Brand Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Brand Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Brand Manager? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Brand Manager wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Brand Manager, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Brand Manager
Vacatures Brand Manager
Vacatures laden...
Wat is een Brand Manager?
De Brand Manager is verantwoordelijk voor de verbetering van de marktpositie van een bestaand bedrijf of product, of het introduceren van een nieuw product op de markt. Hiertoe geeft hij leiding aan een team van professionals uit verschillende disciplines en van verschillende afdelingen. Hij coördineert de werkzaamheden en is de eindverantwoordelijke van het project.
Zowel voor de lancering van een nieuw product als voor de vernieuwde marketing van een bestaand product moet onderzoek gedaan worden naar de wensen van de consument. Op basis van kwantitatief en kwalitatief marktonderzoek wordt het product ontwikkeld. De Brand Manager overziet dit creatieve proces van productontwikkeling en denkt vervolgens actief mee bij de uitvoering ervan. Aspecten die bij de realisatie van een productconcept komen kijken zijn onder andere het financiële plaatje, de communicatie- en marketingstrategie - en uiteindelijke verkoop. De Brand Manager verliest hierbij de wensen van de consument nooit uit het oog.
Meer precieze aandachtsgebieden van de Brand Manager zijn bijvoorbeeld de vormgeving van de verpakking van een product, de inhoud van reclameboodschappen, het gewenste imago van het bedrijf of product en de analyse van marktonderzoek. Om zicht te houden op de behoefte van de consument kan het zijn dat de Brand Manager verkooppunten bezoekt. Naast doelstellingen voor de korte termijn (in de markt zetten van een product, toename verkoopcijfers) houdt de Brand Manager ook de lange termijn in het oog. Hij is altijd op de hoogte van alle ontwikkelingen op het gebied van zijn product en zal alles op alles zetten om concurrenten voor te blijven.
De Brand Manager is de persoon die de verschillende medewerkers van diverse afdelingen (sales, productontwikkeling, planning, reclamebureaus) bij elkaar brengt in een team en zorgt dat alle werkzaamheden worden verricht met hetzelfde doel voor ogen. Daarnaast levert hij een belangrijke bijdrage aan (de analyse van) het marktonderzoek dat de basis vormt voor de marketing van het product. Hij moet dus zowel leidinggevende kwaliteiten hebben als inhoudelijk sterk zijn, met gevoel voor consumentenbehoeftes.
Past het beroep Brand Manager bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesWat doet een Brand Manager?
De werkzaamheden van een brandmanager zijn erg divers. Zo dient een brandmanager o.a. de strategie voor het merk te bepalen, de communicatie rondom het merk te regelen en het marktonderzoek te verrichten. Daarnaast dient de brandmanager ook de verkoopcijfers van het merk te verantwoorden aan het management. Kortom een brandmanager leidt een specifiek merk of product binnen een onderneming die meerdere merken of producten voert.
Brandmanagers komen vaak voor in de levensmiddelindustrie. Er zijn veel grote levensmiddelfabrikanten die vaak tientallen verschillende soorten producten fabriceren. Omdat deze producten van elkaar verschillen en allemaal een andere doelgroep hebben dienen ze apart in de markt gezet te worden. Daarom worden de merken of productlijnen verdeeld tussen de brandmanagers. Naast de levensmiddelensector komen brandmanagers eigenlijk in bijna alle andere sectoren voor. In bijvoorbeeld de consumenten elektronica, kleding industrie en cosmetica industrie zijn veel brandmanagers actief.
Heb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Salarisschaal Brand Manager
Wat verdient een Brand Manager?
Het gemiddelde salaris van een Brand Manager in Nederland ligt tussen de € 3.000 en € 4.600 per maand, afhankelijk van ervaring en kennis. Een Senior Brand Manager kan tot € 5.000 verdienen.
Dit salaris geldt bij een 40-urige werkweek. Bekijk ook Het gemiddelde bruto jaarsalaris en uurloon voor een Brand Manager, of het salaris per ervaringsniveau.
Meer weten over het salaris Brand Manager
Hoe word je een Brand Manager?
De Brand Manager heeft minimaal HBO maar vaak WO werk- en denkniveau en enkele jaren (drie tot vijf) werkervaring in relevante functies. Opleidingen in de richting van Business en Marketing zijn een goede basis, maar relevante werkervaring kan een hoop goedmaken. Van Brand Managers wordt verder vaak verwacht dat ze het Nederlands en Engels goed beheersen.
Omdat een brandmanager eigenlijk een specifieke marketing manager is zijn de meeste marketing opleidingen voldoende om als brandmanager aan de slag te kunnen gaan. Hierbij valt te denken aan opleidingen zoals Marketing Management (HBO) of een Marketing Master aan de universiteit. Bijna elke hogeschool of universiteit heeft een dergelijke marketing opleiding. Naast de algemene opleidingen zijn er enkele specifieke opleidingen die opleiden tot brand of productmanager. Zoals HBO productmanagement of WO Levensmiddelentechnologie.
Opleidingen Brand Manager
Interesse en Motivatie Brand Manager
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Brand Manager
Een Brand Manager heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Vaardigheden Brand Manager
- Creatief denken
- Nieuwe oplossingen bedenken
- Luistervaardigheid
- Verbanden leggen
- Buiten kaders denken
- Durf
- Vernieuwend zijn
- Verbeeldingskracht
- Resultaatgerichtheid
- Argumentatiekracht
- Spontaniteit
- Sociaal gevoel
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Prioriteiten stellen
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Ontspannenheid
- Improvisatievermogen
- Voorstellingsvermogen
- Toekomstgerichtheid
- Probleemoplossend
Wat voor persoonlijkheid heeft een Brand Manager nodig?
De Brand Manager moet zelfverzekerd zijn, omdat hij eindverantwoordelijke is voor de vormgeving en uitvoering van de marketingstrategie. Hij heeft lef nodig om bepaalde risico's te nemen die komen kijken bij het lanceren van een product (Succesvolle werker).
De Brand Manager stuurt de medewerkers van de afdeling concept- en productontwikkeling en denkt hierover actief mee. Hij is creatief en vernieuwend, weet buiten de gebaande paden te gaan. Hij heeft veel inzicht in mensen, waardoor hij aan de wensen van consumenten tegemoet kan komen (Romanticus).
Eigenschappen Brand Manager
- Originaliteit
- Creativiteit
- Passie
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Brand Manager?
Er zijn vacatures voor Brand Managers, maar het zijn er niet veel. Het hoge opleidingsniveau en de gewenste werkervaring maken echter dat het aantal potentiële werknemers vrij klein is.
Je kunt als Brad Manager meer senioriteit verwerven en leiding gaan geven aan afdeling met meerdere Brand Managers. Ook kun je telkens een nieuw project oppakken, met een groter bereik, meer werknemers en grotere verantwoordelijkheid.
De actuele kans op werk voor een Brand Manager
Het beroep Brand Manager is onderdeel van de beroepsfamilie Sales promotors en productmanagers. De kans op werk voor de beroepsfamilie Sales promotors en productmanagers is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Brand Manager
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Waar werkt een Brand Manager?
Brand Managers zetten een product in de markt. Zij hebben een commerciële functie die goede, groeiende verkoopcijfers tot doel heeft.
Met wie werkt een Brand Manager samen?
De Brand Manager is de spin in het web van de productontwikkeling en bijbehorende marketing. Hij coördineert de werkzaamheden van verschillende afdelingen - sales, productontwikkeling - en eventuele externe professionals (van bijvoorbeeld reclamebureaus). Ook marktonderzoekers maken deel uit van zijn netwerk, evenals verkopers. Iedereen die op enige wijze met een product te maken heeft maakt deel uit van het netwerk van de Brand Manager.
Verwante beroepen Brand Manager:
Opleiding: HBO WO
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: HBO WO
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: HBO WO
Baankans: Onbekend
Baankans
Opleiding: HBO WO MBA
Baankans: Goed
Baankans
Opleiding: HBO WO MBA
Baankans: Goed
Baankans
Alles over het beroep Brand Manager in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €3000 tot €5000