoach
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Werkcoach. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Werkcoach
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Werkcoach
Als je Werkcoach wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Werkcoach zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Werkcoach
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Werkcoach
Een Werkcoach heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Wat betekent de competentie coachen? De competentie coachen heeft de steekwoorden: motiveren, leiderschap, assertiviteit, luisteren
Omschrijving
In teamverband kunnen deze mensen ervoor zorgen dat taken voltooid worden. De coach motiveert anderen, op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. De coach is betrokken en wil het beste voor zichzelf en voor de ander. Deze mensen luisteren goed en proberen de juiste vragen te stellen. Op die manier proberen ze anderen een bepaalde ontwikkeling door te laten maken.
Sterke punten
De coaches kunnen anderen vaak goed inspireren en motiveren. Bij tegenslagen zijn dit de mensen die het team en de werkzaamheden weer op gang krijgen. Ze motiveren niet alleen, maar zijn over het algemeen ook goede leiders. Ze kunnen mensen aansturen en begeleiden. Daarnaast zijn deze coaches over het algemeen betrouwbaar en willen ze iedereen graag helpen. Deze mensen zijn vaak zelfverzekerd en willen het beste voor zichzelf en voor de ander.
Zwakke punten
Het is mogelijk dat de betrokkenheid van de coach zo groot wordt, dat de prioriteiten op verkeerde aspecten komen te liggen. Deze grote betrokkenheid kan ervoor zorgen dat anderen zich gecontroleerd voelen.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: optimistisch, ambitieus, luisteren, overtuigen
Omschrijving
Deze mensen kunnen anderen aanzetten tot actie. Dit kan gebeuren op verschillende manieren, bijvoorbeeld door macht of verbondenheid met een team. Ze willen het werkplezier van anderen vergroten. Ze stellen vaak een gezamenlijk doel centraal en de motivator probeert met het hele team dit doel te behalen.
Sterke punten
In zware tijden blijven deze mensen optimistisch en kijken met een positieve blik naar de toekomst. Ze kunnen zichzelf goed motiveren, maar ook anderen nieuwe zin geven. De meeste motivators zijn goede luisteraars en hebben een goed inlevingsvermogen. Daarnaast past de competentie overtuigen ook goed bij deze competentie. Om mensen te motiveren is overtuiging op bepaalde momenten hard nodig.
Zwakke punten
Een motivator kan doorslaan. Hij kan zo optimistisch zijn, dat hij de realiteit verliest. Dit kan samenhangen met de competentie ambitie, motivators stellen bepaalde doelen en willen deze behalen en ook bij tegenslagen doorgaan. De geloofwaardigheid van de motivator wordt dan aangetast.
Steekwoorden: spontaan, relaties, nieuwe contacten, sociabiliteit
Omschrijving
Deze mensen bouwen relaties en netwerken op met verschillende mensen. En deze netwerken en relaties gebruiken ze om in de toekomst zaken voor elkaar te krijgen. Deze netwerkers zijn vaak in het gezelschap van anderen en leggen vaak gemakkelijk contact met mensen. Ook vinden deze mensen het leuk om nieuwe dingen uit te proberen om op die manier nieuwe contacten te leggen. Ze brengen mensen binnen in hun netwerk met elkaar in contact zodat zij hier hun voordeel mee kunnen doen.
Sterke punten
Deze mensen nemen vaak initiatief op verschillende gebieden. Op een proactieve manier proberen ze nieuwe relaties te leggen. Deze mensen kunnen vaak goed luisteren en zich inleven in andere personen. Deze netwerkers zijn hulpvaardig, spontaan en erg sociaal.
Zwakke punten
Mensen die te graag willen netwerken kunnen ‘gemaakt’ overkomen en opdringerig overkomen. Het lijkt ze niet meer te gaan om de persoon maar puur om hun netwerk uit te breiden. Daarnaast kunnen ze zich ook teveel inleven in anderen. Het lijkt dan of ze zich overal mee willen bemoeien.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Vaardigheden Werkcoach
- Luistervaardigheid
- Stimuleren
- Feedback geven
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Overtuigingskracht
- Positiviteit
- Kansen zien
- Contacten leggen
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Prioriteiten stellen
- Doelgericht werken
- Doorzettingsvermogen
- Ambitie
Wat voor persoonlijkheid heeft een Werkcoach nodig?
Persoonstypen die goed passen bij een Werkcoach zijn Gever en Succesvolle Werker.
Het is van belang dat een Werkcoach ondersteunend is en echt zijn best doet om de werkzoekende te helpen. Hij heeft oprechte interesse in mensen en hun verhalen en is royaal (Gever).
Het doel van een Werkcoach is mensen aan een (nieuwe) baan te helpen. Hij is dus daadkrachtig en resultaatgericht (Succesvolle Werker).
Wat voor persoonlijkheidstype is de gever? De gever heeft een prettige persoonlijkheid. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De gever is sociaal erg vaardig en kan zich goed inleven in de gevoelens van anderen. Hij is behulpzaam en mensenlievend.
Zwakke eigenschappen
De gever heeft een sterke behoefte aan aandacht en goedkeuring, en overschreidt hierbij soms de grenzen van anderen. Hij wordt soms manipulatief. Doordat de focus naar buiten is gericht, heeft de gever geen goed inzicht in en controle over de eigen gevoelens. Dit maakt hem soms emotioneel en irrationeel in het beoordelen van sociale situaties.
Omgang
De gever is erg goed in de omgang met anderen. Hij hecht veel belang aan dienstbaarheid en goedkeuring, en zet zich dan ook sociaal strategisch in om dit te verkrijgen. In meer diepgaande contacten kan dit leiden tot een verstikkende aandacht en ongebalanceerde relaties.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Werkcoach
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Werkcoach?
De werkgelegenheid voor een Werkcoach is goed, vooral in economisch mindere tijden waarin er geen banen in overvloed zijn en er hulp gezocht wordt.
Bij goed functioneren en eventueel wat cursussen kan de Werkcoach doorgroeien naar een leidinggevende functie.
De actuele kans op werk voor een Werkcoach
Het beroep Werkcoach is onderdeel van de beroepsfamilie Adviseurs en begeleiders werk en inkomen (overheid). De kans op werk voor de beroepsfamilie Adviseurs en begeleiders werk en inkomen (overheid) is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Werkcoach
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Werkcoach
Het beroep Werkcoach is onderdeel van de beroepsfamilie Adviseurs en begeleiders werk en inkomen (overheid).
Verwante beroepen Werkcoach
Mogelijke specialisaties voor een Werkcoach
onderzoeksambtenaar sociale voorzieningen
informateur onderzoek sociale voorzieningen
bijstandsmaatschappelijk werker
districtmanager werk en inkomen
vestigingsmanager werk en inkomen
vestigingsmanager arbeidsbureau
senior adviseur werk en inkomen
senior consulent arbeidsvoorziening
jeugdconsulent arbeidsbemiddeling
Doorgroei beroepen voor een Werkcoach
hulpverlener minnelijke schuldhulpverlening natuurlijke personen (msnp)
bewindvoerder wet schuldsanering natuurlijke personen (wsnp)
bewindvoerder beschermingsbewind
Consulent complementaire sociale voorzieningen
adviseur wet voorzieningen gehandicapten (wvg)
consulent wet voorzieningen gehandicapten (wvg)
indicatieadviseur gezondheidszorg
Opsporingsambtenaar sociale voorzieningen (binnendienst)
leidinggevend opsporingsambtenaar sociale voorzieningen (excl. buitendienst)
Controleur buitendienst sociale verzekeringen
controleur werkloosheidswet (ww)
rayonvertegenwoordiger bedrijfsvereniging
lekencontroleur (sociale verzekeringen)
Claimbeoordelaar (sociale verzekeringen)
procesbegeleider uitkeringsinstantie (sociale verzekeringen)
Waar werkt een Werkcoach?
Een Werkcoach kan zowel in de profit- als in de non-profitsector werkzaam zijn. Hij werkt bijvoorbeeld bij een gemeente (non-profit) of bij een uitzendbureau (profit).
Met wie werkt een Werkcoach samen?
Een Werkcoach heeft natuurlijk veel contact met werkzoekenden. Ook komt de Werkcoach veel in aanraking met HR-managers van bedrijven die personeel zoeken. De Werkcoach kan bij vragen en problemen terecht bij zijn leidinggevende. Bovendien heeft de Werkcoach contact met andere medewerkers van het bedrijf. Soms schakelt de Werkcoach specialisten in.
- Werkzoekenden
- HR-managers
- Leidinggevende
- Collega’s
- Specialisten
Verwante beroepen Werkcoach:
Opleiding: MBO HBO WO
Baankans: Matig
Baankans
Alles over het beroep Werkcoach in één oogopslag
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Werkzoekenden
- HR-managers
- Leidinggevende
- Collega’s
- Specialisten
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2200 tot €3400