Retail Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Retail Manager: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Retail Manager? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Retail Manager wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Retail Manager, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Retail Manager
Vacatures Retail Manager
Vacatures laden...
Wat is een Retail Manager?
Het doel van een Retail Manager is het behalen van optimale resultaten binnen een winkel (of winkels) op zowel financieel, kwalitatief als sociaal vlak. De Retail Manager is verantwoordelijk voor het opstellen van de verwachte omzet, prognose van benodigde fte's en het percentage loonkosten, op basis van een vastgesteld jaarbudget om een optimale personele bezetting te realiseren. Op basis van managementinformatie neemt de Retail Manager beslissingen. Verder heeft de Retail Manager de verantwoordelijkheid over de eigen en franchise winkels.
Past het beroep Retail Manager bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesWat doet een Retail Manager?
Kerntaken van de Retail Manager zijn: het behalen van targets, het aansturen en coachen van Filiaalmanagers en Franchisenemers, het in stand houden van het beoogde winkelbeeld met betrekking tot formulebewaking, merchandise, signaleren van ontwikkelingen en trends op consumentengebied en anticipatie hierop.
Heb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Retail Manager per niveau
Vacatures Retail Manager per stad
Vacatures Retail Manager Alkmaar
Vacatures Retail Manager Almelo
Vacatures Retail Manager Almere
Vacatures Retail Manager Alphen aan den Rijn
Vacatures Retail Manager Amersfoort
Vacatures Retail Manager Amstelveen
Vacatures Retail Manager Amsterdam
Vacatures Retail Manager Apeldoorn
Vacatures Retail Manager Arnhem
Vacatures Retail Manager Assen
Vacatures Retail Manager Bergen op Zoom
Vacatures Retail Manager Breda
Vacatures Retail Manager Capelle aan den IJssel
Vacatures Retail Manager Delft
Vacatures Retail Manager Den Bosch
Vacatures Retail Manager Den Haag
Vacatures Retail Manager Den Helder
Vacatures Retail Manager Deventer
Vacatures Retail Manager Doetinchem
Vacatures Retail Manager Dordrecht
Vacatures Retail Manager Eindhoven
Vacatures Retail Manager Emmen
Vacatures Retail Manager Enschede
Vacatures Retail Manager Gouda
Vacatures Retail Manager Groningen
Vacatures Retail Manager Haarlem
Vacatures Retail Manager Haarlemmermeer
Vacatures Retail Manager Heerlen
Vacatures Retail Manager Helmond
Vacatures Retail Manager Hengelo
Vacatures Retail Manager Hilversum
Vacatures Retail Manager Hoogeveen
Vacatures Retail Manager Hoorn
Vacatures Retail Manager Katwijk
Vacatures Retail Manager Leeuwarden
Vacatures Retail Manager Leiden
Vacatures Retail Manager Lelystad
Vacatures Retail Manager Maastricht
Vacatures Retail Manager Middelburg
Vacatures Retail Manager Nieuwegein
Vacatures Retail Manager Nijmegen
Vacatures Retail Manager Purmerend
Vacatures Retail Manager Roermond
Vacatures Retail Manager Roosendaal
Vacatures Retail Manager Rotterdam
Vacatures Retail Manager Schiedam
Vacatures Retail Manager Spijkenisse
Vacatures Retail Manager Terneuzen
Vacatures Retail Manager Tilburg
Vacatures Retail Manager Utrecht
Vacatures Retail Manager Veenendaal
Vacatures Retail Manager Venlo
Vacatures Retail Manager Vlaardingen
Vacatures Retail Manager Westland
Vacatures Retail Manager Zaanstad
Vacatures Retail Manager Zeist
Salarisschaal Retail Manager
Wat verdient een Retail Manager?
Een baan als Retail Manager biedt vaak de mogelijkheid tot een bonusregeling, auto van de zaak en overige gunstige secundaire arbeidsvoorwaarden.
Meer weten over het salaris Retail Manager
Hoe word je een Retail Manager?
Zowel een HBO als WO diploma biedt perspectief voor een baan als Retail Manager. Bij hogescholen zijn hier specifieke opleidingen voor te vinden zoals de HBO opleiding Small business en Retail Management. Op WO niveau kan er gekozen worden worden een economische studie.
Om Retail Manager te worden is enkel de juiste opleiding niet voldoende. Vrijwel altijd is ervaring een vereiste, hierbij kan gedacht worden aan een baan als Areamanager, Regiomanager, enzovoort.
Opleidingen Retail Manager
Omscholen tot Retail Manager
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Retail Manager. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Retail Manager
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Retail Manager
Als je Retail Manager wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Retail Manager zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Retail Manager
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Retail Manager
Een Retail Manager heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: investeren, toekomst, doelen, durf
Omschrijving
Deze mensen investeren in zichzelf en in de toekomst. Ze willen steeds hogerop komen en stellen hierbij doelen en prioriteiten. Vaak weten deze mensen precies wat ze willen bereiken. Ze gaan hier dan ook voor de volle 100% voor. Ambitieuze mensen zijn vaak op zoek naar de grenzen en nemen hierbij dan ook vaak verschillende risico’s.
Sterke punten
Deze mensen hebben vaak lef en nemen verschillende risico’s. Omdat ze helder voor ogen hebben waar ze naar toe willen, zijn ze vaak ook initiatiefrijk en creatief. Ze bewandelen verschillende paden om hun doelen te bereiken. Ze zijn resultaatgericht en hun doelen staan dan ook altijd centraal. Ambitieuze mensen zijn doorzetters en hebben daarbij vaak ook een hoog energieniveau.
Zwakke punten
Teveel ambitie hebben kan ook verschillende valkuilen met zich meebrengen. Sommige mensen kunnen dan als een ‘kip zonder kop’ te werk gaan en verliezen bijvoorbeeld oog voor detail. Bepaalde doelstellingen kunnen onrealistisch worden en wanneer dan wordt vastgehouden aan de doelen kan stress een gevaar vormen. Ambitieuze mensen zijn niet altijd prettig voor de omgeving. Ze begrijpen het bijvoorbeeld soms niet als iemand andere prioriteiten heeft.
Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Steekwoorden: beslissingen, argumenten, overtuigen, durf
Omschrijving
Deze personen durven beslissingen te nemen. Dit doen ze bijvoorbeeld door een bepaalde actie uit te voeren of een regel in te stellen. Deze besluitvaardige personen stellen hun beslissingen niet uit tot ze alle informatie hebben, zij proberen zo snel mogelijk de knoop door te maken. Bij eventuele consequenties kan hij terugkomen op de beslissing en een andere keuze maken. De persoon weet de beslissingen op een goede manier te onderbouwen.
Sterke punten
Deze personen weten anderen te overtuigen van hun besluit, ze gebruiken hierbij verschillende argumenten die passen bij hun standpunt. Voor het nemen van besluiten is lef nodig, hierover beschikt deze besluitvaardige persoon dan ook.
Zwakke punten
Aan het nemen van beslissingen zitten risico’s en deze risico’s kunnen gevolgen hebben. Op het moment dat deze persoon te snel teveel beslissingen neemt, kan hij roekeloos worden en zijn oog voor het resultaat verliezen. Het is dan ook van belang dat deze persoon op het juiste moment de juiste beslissing neemt en goed nadenkt over de voor- en nadelen ervan.
Steekwoorden: cijfers, onderhandelen, geld, bewustzijn, creativiteit
Omschrijving
Deze mensen hebben een goed beeld van de cijfers. Zij weten bijvoorbeeld wat de inkomsten en uitgaven zijn van de organisatie. Zij kunnen de waarden van geld realistisch schatten en weten ook hoe ze dit toe kunnen passen in hun werkzaamheden. Ze weten hoe ze de financiële situatie kunnen verbeteren.
Sterke punten
Mensen die financieel bewust zijn, zijn vaak ook creatief. Zij weten de waarde van geld en wat ze daarvoor kunnen krijgen. Op een creatieve manier proberen zij zoveel mogelijk voor een bepaald bedrag te krijgen. Bij deze competentie passen ook de competenties ‘overtuigen’ en ‘onderhandelen’. Over geld wordt altijd gepraat en deze personen willen zoveel mogelijk waar voor hun geld. Ze willen onderhandelen en de ander overtuigen van hun standpunten. Ook weten ze waar ze op kunnen besparen en waar winsten te behalen zijn.
Zwakke punten
Mensen die teveel met cijfers bezig zijn, kunnen de aandacht voor andere zaken verliezen. Zo kan het gebeuren dat zij geen ruimte meer overlaten voor andere creatieve ideeën. Ook kunnen zij zodanig streven naar winst, dat bijvoorbeeld het welzijn van de werknemers wordt ondergesneeuwd.
Steekwoorden: proactief, ondernemend, toekomst, ambitieus
Omschrijving
Deze personen komen zelf met oplossingen of nieuwe ideeën. Ze zien bepaalde kansen en proberen hierop in te spelen. Met het oplossen van problemen of het maken van taken reageren deze personen proactief. Ze staan vooraan om iets te ondernemen.
Sterke punten
Proactiviteit is een eigenschap die direct wordt gekoppeld aan initiatiefnemende personen. Ze zijn ook ambitieus. Ze willen dingen verbeteren, problemen oplossen, doelen stellen en die ook bereiken. Daarnaast komen ze vaak met creatieve ideeën en kijken daarbij optimistisch naar de toekomst.
Zwakke punten
Deze personen kunnen overijverig overkomen. Ze hebben altijd ideeën en oplossingen. Deze competentie wordt dan ook weleens gekoppeld aan de term bemoeial. Een idee opperen wanneer dit niet gewenst is, kan voor veel mensen frustrerend zijn. Daarnaast kunnen iniatiefnemers betweterig overkomen, omdat zij altijd vooraan staan. Anderen krijgen dan minder kans hun ideeën op tafel te leggen.
Steekwoorden: delegeren, luisteren, overtuigen, taken verdelen
Omschrijving
Deze mensen kunnen individuen en groepen aansturen. De leiders maken een goede balans tussen delegeren en bijvoorbeeld regels opleggen. Deze personen leggen anderen uit wat er van hen wordt verwacht. Op die manier kunnen zij een project sturen. Daarbij kunnen leiders de verantwoordelijkheden bij anderen neerleggen.
Sterke punten
Een goede leider kan luisteren, iemand opfleuren, maar ook overtuigen. De leider maakt beslissingen en probeert ervoor iedereen het beste uit te halen. Een goede leider laat dingen los, maar probeert ook overzicht te houden. Ook kan een goede leider anderen inspireren en motiveren om gezamenlijk een doel te bereiken. Hij neemt hierbij het resultaat als uitgangspunt.
Zwakke punten
Sommige leiders willen teveel zelf doen, hierdoor krijgen werknemers niet de kans om zich te ontwikkelen. Ook kan dit voor frustratie en stress zorgen. Ook kunnen leiders het resultaat zo voorop stellen dat de omgeving wegvalt.
Steekwoorden: overtuigen, luisteren, creativiteit, durf, bemiddelen
Omschrijving
In bepaalde situaties is het nodig dat er onderhandeld wordt. Onderhandelaars proberen op een bepaalde manier te onderhandelen zodat het voor beide partijen een win-winsituatie is. Zij maken hierbij gebruik van argumenten, maar luisteren ook naar het verhaal van anderen. Tijdens onderhandelingen komt deze persoon met verschillende ideeën die het conflict op een goede manier kan oplossen.
Sterke punten
Onderhandelaars kunnen goed overtuigen, maar ook luisteren. Zij proberen voor beide partijen de beste oplossing te zoeken. Verder zijn deze mensen vaak creatief en durven ze ideeën te opperen.
Zwakke punten
Teveel willen onderhandelen, kan leiden tot frustratie. Er zijn onderhandelaars die overal een onderhandeling/wedstrijd van maken. Hierdoor kan het lijken alsof ze niet luisteren of niets aannemen van andere mensen. Dit wekt irritaties op. Tevens kunnen tijdens een onderhandeling de spanningen nog weleens oplopen, waardoor het kan zijn dat een onderhandelaar ‘op de man gaat spelen’. Hij wil inspelen op de emoties om zo de ander te overtuigen van zijn gelijk.
Steekwoorden: structureel, kritisch, resultaat- en taakgericht, prioriteiten
Omschrijving
Voordat deze mensen beginnen aan de uitvoer van een bepaalde taak, hebben zij een goede werkplanning gemaakt. De complete opdracht staat structureel uitgewerkt in een plan van aanpak. Hierbij gebruiken deze mensen het doel van de opdracht als uitgangspunt, vervolgens hangen zij hier de verschillende taken aan op plus de daarbij behorende prioriteiten.
Sterke punten
Deze mensen werken structureel en kunnen hoofd- en bijzaken goed van elkaar scheiden. Deze mensen zijn zowel resultaat- als taakgericht. Prioriteiten worden hierbij scherp in de gaten gehouden. Deze mensen zijn dan ook vaak kritisch en kijken afzonderlijk naar de verschillende deeltaken.
Zwakke punten
Mensen die teveel plannen en organiseren verliezen soms hun spontaniteit, hierdoor kan ook de creativiteit achteruit gaan. Het kan voor deze mensen moeilijk zijn om hun eigen ideeën los te laten en ook anderen input te laten geven. Daarnaast kunnen sommige mensen die van plannen en organiseren houden niet goed tegen verandering. Zij laten zich dan nog weleens van de wijs brengen.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Steekwoorden: sociaal, netwerken, luisteren, spontaan, inzicht in omgeving
Omschrijving
Deze personen bewegen zich gemakkelijk in groepen mensen. Ze zijn dan ook vaak in het gezelschap van veel mensen en stappen gemakkelijk op ombekende mensen af. Deze mensen hebben over het algemeen een groot netwerk, dat ze inzetten voor verschillende doeleinden. Vaak zijn deze mensen lid van een vereniging of commissie.
Sterke punten
Een competentie die in verband staat met sociabiliteit is de competentie netwerken. Deze mensen hebben vaak een groot netwerk en vergroten dit netwerk met gemak. Daarnaast zijn deze mensen vaak spontaan, ze spreken onbekenden gemakkelijk aan en luisteren met gemeende interesse naar deze mensen.
Zwakke punten
Een zwak punt van deze mensen kan zijn dat ze zich teveel bemoeien met anderen. Zij willen zo graag in contact komen met anderen dat ze zich opdringen.
Vaardigheden Retail Manager
- Doorzettingsvermogen
- Prioriteiten stellen
- Motivatie
- Doelmatig werken
- Beslissingen nemen
- Afwegen
- Voorbereiden
- Gestructureerd werken
- Doelgericht werken
- Ambitie
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Cijfermatigheid
- Onderhandelen
- Rekenvaardigheid
- Proactiviteit
- Ondernemendheid
- Oplossingsgerichtheid
- Besluitvaardigheid
- Delegeren
- Motiveren
- Overtuigingskracht
- Creativiteit
- Bemiddelen
- Luistervaardigheid
- Spontaniteit
- Sociaal gevoel
Wat voor persoonlijkheid heeft een Retail Manager nodig?
De Retail Manager is een combinatie van een Bemiddelaar en een Succesvolle werker.
De Succesvolle werker heeft een sterke behoefte om productief te zijn. Hierin wordt er geprobeerd mislukkingen te vermijden en successen te behalen. De Succesvolle Werker wordt graag in een goed daglicht gezien. Zijn positieve eigenschappen uiten zich in zelfverzekerdheid, gedrevenheid, ijverigheid, energie en een praktische doen en laten. Daar staat tegenover dat Succesvolle werkers ook narcistisch, prestatiegericht, ijdel, oppervlakkig en dominant kunnen zijn.
In relaties kunnen Succesvolle werkers waarderend, betrouwbaar en gevend zijn, maar daarnaast ook defensief en ongeduldig.
De Bemiddelaar is in zijn doen en laten goedaardig, ondersteunend en ontvankelijk. De bemiddelaar heeft een sterke behoefte om de vrede te bewaren en conflicten te vermijden. Positieve eigenschappen van de Bemiddelaar zijn: vriendelijkheid, geduld, ruimdenkendheid en diplomatie. De Bemiddelaar is zich vaak niet bewust van zijn boosheid. Daarentegen kan een Bemiddelaar tevens vergeetachtig, passief en koppig zijn. Dit uit zich tevens in relaties waarin ze te meegaand en defensief kunnen zijn. Doch zijn ze met name steunend en loyaal.
Wat voor persoonlijkheidstype is de bemiddelaar? Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De bemiddelaar is goed in het helpen van anderen, en is daarin erg empathisch. Door de neutrale houding is de bemiddelaar heel diplomatisch en geduldig. Bij een conflict probeert hij een oplossing te vinden. Ook kan hij goed luisteren en is hij flexibel.
Zwakke eigenschappen
De bemiddelaar zal vaak in gezelschap de eigen doelen vergeten, en daardoor de eigen identiteit verliezen. Daarnaast kan hij door diens voorkeur voor harmonie en de afkeur voor beslissingen als lui en besluiteloos overkomen. Hij heeft tijd nodig om een standpunt te vormen en wil niet de veroorzaker van een conflict zijn.
Omgang
De bemiddelaar is goed, rustig gezelschap. Hij zal zich vaak schikken naar de wil van de groep. Veel eigen input heeft hij niet. In relaties kan de bemiddelaar zichzelf helemaal kwijtraken en daardoor erg gefrustreerd raken.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Eigenschappen Retail Manager
- Empathie
- Diplomatiek
- Zorgzaamheid
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
Wat zijn de baankansen voor een Retail Manager?
De arbeidsmarkt biedt een gemiddeld tot ruim perspectief voor de Retail Manager, deze is immer altijd nodig. Ambitie is een vereiste en daarom zijn er ruime doorgroeimogelijkheden.
De actuele kans op werk voor een Retail Manager
Het beroep Retail Manager is onderdeel van de beroepsfamilie Managers detail- en groothandel. De kans op werk voor de beroepsfamilie Managers detail- en groothandel is in de huidige periode goed
Huidige aantal vacatures
0
Baankans Retail Manager
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Retail Manager
Het beroep Retail Manager is onderdeel van de beroepsfamilie Managers detail- en groothandel.
Verwante beroepen Retail Manager
Mogelijke specialisaties voor een Retail Manager
Doorgroei beroepen voor een Retail Manager
Waar werkt een Retail Manager?
De Retail Manager is een typisch beroep voor een commercieel bedrijf. Het gaat namelijk voornamelijk om de omzet van winkels en klantenbehoud.
Met wie werkt een Retail Manager samen?
Naast dat de Retail Manager intern veel contacten heeft met het marketing -en salesteam en de accountant, heeft een Retail Manager zeer veel extern contact met de franchisenemers en/of filiaalmanagers.
- Accountant
- Franchisenemers
- Filiaalmanagers
Verwante beroepen Retail Manager:
Opleiding: HBO
Baankans: Onbekend
Baankans
Alles over het beroep Retail Manager in één oogopslag
Beroepsgroep:
Persoonstype:
Netwerk:
- Accountant
- Franchisenemers
- Filiaalmanagers
Salarisindicatie:
- Van €3533 tot €6700