ICT Supportmedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
ICT Supportmedewerker: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als ICT Supportmedewerker? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je ICT Supportmedewerker wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als ICT Supportmedewerker, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als ICT Supportmedewerker
- Wat doet een ICT Supportmedewerker
- Salaris ICT Supportmedewerker
- Vacatures ICT Supportmedewerker
- Doorgroeien als ICT Supportmedewerker
- Opleidingen ICT Supportmedewerker
- Omscholen tot ICT Supportmedewerker
- Hoe word je ICT Supportmedewerker
- Competenties ICT Supportmedewerker
- Persoonstypen ICT Supportmedewerker
Vacatures ICT Supportmedewerker
Vacatures laden...
Wat is een ICT Supportmedewerker?
Een ICT Supportmedewerker ondersteunt klanten of medewerkers op het gebied van ICT. De specifieke taken kunnen erg variëren. Een supportmedewerker kan softwarematige problemen moeten verhelpen, werkinstructies en handleidingen moeten schrijven, contact met leveranciers moeten opnemen en onderhouden, websites moeten testen en ga zo maar door. Een ICT supportmedewerker is dus een veelzijdige werknemer die vaak meerdere taken voor zijn rekening neemt. Dit geeft zijn baan meer afwisseling dan dat het geval is bij andere banen in de ICT, bijvoorbeeld die van programmeur.
Past het beroep ICT Supportmedewerker bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Vacatures ICT Supportmedewerker per niveau
Vacatures ICT Supportmedewerker per stad
Vacatures ICT Supportmedewerker Alkmaar
Vacatures ICT Supportmedewerker Almelo
Vacatures ICT Supportmedewerker Almere
Vacatures ICT Supportmedewerker Alphen aan den Rijn
Vacatures ICT Supportmedewerker Amersfoort
Vacatures ICT Supportmedewerker Amstelveen
Vacatures ICT Supportmedewerker Amsterdam
Vacatures ICT Supportmedewerker Apeldoorn
Vacatures ICT Supportmedewerker Arnhem
Vacatures ICT Supportmedewerker Assen
Vacatures ICT Supportmedewerker Bergen op Zoom
Vacatures ICT Supportmedewerker Breda
Vacatures ICT Supportmedewerker Capelle aan den IJssel
Vacatures ICT Supportmedewerker Delft
Vacatures ICT Supportmedewerker Den Bosch
Vacatures ICT Supportmedewerker Den Haag
Vacatures ICT Supportmedewerker Den Helder
Vacatures ICT Supportmedewerker Deventer
Vacatures ICT Supportmedewerker Doetinchem
Vacatures ICT Supportmedewerker Dordrecht
Vacatures ICT Supportmedewerker Ede
Vacatures ICT Supportmedewerker Eindhoven
Vacatures ICT Supportmedewerker Emmen
Vacatures ICT Supportmedewerker Enschede
Vacatures ICT Supportmedewerker Gouda
Vacatures ICT Supportmedewerker Groningen
Vacatures ICT Supportmedewerker Haarlem
Vacatures ICT Supportmedewerker Haarlemmermeer
Vacatures ICT Supportmedewerker Heerlen
Vacatures ICT Supportmedewerker Helmond
Vacatures ICT Supportmedewerker Hengelo
Vacatures ICT Supportmedewerker Hilversum
Vacatures ICT Supportmedewerker Hoogeveen
Vacatures ICT Supportmedewerker Hoorn
Vacatures ICT Supportmedewerker Katwijk
Vacatures ICT Supportmedewerker Leeuwarden
Vacatures ICT Supportmedewerker Leiden
Vacatures ICT Supportmedewerker Lelystad
Vacatures ICT Supportmedewerker Maastricht
Vacatures ICT Supportmedewerker Middelburg
Vacatures ICT Supportmedewerker Nieuwegein
Vacatures ICT Supportmedewerker Nijmegen
Vacatures ICT Supportmedewerker Oss
Vacatures ICT Supportmedewerker Purmerend
Vacatures ICT Supportmedewerker Roermond
Vacatures ICT Supportmedewerker Roosendaal
Vacatures ICT Supportmedewerker Rotterdam
Vacatures ICT Supportmedewerker Schiedam
Vacatures ICT Supportmedewerker Spijkenisse
Vacatures ICT Supportmedewerker Terneuzen
Vacatures ICT Supportmedewerker Tilburg
Vacatures ICT Supportmedewerker Utrecht
Vacatures ICT Supportmedewerker Veenendaal
Vacatures ICT Supportmedewerker Venlo
Vacatures ICT Supportmedewerker Vlaardingen
Vacatures ICT Supportmedewerker Westland
Vacatures ICT Supportmedewerker Zaanstad
Vacatures ICT Supportmedewerker Zeist
Salarisschaal ICT Supportmedewerker
Wat verdient een ICT Supportmedewerker?
Het salaris van een ICT Supportmedewerker loopt flink uiteen. Een Supportmedewerker IT verdient ongeveer tussen de € 1800,- en de € 2800,- bruto per maand.
Her verschil in salaris wordt bepaald door de zwaarte van de funtie. De ene IT Supportmedewerker krijgt moeilijkere taken en problemen aangedient dan de andere.
Secundaire voorwaarden Supportmedewerker IT
Ook de secundaire voorwaarden verschillen enorm en worden bepaald door de inhoud van de functie. Sommige Supportmedewerkers ICT hebben een auto van de zaak, anderen hebben dit niet nodig omdat ze vanuit een callcenter werken. Veelvoorkomende voorwaarden zijn:
- Vakantiegeld
- Vakantiedagen
- Reis- en onkostenvergoeding
- Onregelmatigheidstoeslag
- Telefoon/internet vergoeding bij thuiswerkplek
Meer weten over het salaris ICT Supportmedewerker
Hoe word je een ICT Supportmedewerker?
ICT Supportmedewerker kun je al worden met een mbo-opleiding ICT, maar ook hbo’ers worden gevraagd in vacatures. Soms wordt gevraagd om enkele jaren relevante werkervaring, maar in veel gevallen zal een mbo- of hbo-opleiding volstaan.
Opleidingen, cursussen en trainingen tot ICT Supportmedewerker
Er zijn geen opleidingen ICT Supportmedewerker aanwezig. Je kan wel verder kijken naar de opleidingen van de sector waar een ICT Supportmedewerker in werkt
Bekijk alle opleidingen ICTOmscholen tot ICT Supportmedewerker
Je kan op verschillende manieren omscholen tot ICT Supportmedewerker. Zelfstandig of georganiseerd.
Op dit moment zijn er geen omschoolvacatures voor ICT Supportmedewerker
Zelfstandig omscholen of doorgroeien tot ICT Supportmedewerker
Als je ICT Supportmedewerker wilt worden vanuit een bestaande baan, dus je wilt omscholen of doorgroeien naar ICT Supportmedewerker zijn de volgende zaken belangrijk:
Interesse en Motivatie ICT Supportmedewerker
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een ICT Supportmedewerker?
Competenties ICT Supportmedewerker
Een ICT Supportmedewerker heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Steekwoorden Competentie Analytisch:
analyseren, systematisch denken, problemen bekijken vanuit verschillende oogpunten, kritisch
Omschrijving
Hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden, dat ligt deze mensen wel. Zij pakken de kern van het probleem aan en bekijken dit vanuit verschillende oogpunten. Daarnaast leggen zij verbanden tussen deze verschillende perspectieven. Deze analytische mensen beginnen bij de hoofdzaak en pakken vervolgens de bijzaken aan. Hierbij worden gevolgen op korte en op lange termijn in de gaten gehouden. Uiteindelijk komen zij met een duidelijke conclusie.
Sterke punten
Deze mensen zijn vaak pro-actief. Als zij een probleem constateren, pakken zij dit aan en proberen dit op een goede manier op te lossen. Verder zijn deze mensen vaak gestructureerd. Ze bekijken eerst de hoofdlijnen, de details komen later aan bod. Daarnaast zijn deze mensen in staat om zaken duidelijk te beoordelen. Ze bekijken problemen vanuit verschillende perspectieven en trekken daaruit een heldere conclusie.
Zwakke punten
Een valkuil kan de hoeveelheid aan hoofd- en bijzaken zijn. Soms kunnen deze personen dan door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast kan de hoeveelheid aan analyses teveel zijn, deze analist verliest dan het resultaat uit het oog. Als laatste kan deze persoon behoorlijk theoretisch zijn, dit kan soms leiden tot een langdradig verhaal met lange stukken tekst.
Steekwoorden: bemiddelen, onderhandelen, overtuigen, voor zichzelf opkomen
Omschrijving
Deze personen proberen het goed te doen voor zichzelf en voor iemand anders. Per situatie bekijken assertieve mensen de voor- en nadelen voor beide partijen. In bepaalde situaties zullen deze personen eerder voor zichzelf opkomen en in andere situaties geven ze de ander zijn zin. Ze gaan confrontaties niet uit de weg en vinden het fijn om zo nu en dan wat tegengas te krijgen.
Sterke punten
Deze personen hebben lef nodig om voor zichzelf en een ander op te komen. Daarbij kunnen ze goed luisteren en anderen overtuigen. Ze geven de ander de ruimte om te praten en zullen zelf ook proberen iemand te overtuigen van hun standpunt.
Zwakke punten
In bepaalde situaties kunnen deze personen ervoor kiezen om hun gelijk te halen. Daarentegen kan het ook voorkomen dat deze personen bewust de ander zijn zin geven. Omdat dit niet vast staat, kan het zijn dat deze personen wispelturig overkomen.
Steekwoorden: servicegericht, relatiegericht, luisteren, begripvol, helpend
Omschrijving
Mensen die beschikken over deze competentie kunnen goed inspelen op de verwachtingen en behoeften van klanten. Dit kunnen zowel uitgesproken als onuitgesproken behoeften zijn. Dit is dan ook aan deze persoon om dit uit te zoeken. Zij voelen zich betrokken bij de klant en zetten zich vaak voor 100% in voor deze klant. Tevens toont deze persoon respect naar de klant. Een bekend spreekwoord wat past bij deze competentie is ‘De klant is koning’. Verder weet deze persoon de verschillende groepen klanten en hun behoeften te onderscheiden.
Sterke punten
Een sterk punt van deze klantgerichte persoon is de betrokkenheid. Deze mensen zullen altijd actief op zoek gaan naar datgene wat de klant wilt hebben. Ze hebben inlevingsvermogen en kunnen goed luisteren. Daarnaast kunnen deze mensen meestal goed overtuigen.
Zwakke punten
Sommige klantgerichte mensen verliezen het resultaat uit het oog. Ze zijn zo gefocust op de klant, dat het resultaat wordt vergeten. Ook te veel willen kan een valkuil zijn voor deze mensen, ze willen dan zo graag helpen dat ze zich opdringen bij klanten. Of er zijn meerdere klanten en deze moeten lang wachten voordat ze geholpen worden.
Steekwoorden Competentie Onafhankelijkheid:
zelfverzekerd, zelfkennis, zelfontwikkeling, kritisch, zelfstandig
Omschrijving
Deze mensen nemen beslissingen op basis van hun eigen overtuigingen en niet zozeer op basis van overtuigingen van anderen. Deze mensen hebben vaak een duidelijke koers en laten zich niet zomaar van de wijs brengen. Zij werken zelfstandig en durven besluiten te nemen. Ze kijken kritisch naar het werk en hun functioneren, waardoor ze zichzelf verder kunnen ontwikkelen.
Sterke punten
Over het algemeen zijn deze mensen zelfverzekerd en beschikken ze over een goede zelfkennis en –ontwikkeling. Zij zetten voor zichzelf een bepaalde koers uit en bewandelen zelfstandig de weg ernaar toe.
Zwakke punten
Onafhankelijke mensen kunnen afstandelijk overkomen. Ze doen vaak dingen zelfstandig en hierdoor kan het voor omgeving lijken alsof ze zich afsluiten. Nog een gevaar van zelfstandig werken is stress. Onafhankelijke mensen vinden het lastig om hulp te vragen, waardoor de werkdruk enorm kan oplopen.
Steekwoorden: toekomst, zelfontwikkeling, resultaatgericht, zelfkennis
Omschrijving
Deze mensen hebben een duidelijk toekomstbeeld. Hierbij houden ze rekening met de verschillende mogelijkheden en wegen die zij kunnen bewandelen. Deze mensen kunnen zaken vanaf een afstand bekijken en objectieve besluiten nemen. Verder onderzoeken deze mensen vaak nieuwe dingen en willen ze graag op de hoogte blijven van ontwikkelingen.
Sterke punten
Deze mensen hebben een duidelijke visie, die ze goed onder woorden kunnen brengen. Ze willen dit toekomstbeeld bereiken en zijn dus resultaatgericht. Bovendien hebben ze vaak een goede zelfkennis en zelfontwikkeling.
Zwakke punten
Mensen kunnen een te abstracte of onrealistische visie hebben. Ze hebben dan niet helder in hun hoofd waar ze naar toe willen en hoe ze dit moeten bereiken. Ook kunnen ze koppig en eigenwijs overkomen omdat ze teveel aan hun visie vasthouden. Ze zijn er dan van overtuigd dat hun visie de beste is.
Vaardigheden ICT Supportmedewerker
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Uitdrukkingsvaardigheid
- Ontspannenheid
- Grenzen aangeven
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Zelfsturing
- Zelfontwikkeling
- Durf
- Voorstellingsvermogen
- Toekomstgerichtheid
- Probleemoplossend
Wat voor persoonlijkheid heeft een ICT Supportmedewerker nodig?
Een ICT Supportmedewerker is in de eerste plaats een Waarnemer, omdat zijn werk bijna altijd technische processen beslaat. Hij zal altijd onderzoekend moeten optreden. In de tweede plaats zal hij ook een Loyalist of Bemiddelaar zijn, omdat hij in zijn werk vaak tussen anderen in staat; tussen de technici en de andersoortige medewerker, of tussen zijn bedrijf en vertegenwoordigers van andere bedrijven.
Wat voor persoonlijkheidstype is de bemiddelaar? Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De bemiddelaar is goed in het helpen van anderen, en is daarin erg empathisch. Door de neutrale houding is de bemiddelaar heel diplomatisch en geduldig. Bij een conflict probeert hij een oplossing te vinden. Ook kan hij goed luisteren en is hij flexibel.
Zwakke eigenschappen
De bemiddelaar zal vaak in gezelschap de eigen doelen vergeten, en daardoor de eigen identiteit verliezen. Daarnaast kan hij door diens voorkeur voor harmonie en de afkeur voor beslissingen als lui en besluiteloos overkomen. Hij heeft tijd nodig om een standpunt te vormen en wil niet de veroorzaker van een conflict zijn.
Omgang
De bemiddelaar is goed, rustig gezelschap. Hij zal zich vaak schikken naar de wil van de groep. Veel eigen input heeft hij niet. In relaties kan de bemiddelaar zichzelf helemaal kwijtraken en daardoor erg gefrustreerd raken.
Wat voor persoonlijkheidstype is de Loyalist? De loyalist is een zeer trouw persoon. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De loyalist is door diens twijfel in anderen zelf erg punctueel, concreet en probleemgericht. Daarnaast heeft de loyalist een goede intuïtie en is hij trouw. Vaak ondersteunt hij het gezag op alle mogelijke manieren. Verder is hij door zijn twijfel en behoefte aan controle goed in het opsporen van fouten en het opzetten en controleren van processen.
Zwakke eigenschappen
De loyalist is erg slecht in het vertrouwen van anderen, en daardoor vaak erg onrustig en teruggetrokken. Door de angst is het moeilijk voor de loyalist om de gevoelens van anderen en die van zichzelf te onderscheiden, waardoor de twijfel in anderen ook erg subjectief is. Ook kan hij zich door zijn twijfel gaan verzetten tegen het gezag.
Omgang
Een loyalist is over het algemeen prettig in de omgang. Hij laat het nooit zien als er iets mis is, maakt grapjes en komt zijn afspraken altijd na. Wel kan de loyalist onrustig zijn in de omgang. Dit kan leiden tot misverstanden. De verhouding tot de autoriteit kan verder tot stroeve relaties met collega’s leiden.
Wat voor persoonlijkheidstype is de waarnemer?
De waarnemer ziet vaak de details die een ander niet kent. Je vindt hieronder de sterke en zwakke kanten van dit persoonstype, zoals het beschreven is in het enneagram.
Sterke eigenschappen
De waarnemer is vaak specialist op een bepaald vakgebied en bezit daarmee veel en diepgaande kennis over zaken. Ook heeft hij een sterke motivatie om te werken en is hij analytisch, eerlijk en intellectueel. De waarnemer kan goed hoofd- en bijzaken scheiden. Tevens is de waarnemer door diens onafhankelijke, afstandelijke natuur goed in het houden van geheimen en is hij objectief.
Zwakke eigenschappen
De waarnemer is door diens persoonlijkheid slecht in het onderhouden van menselijk contact en persoonlijke relaties. Door de nadruk op het intellectuele, is het moeilijk voor de waarnemer om spontane dingen te doen. De waarnemer kan dus ook gesloten en afstandelijk zijn.
Omgang
De waarnemer is goed in luisteren, en sterk als het gaat om het eigen vakgebied. Verder is het moeilijk voor een waarnemer om met anderen te praten. Hij heeft ook meestal geen behoefte om over zogenaamde “onbenulligheden” te praten. Conflicten worden vermeden.
Eigenschappen ICT Supportmedewerker
- Empathie
- Diplomatiek
- Zorgzaamheid
- Trouw
- Integriteit
- Punctueel
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een ICT Supportmedewerker?
Het arbeidsmarktperspectief voor ICT Supportmedewerkers is momenteel gunstig. Met de juiste opleiding zijn er vele organisaties waar je bij terecht kunt. Qua doorgroeimogelijkheden moet je denken aan andere functies in de ICT, zoals ICT-consultant, informatiemanager, programmeur of specialist. Het is maar net hoe en hoe snel je je ontwikkelt.
De actuele kans op werk voor een ICT Supportmedewerker
Het beroep ICT Supportmedewerker is onderdeel van de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners. De kans op werk voor de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners is in de huidige periode zeer goed
Huidige aantal vacatures
19
Baankans ICT Supportmedewerker
Deze indicatie is gebaseerd op de spanningsindicator van het UWV. De kans op werk voor de afzonderlijke beroepen binnen deze beroepsfamilie kan verschillen
Doorgroei mogelijkheden ICT Supportmedewerker
Het beroep ICT Supportmedewerker is onderdeel van de beroepsfamilie ICT-helpdeskmedewerkers en -gebruikersondersteuners.
Verwante beroepen ICT Supportmedewerker
Doorgroei beroepen voor een ICT Supportmedewerker
Waar werkt een ICT Supportmedewerker?
ICT Supportmedewerkers zijn aanwezig in organisaties die veel met computers werken. Soms huren organisaties ICT-bedrijven in voor de ICT-taken, maar een supportmedewerker werkt meestal met mensen die wel een computer omgaan, maar er niet bijzonder veel verstand van hebben. Kortom: bij een enorme hoeveelheid bedrijven alsmede (hoge)scholen en overheidsinstellingen.
Met wie werkt een ICT Supportmedewerker samen?
Supportmedewerkers hebben vaak contact met iedereen die in hun bedrijf met computers te maken krijgt, hun netwerk kan zich dus heel breed ontwikkelen. Voor hun eigen vakgebied relevante connecties kunnen zij maken met andere ICT’ers van alle soorten. Ontwikkelaars, informatiemanagers, data-analisten, enz.
- Technical Support Engineer
- Computerreparateur
- ICT-specialist
- Software-ontwikkelaar
- Informatiemanager
Verwante beroepen ICT Supportmedewerker:
Opleiding: MBO HBO
Baankans: Onbekend
Baankans
Alles over het beroep ICT Supportmedewerker in één oogopslag
Sector:
Beroepsgroep:
Competenties:
Persoonstype:
Netwerk:
- Technical Support Engineer
- Computerreparateur
- ICT-specialist
- Software-ontwikkelaar
- Informatiemanager
Salarisindicatie:
- Van €2100 tot €3900