Technical Support Engineer: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Technical Support Engineer: Salaris, Opleiding, Taken & Vaardigheden
Dus je wilt misschien wel werken als Technical Support Engineer? Je vindt hier alles wat je moet weten wanneer je Technical Support Engineer wilt worden.
Informatie over omscholing, wat je gaat doen als Technical Support Engineer, wat je gaat verdienen, wat je moet kunnen, nieuwe banen en omschoolvacatures.
Alles over het werken als Technical Support Engineer
Vacatures Technical Support Engineer
Vacatures laden...
Wat is een Technical Support Engineer?
De technical support engineer is iemand die klanten van grote leveranciers van technische, elektronische en dergelijke producten ondersteunt in installatie en onderhoud. Dit kan gaan om besturingssystemen van computers, netwerken en databasesystemen, maar ook om fabrieksapparatuur zoals tanks, machines en vaten. De technical support engineer werkt soms in teams, maar moet zelfstandig kunnen inzien wat het probleem is en wat er nodig is om het op te lossen. Hij of zij heeft dan ook diepgaande kennis van het vakgebied waarin hij of zij werkzaam is.
Het beroep van de technical support engineer is veelzijdig. Het kan zijn dat de technical support engineer een week lang de ene klus uitvoert, en vervolgens weer op een compleet andere locatie werkt. Het werk vereist dan ook een zekere flexibiliteit. De wat minder spannende taken zoals het bijhouden van een administratie horen er echter ook gewoon bij, en ook hier wordt van de technical support engineer een zekere zelfstandigheid vereist.
Past het beroep Technical Support Engineer bij jou?
Wil je een baan vinden die echt bij jou past? Bekijk actuele vacatures die passen bij jouw interesse, competenties en persoonlijkheid.
Bekijk jouw baansuggestiesHeb je wel eens gedacht aan?
Omscholen naar een beroep met baankansen?Vacatures laden...
Salarisschaal Technical Support Engineer
Wat verdient een Technical Support Engineer?
Het gemiddelde salaris van een Technical Support Engineer in Nederland ligt tussen de € 2.500 en € 3.700 per maand, afhankelijk van ervaring en kennis. Een Senior Technical Support Engineer kan tot € 4.000 verdienen.
Dit salaris geldt bij een 40-urige werkweek. Bekijk ook Het gemiddelde bruto jaarsalaris en uurloon voor een Technical Support Engineer, of het salaris per ervaringsniveau.
Meer weten over het salaris Technical Support Engineer
Hoe word je een Technical Support Engineer?
Veel vacatures vragen minimaal om een hbo-diploma, een enkele om een mbo-diploma. Welke studierichting vereist wordt hangt natuurlijk af van het bedrijf, maar technical support engineers zijn het meest gevraagd in de technische branche en de ICT. In het eerste geval zal een technisch diploma dan ook volstaan, in het tweede geval een diploma in de ICT/informatica. Hiernaast vereist de zelfstandigheid van het beroep vaak een aantal jaren werkervaring, is kennis van de systemen waarmee gewerkt wordt vaak een pré, en wordt er soms een rijbewijs gevraagd.
Opleidingen Technical Support Engineer
Interesse en Motivatie Technical Support Engineer
Om je werk goed te kunnen doen moet je het leuk vinden. Je moet jouw beroep inhoudelijk interessant vinden en het moet bij jouw motivatie passen.
Wat doet een Technical Support Engineer?
Competenties Technical Support Engineer
Een Technical Support Engineer heeft de volgende competenties nodig om zijn of haar beroep goed te kunnen uitoefenen.Vaardigheden Technical Support Engineer
- Inlevingsvermogen
- Zelfontwikkeling
- Aanpassingsvermogen
- Lichtvoetigheid
- Concentratievermogen
- Resultaatgerichtheid
- Zelfsturing
- Durf
- Analytisch vermogen
- Logisch redeneren
- Oog voor detail
- Zorgvuldigheid
- Nauwkeurigheid
- Analyseren
- Systematisch denken
- Problemen vanuit verschillende oogpunten bekijken
- Integriteit
- Zelfbeheersing
- Bemiddelingskracht
- Vriendelijkheid
- Respectvol
- Dienstverlenendheid
- Sensitiviteit
- Harmonie creëren
- Gezamenlijk resultaat bereiken
Wat voor persoonlijkheid heeft een Technical Support Engineer nodig?
De technical support engineer staat meestal anderen te hulp. Iemand van het persoonstype Gever zal dus veel voldoening uit het beroep halen. Daarnaast is de technical support engineer een waarnemer. De technical support engineer is altijd bezig met technische systemen, moet vaak problemen oplossen, en zijn onderzoekende aard helpt hem (of haar) daarbij. Daarnaast is het van essentieel belang dat de technical support engineer gedurende zijn carrière blijft doorleren.
Eigenschappen Technical Support Engineer
- Empathie
- Behulpzaamheid
- Vriendelijkheid
- Waarnemendheid
- Gedetailleerdheid
- Leergierigheid
Wat zijn de baankansen voor een Technical Support Engineer?
Het arbeidsmarktperspectief voor technical support engineers is momenteel gunstig. De meeste vacatures stellen tamelijk zware eisen, maar er zijn er meer dan voldoende. Doorgroeimogelijkheden zijn er binnen de bedrijven die technical support engineers vragen vaak ook. Nergens wordt gespecificeerd welke, maar de technical support manager is een voorbeeld, net als de technical sales manager. Verder kan de ervaring die de technical support engineer tijdens zijn werk opdoet natuurlijk in tal van andere functies ingezet worden.
Waar werkt een Technical Support Engineer?
De technical support engineer werkt voor leveranciers van technische, elektronische en dergelijke producten, kortom; uitsluitend voor winstgerichte bedrijven. De technical support engineer werkt wel vaak op locatie bij klanten dus zijn werkplek kan per maand of zelfs week variëren.
Met wie werkt een Technical Support Engineer samen?
De technical support engineer staat onder leiding van een technical support manager, en dat is ook de voornaamste contactpersoon binnen de organisatie. Verder staat de technical support manager vooral veel in contact met klanten, welke uiteen kunnen lopen van beveiligers tot kantoorpersoneel en van machine-operators tot ambtenaren.
- Technical support manager
Verwante beroepen Technical Support Engineer:
Opleiding: MBO
Baankans: Zeer goed
Baankans
Alles over het beroep Technical Support Engineer in één oogopslag
Sector:
Competenties:
Netwerk:
- Technical support manager
Salarisindicatie:
- Van €2500 tot €4000