Sales Support: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Sales Support: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Sales Support? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Sales Support wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Sales Support, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Sales Support
Vacatures Sales Support
Vacatures laden...
Wat is een Sales Support?
De Sales Support ondersteunt en werkt samen met de Sales afdeling. De Sales Support handelt meestal het volledige verkooptraject af, vanaf het eerste contact met de klant tot aan de uiteindelijk facturatie en afhandeling van de verkoop. Wat de Sales Support verkoopt, is afhankelijk van de organisatie waar de Sales Support voor werkt. Diverse organisaties bieden diensten en producten aan, denk hierbij aan de verkoop van vrachtwagens tot aan de verkoop van beveiligingssystemen.
Het contact met de klant is een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden van de Sales Support. De Sales Support moet goed kunnen aanvoelen wat de wensen en behoeften van de klant zijn en de klant dan goed adviseren en kunnen overtuigen van de kwaliteiten van de aangeboden diensten of producten. De klant moet vertrouwen in de organisatie krijgen en iets van de organisatie willen kopen. De Sales Support heeft vanaf het eerste moment contact met de klant en onderhoudt dit contact gedurende het verkoopproces. De werkzaamheden van de Sales Support zijn hierdoor uiteenlopend, van het daadwerkelijk verkopen tot het maken van de offerte tot de afhandeling van de verkoop.
Samenwerken is ook belangrijk voor de Sales Support. Vaak wordt gewerkt in een team van verkopers die onder leiding staat van een Account Manager of Area Sales Manager. Samen ben je verantwoordelijk voor alle verkoopactiviteiten.
Past het beroep Sales Support bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures Sales Support per niveau
Vacatures Sales Support per stad
Vacatures Sales Support Alkmaar
Vacatures Sales Support Almelo
Vacatures Sales Support Almere
Vacatures Sales Support Alphen aan den Rijn
Vacatures Sales Support Amersfoort
Vacatures Sales Support Amstelveen
Vacatures Sales Support Amsterdam
Vacatures Sales Support Apeldoorn
Vacatures Sales Support Arnhem
Vacatures Sales Support Bergen op Zoom
Vacatures Sales Support Capelle aan den IJssel
Vacatures Sales Support Den Bosch
Vacatures Sales Support Den Haag
Vacatures Sales Support Den Helder
Vacatures Sales Support Deventer
Vacatures Sales Support Doetinchem
Vacatures Sales Support Dordrecht
Vacatures Sales Support Eindhoven
Vacatures Sales Support Enschede
Vacatures Sales Support Groningen
Vacatures Sales Support Haarlem
Vacatures Sales Support Haarlemmermeer
Vacatures Sales Support Heerlen
Vacatures Sales Support Helmond
Vacatures Sales Support Hengelo
Vacatures Sales Support Hilversum
Vacatures Sales Support Hoogeveen
Vacatures Sales Support Katwijk
Vacatures Sales Support Leeuwarden
Vacatures Sales Support Leiden
Vacatures Sales Support Lelystad
Vacatures Sales Support Maastricht
Vacatures Sales Support Middelburg
Vacatures Sales Support Nieuwegein
Vacatures Sales Support Nijmegen
Vacatures Sales Support Purmerend
Vacatures Sales Support Roermond
Vacatures Sales Support Roosendaal
Vacatures Sales Support Rotterdam
Vacatures Sales Support Schiedam
Vacatures Sales Support Spijkenisse
Vacatures Sales Support Terneuzen
Vacatures Sales Support Tilburg
Vacatures Sales Support Utrecht
Vacatures Sales Support Veenendaal
Vacatures Sales Support Vlaardingen
Vacatures Sales Support Westland
Vacatures Sales Support Zaanstad
Salarisschaal Sales Support
Wat verdient een Sales Support?
Het salaris van de Sales Support varieert van 2000 euro tot ongeveer 4000 euro. De hoogte van het salaris is vooral afhankelijk van de ervaring van de Sales Support. Een Sales Support die veel verkoopt en daardoor goed functioneert zal vaak meer verdienen. De overige arbeidsvoorwaarden zijn afhankelijk van de organisatie waar de Sales Support werkt.
Meer weten over het salaris Sales Support
Hoe word je een Sales Support?
Affiniteit en ervaring zijn vooral belangrijk voor de Sales Support. Een specifieke opleiding is van minder belang. Er zijn diverse commerciële opleiding die aansluiten bij de werkzaamheden. Daarnaast wordt door organisaties vaak om kennis en/of ervaring met de branche gevraagd. Zo is het voor een Sales Support bij een maritieme organisatie belangrijk om hier kennis en ervaring mee te hebben, een opleiding kan hier een pre zijn.
Opleidingen Sales Support
Omscholen tot Sales Support
Je kan op verschillende manieren omscholen tot Sales Support. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor Sales Support
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot Sales Support
Als je Sales Support wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar Sales Support zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie Sales Support
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Competenties Sales Support
Een Sales Support heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden: inlevingsvermogen, veranderingen, flexibiliteit
Omschrijving
Deze mensen blijven doorwerken en presenteren ondanks veranderende omstandigheden. Op het moment van een verandering zijn deze mensen in staat om snel om te schakelen van de oude naar de nieuwe situatie. Daarbij houden deze mensen het overzicht en in crisissituaties weten ze hun taken goed af te ronden.
Sterke punten
Deze mensen hebben vaak een goede discipline en ze zijn stressbestendig. Veranderingen kunnen behoorlijk grote gevolgen hebben en zij weten hier goed mee om te gaan. Daarnaast zijn deze mensen flexibel en kunnen ze zich goed inleven in de situatie. Dat laatste zorgt ervoor dat aanpassen gemakkelijker wordt. Flexibiliteit laten zij zien wanneer zij binnen een verandering zich gemakkelijk aanpassen aan de nieuwe situatie.
Zwakke punten
Teveel aanpassen zorgt ervoor dat je onzeker overkomt. In de zakelijke sfeer kan het voorkomen dat mensen niet meer naar de mening van deze mensen vragen. Het is van belang dat deze personen af en toe van zich laten horen, zo is het duidelijk dat zij ook een mening hebben.
Steekwoorden Competentie Accuratesse:
precies, netjes, oog voor detail, kritisch, perfectionisme
Omschrijving
Deze mensen leveren werk waarin geen fouten naar voren komen. Deze mensen werken gestructureerd en corrigeren meerdere malen het werk. In het werk van anderen, zien deze personen ook vaak de fouten. Deze personen hebben vaak oog voor detail en zien snel verbanden tussen zaken. Ook onder werkdruk blijven deze mensen accuraat werken.
Sterke punten
Hun oog voor detail zorgt voor foutloze documenten en goed voorbereide taken en gebeurtenissen.
Zwakke punten
Accuraat werken zorgt voor foutloos werk, maar kan ook veel tijd kosten. Dit kan voor de omgeving frustrerend zijn. Daarnaast wordt deze competentie weleens gekoppeld aan de term ‘muggenziften’.
Steekwoorden: zelfbewust, integriteit, beheersing, luisteren
Omschrijving
Deze personen herkennen en erkennen een conflict. Door te erkennen dat er een conflict is ontstaan, zetten zij de eerste stap om het conflict op te lossen. Ze bepalen wat de inhoud van het conflict is en hoe deze opgelost kan worden. Ze communiceren hierover met alle betrokken partijen en uiteindelijk zorgen ze ervoor dat het conflict op een nette manier wordt opgelost.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak integer. Tijdens een conflict proberen zij te allen tijde het moraal hoog te houden. Daarbij zijn ze onpartijdig en willen ze het beste resultaat behalen voor alle partijen. Deze personen kunnen vaak ook goed luisteren en overtuigen.
Zwakke punten
Het gevaar van conflictbeheersing is dat de personen die zich hiermee bezighouden als ‘meningloos’ worden bestempeld. Ze bemiddelen tijdens conflicten tussen meerdere partijen, maar nemen soms geen duidelijk standpunt in.
Steekwoorden: proactief, ondernemend, toekomst, ambitieus
Omschrijving
Deze personen komen zelf met oplossingen of nieuwe ideeën. Ze zien bepaalde kansen en proberen hierop in te spelen. Met het oplossen van problemen of het maken van taken reageren deze personen proactief. Ze staan vooraan om iets te ondernemen.
Sterke punten
Proactiviteit is een eigenschap die direct wordt gekoppeld aan initiatiefnemende personen. Ze zijn ook ambitieus. Ze willen dingen verbeteren, problemen oplossen, doelen stellen en die ook bereiken. Daarnaast komen ze vaak met creatieve ideeën en kijken daarbij optimistisch naar de toekomst.
Zwakke punten
Deze personen kunnen overijverig overkomen. Ze hebben altijd ideeën en oplossingen. Deze competentie wordt dan ook weleens gekoppeld aan de term bemoeial. Een idee opperen wanneer dit niet gewenst is, kan voor veel mensen frustrerend zijn. Daarnaast kunnen iniatiefnemers betweterig overkomen, omdat zij altijd vooraan staan. Anderen krijgen dan minder kans hun ideeën op tafel te leggen.
Steekwoorden: luisteren, doelstellingen, motiveren, zelfontwikkeling, resultaatgericht
Omschrijving
Deze personen zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen de organisatie en proberen hun kennis in te zetten waar dat mogelijk is.
Sterke punten
Mensen die inzicht hebben in de omgeving kunnen weloverwogen beslissingen nemen. Ze zijn resultaatgericht en maken beslissingen die helpen het doel te bereiken. Ze ontwikkelen zichtzelf en kunnen anderen motiveren zich ook te ontwikkelen.
Zwakke punten
Soms hebben mensen zoveel informatie over hun omgeving, dat ze moeite hebben hoofd- en bijzaken te scheiden. Ze kunnen zich dan verliezen in details en geen heldere beslissingen nemen.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden: inzicht in omgeving, overtuigen, motiveren, onderhandelen
Omschrijving
Deze mensen luisteren goed naar andere mensen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd en willen anderen graag helpen. Ze zijn overal van op de hoogte en hebben dus overzicht. Ook luisteren deze mensen goed naar de taken die zij krijgen toegewezen en voeren deze daarom meestal goed uit.
Sterke punten
Goede luisteraars stellen vaak goede vragen of geven feedback op de verkregen informatie. Daarnaast kunnen zij met de verkregen informatie anderen overtuigen en eventueel onderhandelen over verschillende zaken. Een goede luisteraar houdt ook rekening met de dingen die juist niet worden gezegd, de zogenaamde non-verbale communicatie. Ook hier kan hij informatie uithalen.
Zwakke punten
Goed luisteren betekent niet dat je niets mag zeggen. Mensen die alleen maar luisteren kunnen verlegen of teruggetrokken overkomen. Sommige mensen luisteren enkel om dingen voor elkaar te krijgen, zij proberen hun voordeel te doen met de informatie die ze krijgen. Het ontbreekt hen dan aan oprechte interesse.
Steekwoorden: doorzetters, zorgvuldig, eigenwijs, ambitieus
Omschrijving
Bij deze mensen staat het resultaat centraal. Zij spannen zich in om dit resultaat te behalen. Zij laten zich niet van de wijs brengen door extra werk, tegenvallers of tijdsdruk. Onderweg weten ze problemen op te lossen en daarbij het resultaat voor ogen te houden.
Sterke punten
Deze mensen gaan net zo lang door totdat ze hun doel behaald hebben. Ze werken accuraat en zorgvuldig. Deze mensen hebben vaak ook veel discipline en doorzettingsvermogen, ze voelen zich goed wanneer het beoogde doel behaald is. Deze personen hebben een bepaalde mate van prestatiedrang, hierdoor kunnen ze zowel zichzelf als anderen goed motiveren.
Zwakke punten
De manier waarop deze mensen tot het resultaat komen is niet zo belangrijk. Hierdoor kunnen er wel fouten gemaakt worden. Andere mensen kunnen door deze persoon ook benadeeld worden. Deze resultaatgerichte mensen zijn teveel met het resultaat bezig, zodat ze hun omgeving vergeten. Maar ook bij henzelf kan de prestatiedrang leiden tot problemen. Zij willen zo graag presteren dat ze een verhoogd risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.
Vaardigheden Sales Support
- Inlevingsvermogen
- Omgaan met veranderingen
- Flexibiliteit
- Oog voor detail
- Zorgvuldigheid
- Nauwkeurigheid
- Integriteit
- Zelfbeheersing
- Bemiddelingskracht
- Proactiviteit
- Ondernemendheid
- Oplossingsgerichtheid
- Luisteren
- Analyseren
- Verbanden leggen
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Luistervaardigheid
- Belangstelling hebben
- Vragen stellen
- Doelgericht werken
- Doorzettingsvermogen
- Ambitie
Wat voor persoonlijkheid heeft een Sales Support nodig?
De Sales Support moet resultaatgericht en gedreven werken. Resultaten en verkoopaantallen zijn belangrijk (succesvolle werker). Ook moet de Sales Support de markt goed kunnen analyseren en inspelen op de wensen en behoeften van de klant (waarnemer).
Wat voor persoonlijkheidstype is de Succesvolle Werker?
De succesvolle werker wil je graag als personeel hebben. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De succesvolle werker is doelgericht, efficiënt, zelfverzekerd en motiverend. Ook is hij energiek, gedreven en optimistisch. Daardoor kan hij goed leiding geven. Hij richt zich op eenvoud. Als een probleem complex is, maakt hij het simpel en overzichtelijk.
Zwakke eigenschappen
De succesvolle werker kan narcistisch zijn en wil mislukkingen weg wensen, waardoor het probleem soms alleen maar zal verergeren. Hij kan kort door de bocht zijn en ongevoelig zijn tegenover collega's.
Omgang
In de omgang met anderen is de succesvolle werker erg strategisch. Dit kan motiverend werken, maar kan mensen ook angst aanjagen. Mensen worden door een succesvolle werker vaak gezien als middelen. In persoonlijke relaties is de succesvolle werker vaak recht-door-zee en accepterend, maar ook ongeduldig en geobsedeerd door werk.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen Sales Support
- Enthousiasme
- Zelfverzekerdheid
- Ondernemendheid
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Sales Support?
Voor gedreven Sales Support medewerkers zijn voldoende vacatures te vinden. Er zijn diverse organisaties die diensten of producten aanbieden en dan regelmatig op zoek naar ambitieuze verkooptalenten. De Sales Support kan doorgroeien binnen de Sales afdeling naar een managementfunctie, bijvoorbeeld die van Area Sales Manager.
De actuele kans op werk voor een Sales Support
Het beroep Sales Support is onderdeel van de beroepsfamilie Commercieel medewerkers binnendienst. De kans op werk voor de beroepsfamilie Commercieel medewerkers binnendienst is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
17
Baankans Sales Support
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden Sales Support
Het beroep Sales Support is onderdeel van de beroepsfamilie Commercieel medewerkers binnendienst.
Verwante beroepen Sales Support
Mogelijke specialisaties voor een Sales Support
commercieel medewerker binnendienst assurantiën
commerciële verhuurmedewerker vastgoed
medewerker beheer verenigingen van eigenaren (vve)
medewerker bewonerszaken woondiensten
medewerker sociaal beheer woondiensten
medewerker verhuur- en bewonerszaken woondiensten
medewerker wijk- en buurtbeheer woondiensten
verhuurintercedent woondiensten
commercieel administratief medewerker binnendienst
commercieel administratief medewerker verkoop
verkoopmedewerker binnendienst (administratief)
administratief medewerker orderadministratie
kantoorbediende orderadministratie
commercieel assistent binnendienst
commercieel technisch specialist binnendienst
technisch verkoper binnendienst
telefonisch verkoper (binnendienst)
verkoopmedewerker binnendienst (telefonische verkoop)
technisch administratief medewerker
commercieel medewerker binnendienst (telefonische verkoop)
commercieel medewerker binnendienst (administratief)
commercieel technisch medewerker binnendienst
Waar werkt een Sales Support?
De Sales Support werkt bij uiteenlopende organisaties. De organisatie waar de Sales Support voor werkt, biedt diensten of producten aan. Deze diensten en producten kunnen zeer uiteenlopend zijn, van vrachtwagens tot beveiligingssystemen. Al deze organisaties zijn werkzaam in de profit sector.
Met wie werkt een Sales Support samen?
Voor de Sales Support is het contact met de klant erg belangrijk. De Sales Support moet de wensen en behoeften van de klant kennen en hierdoor de klant zo goed mogelijk adviseren bij de aanschaf van een product of dienst. Daarnaast werkt de Sales Support vaak samen met andere medewerkers op de Sales afdeling en met de Account Manager of Area Sales Manager.
- Area Sales Manager
Alles over het beroep Sales Support in één oogopslag
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Area Sales Manager
Opleidingsniveau:
Salarisindicatie:
- Van €2000 tot €4000